دوشنبه 23 اردیبهشت 1387

نخستین نشانه‌های مثبت آتش‌بس در شهرک صدر، دویچه وله

از روز یکشنبه (۱۱ آوریل) در شهرک صدر، آتش‌بسی که دولت عراق و جناح تندروی شیعه مقتدا صدر بر سر آن به توافق رسیدند، آغاز شده و تا کنون تاثیر مثبت داشته است.

توافقنامه ۱۴ ماده‌ای به دست آمده میان دولت عراق و شبه‌نظامیان هوادار مقتدی صدر، افزون بر برقراری آتش‌بس، از جمله این نکته را در بر می‌گیرد که نیروهای دولت عراق بتوانند در این شهرک، عملیاتی تفتیشی برای یافتن سلاحهای سنگین انجام دهند.

از آن گذشته قرار است که تک‌تیراندازن سپاه مهدی به رهبری مقتدا صدر، مواضع خود را ترک گویند و محموله‌های انفجاری کارگذاری شده، خنثی شوند. بنابر این توافقنامه، شبه‌نظامیان نیز اجازه حمل سلاح در ملا عام را ندارند.

از پایان ماه مارس تا کنون، یعنی در طی یک ماه و نیم گذشته، بیش از یکهزار نفر که اکثر آنها غیرنظامی بوده‌اند، جان خود را در پی زدوخوردهای خونین در شهرک صدر را از دست داده‌اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، برقراری آتش‌بس در همان ساعات نخست، تاثیر مثبتی بر وضعیت شهرک صدر داشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با توجه به عقب‌نشینی شبه‌نظامیان و از میان رفتن نسبی چهره نظامی این شهرک، بسیاری از فروشندگان، این فرصت و اطمینان را یافته‌اند که دکانهای خود را باز کنند و کاسبی را از سرگیرند. از آن گذشته، بسیاری از خانواده‌ها توانسته‌اند پس از مدتها، شبی را در آرامش و بدون شنیدن صدای تیراندازی و انفجار به صبح برسانند و بخوابند.

علیرغم این آرامش، وضعیت کنونی شهرک صدر که ۴۰ درصد جمعیت بغداد را در خود جای داده، نگران‌کننده است. به گفته مسئولان سازمانهای امادرسانی در شماری از نقاط شهرک صدر، نه خاروبار یافت می‌شود و نه دارو. طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، هواداران مقتدا صدر، امروز در خیابانهای شهرک صدر دست به تقسیم مواد غذایی زدند.

از سوی دیگر خبرگزاری آلمان به نقل از سخنگوی ارتش آمریکا امروز (۱۱ آوریل) گزارش داد که سربازان آمریکایی، در شهر موصل واقع در شمال عراق، اتومبیلی را که علیرغم هشدار و تیرهای هوایی سربازان، توقف نکرده و به حرکت خود ادامه داده بود، به گلوله بستند.

بر اثر این تیراندازی، چهار سرنشین این خودرو که دو تن از آنها از اعضای مسلح شبکه القاعده بوده‌اند و همچنین یک زن و یک کودک کشته شدند.

روز گذشته نیز سربازان عراقی با پشتیبانی نیروهای زمینی ارتش آمریکا و همچنین هلیکوپترهای جنگی دست به انجام عملیاتی گسترده علیه اعضای القاعده و متحدان آنها در استان شمالی ننیوا آغاز کردند. در این عملیات که تحت نام «غرش شیر» صورت می‌گیرد، هزاران تن از مبارزان قبیله‌های سنی ساکن در پیرامون موصل نیز شرکت دارند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36821

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نخستین نشانه‌های مثبت آتش‌بس در شهرک صدر، دویچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016