چهارشنبه 22 خرداد 1387

نکات حساس پیمان امنیتی پیشنهادی آمریکا برای عراق، بی بی سی

دیوید ساترفیلد، از مقامات ارشد آمریکا، گفته است دولت های آمریکا و عراق همچنان تلاش دارند پیمان امنیتی درازمدت میان دو کشور را تا پایان ماه ژوئیه نهایی کنند.

اظهارات آقای ساترفیلد در حالی بیان شده است که بسیاری از سیاستمداران عراقی تردید دارند که چنین توافقی تا موعد تعیین شده، انجام خواهد گرفت.

مطرح بودن پیمان امنیتی میان آمریکا و عراق از طرف بسیاری از عراقی ها و همچنین کشور همسایه، ایران مورد انتقاد شدید بوده است.

آمریکایی ها تا کنون چهار پیش نویس برای توافق امنیتی با عراق تدوین کرده اند و شواهد حاکی است که سیاستمداران عراقی همچنان از محتویات آن ناراضی اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمود عثمان، نماینده کرد در پارلمان عراق که آخرین پیش نویس را خوانده است، به بی بی سی گفت که پارلمان به هیچوجه با آن موافقت نخواهد کرد.

نگرانی اصلی عراقی ها حاکمیت ارضی عراق است. بسیاری از عراقی ها به پیمانی که به آمریکایی ها اجازه بدهد با داشتن مصونیت قانونی برای درازمدت در عراق حضور نظامی داشته باشند، مشکوکند.

برای عراقی ها چنین سناریویی یادآور روزهای حکومت بریتانیا بر کشورشان در سال های بین دو جنگ جهانی است.

عراقی ها از عدم شفافیتی که در کل این طرح امنیتی مشهود است، خوششان نمی آید. البته مقامات آمریکایی انکار کرده اند که قصد دارند پایگاه های نظامی دائمی در عراق ایجاد کنند. اما آقای عثمان می گوید که در میان عراقی ها شدیدا شایعه است که آمریکا دقیقا همین در پی رسیدن به چنین هدفی است.

جنبه دیگر چنین توافقی، که باعث نگرانی نوری مالکی، نخست وزیر عراق شده است، نگرش ایران به این پیمان است.

او جدیدا از ایران دیدن کرده است اما ظاهرا نتوانسته رهبران ایران را متقاعد کند که توافق امنیتی کشورش با آمریکایی ها خطری برای ایران نخواهد داشت.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37239

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نکات حساس پیمان امنیتی پیشنهادی آمریکا برای عراق، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016