جمعه 4 مرداد 1387

سخنرانی باراک اوباما در برلين و استقبال نزديک به ۲۰۰ هزار نفر از وی، دويچه وله

سناتور آمريکايی در سخنرانی خود بر ضرورت گسترش روابط ميان اروپا و آمريکا تاکيد کرد و وعده داد، در اين راستا تلاش بيشتری انجام دهد. او از افغانستان و ايران سخن گفت و خواهان آن شد که "ديوار‌های" مذهبی و قومی فروريخته شوند.

بارک اوباما، نامزد حزب دمکرات‌ در انتخابات رياست‌جمهوری آمريکا که روز پنجشنبه، ۲۴ ژوئيه (۳ مرداد) برای ديداری يک‌روزه به برلين آمده بود، در ميدان "ستاره‌ی بزرگ" شهر برلين سخنرانی کرد. نزديک به ۲۰۰ هزار نفر در کنار "ستون پيروزی" و ميليون‌ها نفر از طريق تلويزيون و راديو به سخنان اوباما گوش دادند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او در سخنرانی خود پس از تشکر از صدراعظم، وزير امور خارجه و مردم آلمان تاکيد کرد که در صورت پيروزی در انتخابات رياست جمهوری، روابط اروپا و آمريکا را گسترش خواهد داد. اوباما به تاريخ مشترک آلمان و آمريکا پس از جنگ جهانی دوم پرداخت و گفت، مسائل جهانی باعث خواهند شد که آلمان و آمريکا بيش از پيش به هم نزديک شوند.

سناتور آمريکايی در سخنرانی خود از جمله به صلح خاورميانه، جنگ افغانستان و برنامه‌ی هسته‌ای ايران اشاره کرد و خواهان آن شد که صلح‌جويان جهان برای ايجاد "صلح جهانی" بيش از پيش فعال شوند. به گفته‌ی او، پس از فروپاشی ديوار برلين، که سمبل فروپاشی نظام سوسياليستی اتحاد جماهير شوروی بود، اکنون نوبت فروريختن ديوارهايی است که مذاهب و اقوام را از يکديگر جدا می‌کنند.

اوباما تاکيد کرد که هيچ کشوری به تنهايی قادر نخواهد بود، مسائل امروز جهان را حل کند.

باراک اوباما تقاضا کرده بود که در کنار دروازه‌ی براندنبورگ سخنرانی کند، جايی که رونالد ريگان و بيل کلينتون، دو رئيس جمهور پيشين آمريکا نيز سخنرانی کرده بودند. صدراعظم آلمان وابسته به حزب دموکرات مسيحی آلمان اما مخالفت کرد و گفت که اين محل فقط در صورت نياز، در اختيار سران دولت‌ها قرار می‌گيرد.

فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه‌ی آلمان که عضو حزب سوسيال دموکرات است، مخالفت مرکل را تنگ‌نظرانه خواند، ولی درنهايت نتوانست نظر رئيس خود را عوض کند.


ديدار با مرکل و اشتاين ماير

با وجود مخالفت مرکل با خواست اوباما، ديدار دو سياستمدار "گرم و پر ثمر" توصيف شد. اوباما از تلاش‌های صدراعظم آلمان برای حفاظت از محيط زيست قدردانی کرد. آنها يک ساعت، از جمله در باره‌ی صلح خاورميانه، مسائل افغانستان، عراق و برنامه‌های هسته‌ای ايران صحبت کردند. ‌به گزارش مقامات آلمانی، گفت‌وگو با فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان نيز دوستانه و گرم بوده است. اشتاين‌ماير پس از اين ديدار گفت که درباره‌ی مسائل اساسی سياست خارجی، توافق وجود دارد. وی افزود که در زمينه‌ی ماموريت نظامی آلمان در مناطق بحرانی نيز اختلاف اساسی به چشم نمی‌خورد. وزير امور خارجه‌ی آلمان گفت که درباره‌ی تعهد آلمان در افغانستان با سناتور اوباما گفت‌وگو کرده و اهميت برقراری تناسب لازم ميان تامين امنيت نظامی و بازسازی غيرنظامی در اين کشور را به وی گوشزد کرده است.

اوباما در ديدار با مقامات آلمانی بار ديگر تاکيد کرد که به هر قيمتی بايد از دستيابی جمهوری اسلامی به بمب هسته‌ای جلوگيری کرد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37753

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنرانی باراک اوباما در برلين و استقبال نزديک به ۲۰۰ هزار نفر از وی، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016