جمعه 18 مرداد 1387

احتمال توافق بر سر خروج نیروهای آمريکایی از عراق، بی بی سی

نمايندگان عراق اعلام کرده اند که برسر خروج نظامی آمريکا از خاک کشورشان تا اکتبر ۲۰۱۰ به يک توافق دوجانبه نزديک شده اند اما مقامات آمريکا تاکيد کرده اند که هنوز تاريخی تعيين نشده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس دو مقام رسمی نزديک به نوری المالکی، نخست وزير عراق گفته اند که در جریان مذاکرات جاری دو طرف، قرار بر این شده است که آمريکا تا تابستان ۲۰۰۹ تمامی نيروهای خود را از شهر های عراق خارج کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنین آمریکا موافقت کرده است که تا پايان سال ۲۰۰۸ از منطقه سبز بغداد که سفارت آمريکا هم در آن قرار دارد، خارج شده و حفاظت از اين منطقه را به نيروهای عراقی بسپارد.

اين دو مقام رسمی دولت عراق که به دليلی آنکه مذاکرات ميان نمايندگان آمريکا و عراق در جريان است، نخواسته اند نامشان افشا شود، گفته اند که دو کشور توافق کرده اند که نيروهای آمريکايی تا اکتبر سال ۲۰۱۰ از خاک عراق خارج شوند اما نيروهای پشتيبانی ارتش آمريکا تا سال ۲۰۱۳ در عراق باقی بمانند.

همچنين به گفته اين مقامات، اين جدول زمانبندی، در صورت توافق دو طرف قابل اصلاح است.

اما سفارت آمريکا در بغداد، از اظهار نظر در باره جزئيات اين مذاکرات نمايندگان دو طرف خودداری کرده است. ميرمبه نانتونگو، سخنگوی سفارت آمريکا در بغداد، درباره اين دور از مذاکرات تنها گفته است که گفت وگو ها برپايه احترام به حق حاکميت عراق انجام شده است.

پيش از اين، نوری المالکی، نخست وزير عراق، در تاريخ ۲۴ خرداد ماه اعلام کرده بود که مذاکره با آمريکا به دليل آنچه که تضعيف حق حاکميت عراق خوانده بود، بن بست رسیده است. اما ساعتی بعد از اين اظهار نظر اعلام کرد که مذاکرات دوباره از سر گرفته می شود.

همچنين يکی از مقامات رسمی دولت آمريکا در واشينگتن که نامی از او برده نشده است به آسوشيتدپرس گفته است که توافق هايی ميان نمايندگان دوطرف صورت گرفته اما درباره تعيين تاريخ خروج نيروهای آمريکا، مشکلات عظيمی وجود دارد و يک مقام آمريکايی نزديک به مذاکرات هم گفته است که هنوز تاريخی برای خروج نیروهای آمریکایی مشخص نشده است.

مهلت قانونی آمريکا که از سوی سازمان ملل برای حضور نظامی در عراق تعیین شده است، پاييز امسال به پايان می رسد و اين کشور از يک سال پيش در حال مذاکره با دولت عراق برای توافق بر سر يک پيمان امنيتی است.

اين توافق نامه که مورد مخالفت شديد ايران قرار گرفته است، حضور نيروهای آمريکايی در عراق را قانونی می کند.

ايران اعلام کرده است که حضور نظامی طولانی مدت آمريکا در عراق، تهديدی برای امنيت تهران است.

اما خرداد ماه گذشته نوری المالکی، در سفر به ايران و ديدار با رهبران ايران اعلام کرد که اجازه نخواهد داد، عراق پايگاهی برای حمله به ايران شود.

تنش در روابط ايران آمريکا در سال های اخير به دليل مسئله هسته ای ايران تشديد شده است. آمريکا و متحدانش ايران را به تلاش برای توليد سلاح هسته ای زير پوشش برنامه صلح آميز هسته ای خود متهم می کنند اما ايران اين اتهامات را رد کرده و هدف از برنامه هسته ای خود را توليد برق عنوان می کند.

طی سه ماه گذشته، به دليل سرپيچی ايران از خواست شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف غنی سازی و آغاز مذاکره با غرب، گمانه زنی هايی در باره احتمال حمله آمريکا و اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران در مطبوعات آمريکا مطرح شده است.

آمريکا اگر چه اعلام کرده است که در باره پرونده هسته ای ايران، معتقد به راه حل سياسی است، اما تمامی گزينه ها از جمله گزينه نظامی را مد نظر دارد.

تمديد آتش بس مشروط از سوی مقتدی صدر

از سوی ديگر در داخل عراق، اين خبر در حالی منتشر می شود که به گفته يک سخنگوی مقتدی صدر، روحانی شيعه تند رو و رهبر سپاه مهدی، او قرار است در نماز جمعه از شبه نظاميان وابسته به خود بخواهد که آتش بس را حفظ کنند، مشروط برآنکه آمريکا جدولی برای خروج از عراق ارائه کند.

اين سخنگو که روز پنجشنبه ۱۷ مرداد ماه و يک روز پيش از برگزاری نماز جمعه سخن می گفت، افزود که اگر آمريکا در چارجوب قرارداد امنيتی با دولت عراق، يک جدول زمان بندی برای خروج نيروهای خود از عراق تعيين نکند، دستور آتش بس لغو می شود.

شبه نظاميان وابسته به مقتدی صدر، روحانی شيعه تندرو که بيشتر در مناطق شيعه نشين جنوب عراق و بخش های از حومه بغداد فعاليت می کنند، از زمان حمله نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به خاک عراق، به اقدامات مسلحانه عليه نيروهای نظامی آمريکا و ديگر متحدان اين کشور دست زده است.

نيروهای ارتش مهدی، از خرداد ماه گذشته و پس از پايان يک سلسله درگيری های شديد با نيروهای عراقی و آمريکايی اعلام آتش بس کرده اند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37912

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احتمال توافق بر سر خروج نیروهای آمريکایی از عراق، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016