سه شنبه 12 شهریور 1387

حزب حاکم تايلند به تقلب در انتخابات متهم شد، اعلام وضع فوق العاده در بانکوک، بی بی سی

* با اعلام وضع فوق العاده واحدهای ارتش در مناطق حساس بانکوک مستقر شده اند


همزمان با شدت گرفتن بحران سياسی در تايلند، کميسيون انتخاباتی اين کشور خواستار انحلال حزب حاکم شده است.
روز سه شنبه، ۲ سپتامبر (۱۲ شهريور)، کميسيون انتخاباتی تايلند در پی رسيدگی به شکايت هايی در مورد نتيجه انتخابات پارلمانی سال گذشته، حزب حاکم "قدرت مردم" را به تخلف های انتخاباتی متهم کرد و اعلام داشت درخواست انحلال حزب را برای دادستان کل اين کشور ارسال می کند.

در انتخابات ماه دسامبر، حزب قدرت مردم، که برای حمايت از تاکسين شيناواترا، نخست وزير برکنار شده تايلند تشکيل شده بود، توانست دويست و سی و سه کرسی از چهارصد و هشتاد کرسی مجلس نمايندگان را در اختيار بگيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در حال حاضر، اين حزب در ائتلاف با چند حزب کوچکتر، قدرت را در تايلند در اختيار دارد اما احزاب مخالف در صدد ساقط کردن دولت سمک سوندراوج، نخست وزير، بوده اند.

مخالفان نخست وزير تايلند، او را دست نشانده تاکسين شيناواترا توصيف کرده اند که ماه گذشته به بريتانيا رفت و اعلام داشت که قصد دارد در آن کشور اقامت کند.

هنگام خروج از تايلند، پرونده هايی عليه آقای شيناواترا و همسرش به اتهام کلاهبرداری مالياتی و ساير تخلفات مالی جريان داشت و اين دو با سپردن وثيقه و تا زمان برگزاری محاکمه آزاد بودند.

تظاهرات مخالفان دولت تايلند از هفته گذشته آغاز شد و طی ساعات شب گذشته، به درگيری بين آنان و هواداران ساماک سوندراوج در بانکوک، پايتخت، منجر شد.

در جريان درگيری های بانکوک يک نفر کشته و چند نفر ديگر زخمی شدند و به نقل از منابع بيمارستانی گزارش شده که علت زخمی شدن دو تن از آنان اصابت گلوله بوده است اما در اين مورد اطلاع ديگری در دست نيست.

اين درگيری ها زمانی روی داد که هواداران نخست وزير سعی کردند با عبور از خط محاصره پليس، به ساختمان مقر دولت که در تصرف طرفداران ائتلاف مردمی برای دموکراسی بود حمله کنند.

اعلام وضعيت فوق العاده

مخالفان دولت تايلند از روز جمعه کنترل شماری از ساختمان های مهم دولتی را در بانکوک در اختيار داشته اند اما تا بعد از ظهر دوشنبه، نقاط ديگر شهر نسبتا آرام بود.

زد و خوردهای خشونت آميز بانکوک از عصر دوشنبه و پس از آن شروع شد که طرفداران دولت با چوب و چماق به ساختمان های دولتی تحت اشغال مخالفان حمله کردند و گزارش های رسيده از تايلند حاکی از آن است که در جريان درگيری های دوشنبه شب صدای تيراندازی های پراکنده به گوش می رسيد.

پس از وقوع درگيری خونين شب گذشته، نخست وزير تايلند در پايتخت وضع فوق العاده اعلام کرد و گفت که حفظ امنيت شهر را به ارتش سپرده است.

از زمان آغاز تظاهرات مخالفان در بانکوک، سمک ساندراوج تاکيد داشته است که از برخورد خشونت آميز با تظاهرکنندگان خودداری خواهد ورزيد و پس از اعلام وضع حالت فوق العاده در پايتخت، ژنرال آنوپونگ پائوچيندا، فرمانده ستاد ارتش تايلند، اطمينان داد که نفرات ارتش و پليس در نظر ندارند با توسل به زور، تظاهرکنندگان را سرکوب کنند.

رئيس ستاد ارتش تايلند گفت که هدف از استقرار نظاميان جلوگيری از برخورد موافقان و مخالفان دولت است و افزود که ماموران اسلحه گرم همراه ندارند و تنها از باتوم، سپر، گاز اشک آور و ماشين آب پاش برای برقراری نظم استفاده خواهند کرد.

در اين حال، مذاکرات احزاب موافق و مخالف دولت در پارلمان تايلند برای پايان دادن به بحران سياسی کنونی در اين کشور به موفقيت نيانجاميده است.

احزاب مخالف دولت، که نخست وزير را به مخالفت با پادشاه نيز متهم می کنند، تهديد کرده اند که فرودگاه ها را به تعطيلی خواهند کشاند و خواستار برگزاری اعتصاب سراسری توسط اتحاديه های کارگری خواهند شد.

فعاليت در سه فرودگاه تايلند که به مدت دو روز به علت تظاهرات گسترده تعطيل شده بود، از بامداد روز سه شنبه از سر گرفته شد اما خدمات حمل و نقل راه آهن اين کشور همچنان دستخوش اختلال است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38191

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حزب حاکم تايلند به تقلب در انتخابات متهم شد، اعلام وضع فوق العاده در بانکوک، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016