چهارشنبه 10 مهر 1387

بحران مالی و هشدار صندوق بين‌المللی پول به اروپا، دويچه وله

برنامه "نجات" بازارهای مالی در سنای آمريکا به رأی گذاشته می‌شود. کاخ سفيد از اين اقدام استقبال کرده است. در عين حال صندوق بين‌المللی پول به اروپا هشدار داد که با يک برنامه‌ريزی منسجم و مشخص، خود را برای بحران آماده کند.

سنای آمريکا قصد دارد برنامه ۷۰۰ ميليارد دلاری دولت اين کشور، موسوم به برنامه "نجات" را با تغييراتی در عصر روز چهارشنبه (اول اکتبر) به رأی بگذارد. اقدامی که کاخ سفيد هم از آن استقبال کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مهم‌ترين تغيير در برنامه "نجات" ، تضمين بيشتر برای سپرده هاست. دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مورد افزايش تضمين سپرده‌ها از ۱۰۰ به ۲۵۰ هزار دلار به توافق رسيده‌اند. به اين معنی که با بروز مشکل برای بانک، سپرده‌ها توسط دولت تا سقف ۲۵۰ هزار دلار تضمين شده‌اند. اين اقدام برای ايجاد اعتماد بيشتر در ميان سپرده‌گذاران است.

برنامه "نجات" روز دوشنبه گذشته (۲۹ سپتامبر) در مجلس نمايندگان آمريکا به رأی گذاشته شد، اما به تصويب نرسيد. نمايندان قصد داشتند طرح را بار ديگر روز پنج‌شنبه (۲ اکتبر) به رأی بگذارند. سنا اما قصد دارد برنامه را رأسا به رأی بگذارد. اوباما و مک‌کين هم برای شرکت در جلسه نمايندگان سنا به واشنگتن پرواز خواهند کرد.

اوباما در جمع طرفداران خود اعلام کرده که اکنون زمان بهره‌برداری انتخاباتی و سياسی از بحران مالی نيست، بلکه هنگام همکاری برای نجات آينده کشور است. مک‌کين هم با گرفتن موضعی مشابه، عدم تصويب برنامه در روز دوشنبه در مجلس را حاصل نوعی سوءتفاهم و بی‌اعتمادی به برنامه خوانده است.


نشست سنا و افزايش شاخص‌های بورس

بورس هم اميدواری نشان داد. با انتشار خبر رأی‌گيری طرح "نجات" در سنا، اميدها به حل بحران افزايش يافت. شاخص‌های عمده بورس در آمريکا که در پی تصويب‌نشدن برنامه در مجلس، سقوط کرده بودند، روز سه‌شنبه اندکی افزايش يافتند. ارزش شاخص داو جونز که با ۷۷۰ واحد کاهش در روز دوشنبه، بيشترين نزول در يک روز در تاريخ خود را تجربه کرده بود، در پايان معاملات روز سه‌شنبه با ۴۹۰ واحد افزايش به بيش از ۱۰۸۵۰ رسيد. کارشناسان مالی آمريکا به موفقيت خود اميدوارند. به اعتقاد آنها همکاری دو حزب عمده اين کشور موجب خواهد شد که به زودی قوانين خوبی برای مقابله با بحران تصويب شوند.

تازه‌ترين نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که تنها ۴۵ درصد مردم آمريکا به برنامه "نجات" اطمينان دارند و ۳۸ درصد مخالف آن هستند. بی‌اعتمادی رو به افزايش افکار عمومی به دولت بوش، باعث نگرانی جمهوری‌خواهان برای انتخابات آينده رياست‌جمهوری اين کشور شده است.


هشدار صندوق بين‌المللی پول به اتحاديه اروپا

دومينيک اشتراوس کان، رئيس صندوق بين‌المللی پول، به اتحاديه اروپا هشدار داد که به فکر برنامه‌ای برای مقابله با بحران باشد. اشتراوس کان شرايط اروپا را متفاوت از آمريکا می‌داند و معتقد است که آئين‌نامه‌های اتحاديه اروپا دست کشورهای اين قاره را برای مبارزه با بحران می‌بندد. به نظر اشتراس کان، کشورهای اروپايی به هيچ عنوان در برابر بحران يادشده ايمن نيستند و يک برنامه‌ريزی به‌موقع و درست می‌تواند تبعات ناشی از بحران را در اين کشورها کاهش دهد.

يکی از اقتصاددانان ارشد دويچه بانک آلمان هم از واکنش اتحاديه اروپا به بحران مالی اروپا انتقاد می‌کند. به اعتقاد وی اروپا طوری رفتار می‌کند که گويی اين بحران تنها در درون مرزهای آمريکا باقی می‌ماند. به اعتقاد وی اين‌که اروپا تا کنون آسيب چندانی از اين بحران نديده به اين معنی نيست که در برابر بحران ايمن است. اين مقام ارشد دويچه‌بانک خوش‌بين است که برنامه " نجات" آمريکا را از بن‌بست بحران مالی خارج کند. به اعتقاد او، در غير اين صورت روزهای سختی در انتظار آلمان خواهد بود.

اوتو برنهارد، سخنگوی اقتصادی فراکسيون حزب دمکرات مسيحی در پارلمان آلمان، هم می‌گويد که با ادامه بحران مالی «بانک‌های بيشتری در آلمان با مشکل مواجه خواهند شد» . دليلی که او برای ادعای خود می‌آورد اين است که با گسترش بحران بی‌اعتمادی عمومی به سيستم بانکی افزايش خواهد يافت.

کارشناسان اقتصادی بر اين باورند که صنايع کوچک آلمان، در نتيجه بحران، بيش از يک درصد متضرر شود. اين بخش در سال ۲۰۰۷، رشد ۱/۱ درصدی را تجربه کرد. روشن است که بانک‌ها در شرايط بحران، تمايل چندانی به اعطای وام ندارند. مشکلات مالی حاصل هم، سرمايه‌گذاری بخش‌های مختلف برای گسترش فعاليت‌های خود را با مشکل مواجه می‌کند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38526

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بحران مالی و هشدار صندوق بين‌المللی پول به اروپا، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016