Friday, Jun 2, 2017

صفحه نخست » سند فاسد ۲۰۳۰ و یونسکوی آمریکایی/اسرائیلی خامنه ای

060217_top.jpgاکبر گنجی - خبرنامه گویا

دروغگویی یکی از ویژگی های رهبران سیاسی است. در آمریکا به دلیل وجود آزادی، رسانه های معتبر بارها دروغ گویی های بسیار دونالد ترامپ را گزارش کرده و می کنند( به عنوان مثال به مقاله های نیویورک تایمز، پولیتیکو ، واشنگتن پست ، مدیا مترز، سی ان ان و نیویورک تایمز بنگرید). منتهی خامنه ای تأکید کرده است که اگر ولی فقیه حتی یک گناه مرتکب شود، خود به خود از رهبری ساقط است و نیازی به عزل او توسط مجلس خبرگان رهبری هم وجود ندارد.

برای روشن شدن محل نزاع، باید تأکید کنیم که هر مدعای کاذبی دروغ به شمار نمی رود. فردی که با علم پزشکی آشنا نیست و از سر ناآگاهی بیماری فردی را مثلا افسردگی تشخیص می دهد، گرچه مدعایش کاذب است، اما دروغ نگفته است. بسیاری از پزشکان متخصص هم در تشخیص نوع بیماری مرتکب خطا و اشتباه می شوند و حتی ممکن است براساس همین تشخیص کاذب صدماتی بر بیماران وارد آورند.

دروغ هم مدعای کاذب است. اما دروغگو آگاهانه مدعای کاذبی را به قصد فریب دیگران مطرح می سازد. وقتی قصد فریب به مدعای کاذب اضافه شد، با دروغگویی مواجه هستیم.

دروغگویی درباره یونسکو

خامنه ای در کوران رقابت های انتخابات ریاست جمهوری فرصت را مناسب دید تا حمله شدیدی به حسن روحانی کرده و از این طریق از رقیب او- ابراهیم رئیسی- حمایت به عمل آورد. او در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ گفت :

"این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرفها، این ها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانه‌اش را زیر بار این ها بدهد و تسلیم این ها بشود. به چه مناسبت یک مجموعه‌ به‌ اصطلاح بین‌المللی‌ای - که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای بزرگ دنیا است- این حق را داشته باشد که برای کشورهای مختلف، برای ملّتهای گوناگون، با تمدّنهای مختلف، با سوابق تاریخی و فرهنگی گوناگون، تکلیف معیّن کند که شما باید این‌ جوری عمل کنید؟ اصل کار، غلط است. اگر چنانچه با اصل کار شما نمی توانید مخالفت بکنید، حدّاقلّش این است که بِایستید بگویید جمهوری اسلامی خودش ممشیٰ دارد، خطّ ‌و‌ ربط دارد، ما سندهای بالا دستی داریم، ما می دانیم باید در زمینه‌های آموزش، پرورش، اخلاق، سبک زندگی چه ‌کار کنیم؛ احتیاج به این سند وجود ندارد. این که ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بی‌ سروصدا اجرائی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام هم کرده‌ایم به دستگاه‌های مسئول. بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله ‌مند هستم؛ آنها باید مراقبت می کردند، نباید اجازه می دادند این ‌کار تا این جا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا این‌ جور اِعمال نفوذ کند. البتّه متأسّفانه اِعمال نفوذ دارند می کنند و از طُرق مختلف وارد می شوند امّا [این که] این ‌جور به ‌طور رسمی سند به ما بدهند که "تا پانزده سال دیگر باید شما این ‌جوری بکنید، این ‌جوری بکنید"، ما هم بگوییم بله ، معنی ندارد این کار".

وقتی خامنه ای از نفوذ قدرت های بزرگ بر یونسکو(سازمان علمی ‏آموزشی ‏فرهنگی ملل ‏متحد) سخن می گوید، در درجه اول منظورش دولت های آمریکا و اسرائیل است. برای این که او همیشه تأکید کرده که آمریکا در رأس استکبار جهانی قرار دارد و دولت آمریکا هم در چنگال اسرائیل و صهیونیسم اسیر است. در درجه دوم هم منظور دولت های اروپایی- خصوصاً "انگلیس خبیث" به تعبیر او- است.

آیا یونسکو تحت نفوذ آمریکا و اسرائیل و انگلیس قرار دارد؟ خامنه ای می داند که این ادعا کاذب است و با این همه آن را مطرح می سازد. شواهد و قرائن تاریخی روابط آمریکا و اسرائیل با یونسکو، نه تنها نشان می دهد که مدعای خامنه ای کاذب است، بلکه با توجه به اطلاع او از این تاریخ، دروغگویی او قابل انکار نیست.

آمریکا و یونسکوی غرب ستیز و اسرائیل ستیز

دولت آمریکا در ۳۱ دسامبر ۱۹۸۴ به دستور رانالد ریگان - رئیس جمهور وقت آمریکا- به دلایل سیاسی ( یعنی اتهاماتی چون سیاسی کاری، اتخاذ رویکرد ضد غربی/ضد اسرائیلی، بی توجهی به آزادی مطبوعات، بازار آزاد) و مدیریتی و مالی از عضویت از یونسکو خارج شد. پس از گذشت ۱۹ سال، در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۲ جرج بوش در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که آمریکا دوباره به یونسکو باز می گردد و از سال ۲۰۰۳ دوباره به عضویت این سازمان درآمد. در این مدت اساساً آمریکا عضو یونسکو نبود که در آن کوچکترین تأثیری داشته باشد، چه رسد به این که یونسکو تحت سلطه دولت آمریکا باشد.

پذیرش عضویت کامل فلسطین در یونسکو

فلسطینیان از سال ۱۹۷۴ در یونسکو مقام عضویت ناظر را داشتند. عضویت کامل تشکیلات خودگردان فلسطین در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۱ / ۹ آبان ۱۳۹۰ با ۱۰۷ رای موافق ، ۱۴ رای مخالف و ۵۲ رأی ممتنع به تصویب نشست همگانی یونسکو رسید. آمریکا، آلمان و اسرائيل جزو مخالفان و فرانسه جزو موافقان پذیرش فلسطین بودند.

هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا چند روز پیش از رأی گیری گفته بود: "یونسکو می ‌داند که در صورت تصویب عضویت کامل فلسطین، بودجه این نهاد به خطر می ‌افتد. ما به لحاظ قانونی[که به تصویب کنگره آمریکا رسیده] اجازه نداریم سازمانی را تامین مالی کنیم که فلسطینی‌ها عضو آن هستند".

در انتهای سال ۲۰۱۱، آمریکا که تأمین کننده حدود ۲۲ درصد کل بودجه یونسکو و سازمان‌ها و مراکز وابسته به آن بود، کمک‌های ۶۵ میلیون دلاری خود به این سازمان را به دلیل عضویت فلسطین قطع کرد. با توجه به این که آمریکا سهم خود را همه ساله در پایان سال پرداخت می کرد، بدین ترتیب سهم سال ۲۰۱۱ را هم پرداخت نکرد. تازه، این اقدام دولت اوباما بود که برنده جایزه صلح نوبل است.

درست در همان روزی که آمریکا کمک های خود به یونسکو را قطع کرد، به دستور نتانیاهو، کمک های سالانه دو میلیون دلاری اسرائیل به یونسکو هم به دلیل پذیرش کامل عضویت فلسطین قطع شد.

یونسکو برای تأمین کسری بودجه، صندوق جمع آوری کمک ایجاد کرد و در اولین گام کشور آفریقایی گابن پیشقدم شد و دو میلیون دلار به صندوق اضطراری یونسکو کمک کرد.

ایسنا- خبرگزاری دانشجویان- در ۱۰ آیان ۱۳۹۰- گزارشی پیرامون این موضوع، با این تیتر منتشر کرد : " در اقدامی شرم آور صورت گرفت؛ قطع کمک های مالی آمریکا به یونسکو".

کیهان ۱۱ آبان ۱۳۹۰ مطلبی با تیتر "عصبانيت آمريكا، اسرائيل و كانادا از عضويت فلسطين در يونسكو" منتشر کرد.

در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱ / ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - یعنی یک و ماه و نیم پس از عضویت کامل فلسطین در یونسکو- پرچم فلسطین به عنوان یک عضو مستقل بر فراز این سازمان افراشته شد.

در سال ۲۰۱۴ شورای اجرایی یونسکو اسرائیل را اشغالگری نامید که علیه مکان های مقدس مسلمان ها و خود مسلمان ها عمل می کند.

قطعنامه آوریل ۲۰۱۶ یونسکو علیه اسرائیل

یونسکو در ۱۵ آوریل ۲۰۱۶ قطعنامه ای علیه اشغالگری اسرائیل و اقداماتش در بیت المقدس به تصویب رساند. یونسکو درخواست اسرائیل برای تغییر نام مسجد الاقصی به جبل الهیکل از سوی این نهاد را رد کرد.

قطعنامه اکتبر ۲۰۱۶ یونسکو علیه اسرائیل

یونسکو در قطعنامه ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶ به اشغالگری اسرائیل و تعلق بیت المقدس به فلسطینیان رأی داد. قطعنامه برای مکان های مقدس از مفاهیم اسلامی به جای مفاهیم یهودی استفاده کرد و کلیه اقدامات اسرائیل برای تغییر هویت بیت المقدس و محدودسازی رفت آمد فلسطینیان به این مکان را محکوم کرد. قطعنامه تنها به نام اسلامی "حرم شریف" اشاره می‌ کند و به نام "کوه معبد" که یهودیان به آن اطلاق می‌ کنند، اشاره‌ای ندارد. این قطعنامه همچنین خشونت اسرائیلی‌ها علیه مسلمانان در این مکان مقدس را محکوم می‌ کند و گفته است که به دنبال "پاسداری از میراث فرهنگی فلسطینی‌ها و ویژگی برجسته بیت‌المقدس شرقی است".

این قطعنامه با ۲۴ رأی مثبت، ۲۶رأی ممتنع و ۶ رأی مخالف (آمریکا، بریتانیا، آلمان، استونی، لیتوانی و هلند) به تصویب رسید.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: "نمایش مهمل در یونسکو همچنان ادامه دارد و امروز همان سازمان تصمیم واهی دیگری گرفته که می‌ گوید مردم اسرائیل هیچ ارتباطی با کوه معبد و دیوار ندبه ندارند".

درست در همین زمان خبرگزاری سپاه- تسنیم- در گزارشی با عنوان "ضربه سنگین یونسکو به نتانیاهو؛ اختلاف اسرائیل و یونسکو از کجا آغاز شد؟ " از اقدامات یونسکو علیه اسرائیل که به شدت مورد مخالفت دولت آمریکا قرار گرفت، ابراز شادمانی کرد.

قطعنامه سال ۲۰۱۷ یونسکو علیه اسرائیل

یونسکو طی دویست و یکمین نشست عمومی هیات مدیره این سازمان- در ۱۲ اردیبهشت ۹۶ برابر با ۲ می ۲۰۱۷- قطعنامه ای را علیه دولت اسرائیل در کمیسیون یونسکو با ‏‏۲۲ رای موافق در ‏مقابل ۱۰ رای مخالف (آمریکا، ایتالیا، بریتانیا، هلند، لیتوانی، یونان، پاراگوئه، اوکراین و توگو ) تصویب کرد، در رای گیری ۲۳ کشور عضو ‏حضور نداشتند.‏

در پیش نویس این قطعنامه که شماری از کشورهای ‏عربی ارائه کرده ‏بودند، ‏تصریح شده است همه ‏اقدامات اتخاذ شده ‏توسط اسرائیل، این ‏قدرت اشغالگر، جایگاه ‏بیت المقدس را به ‏عنوان شهری مقدس، ‏مخدوش کرده یا ‏قرار است مخدوش کند، ‏فاقد اعتبار قانونی ‏است و باید باطل اعلام ‏شوند. در این قطعنامه ‏الحاق بخش شرقی بیت المقدس به سرزمین تحت ‏کنترل دولت اسرائیل در سال ‏‏۱۹۶۷ محکوم شده است.‏

در این پیشنویس همچنین از اسرائیل که به اقدامات ناقض حقوق بین الملل مبنی بر بازرسی بدنی، حفر تونل و به پروژه‌های ساخت و ساز در قدس ادامه می دهد، خواسته شده تا اقدامات مغایر با قوانین یونسکو و سازمان ملل متحد را پایان دهد.

پس از این که یونسکو، قطعنامه ای را در محکومیت اسرائیل صادر کرد، دولت اسرائیل همکاری با این نهاد سازمان ملل متحد را به حالت تعلیق درآورد. اسرائیل به تصویب ‏قطعنامه ای در نشست ‏عمومی شورای اجرایی ‏یونسکو درباره جایگاه ‏بیت المقدس که در آن ‏اسرائیل به ‏عنوان "قدرتی اشغالگر" ‏معرفی شده است، اعتراض کرد.

اسرائیل در اعتراض به قطعنامه های یونسکو که آن ها را "خصمانه" قلمداد می کند، کمک مالی خود به سازمان ملل متحد را چند بار کاهش داده است. یعنی کمک مالی اسرائیل به بودجه سازمان ملل از ۱۱ میلیون دلار به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کاهش یافته است. اسرائیل به قطعنامه یونسکو مبنی بر عدم به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعتراض کرد و ۱ میلیون دلار دیگر از سهم خود را کاهش داد و به ۲.۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ رساند.

روزنامه کیهان پس از تصویب این قطعنامه، در ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ گزارشی تحت عنوان "یونسکو علیه اشغالگری های رژیم صهیونیستی قطعنامه تصویب کرد" انتشار داد.

علل دروغگویی خامنه ای

با توجه به این شواهد و قرائن تاریخی، که آیت الله خامنه ای هم از آن ها آگاهی دارد و رسانه های سپاه و دیگر رسانه های تحت امر او خبرهایش را منتشر کرده اند، چرا او دروغ می گوید؟

بخشی از دروغگویی خامنه ای معلول تعارض پیامدهای سند ۲۰۳۰ با فتواهای فقهی اوست. به عنوان مثال او در ۱۹ آذر ۱۳۹۲ به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت :

"مسئله اختلاط زن و مرد كه اسمش را گذاشتند تساوى - كه متأسّفانه تساوى نيست، اختلاط زن و مرد است؛ اختلاط مضر و بشدّت زهرآگينى است كه وجود دارد و امروز جوامع را و بيشتر از همه هم خود جوامع غربى را مبتلا كرده و حالا انديشمندانشان فهميده‌اند كه اين مسير يك مسيرى است كه اصلاً پايان ندارد؛ يعنى همين‌طور [اين‌] حركت ادامه دارد و سيرى‌ناپذيرىِ طبع انسانى اين حركت انحرافى را تا ناكجاآباد خواهد برد - يكى از اصول خودشان می دانند؛ اگر قبول نداشته باشيد، شما را طرد می كنند، رد می كنند، مذمّت می كنند؛ يعنى آنها بيشتر از ما، متعصّبانه‌ تر از ما پايبندند به يك چيزهايى كه غير معقول است".

در سخنان اخیرش هم گفته است که قدرت های جهانی قصد دارند از طریق این سند "سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی" را به همه ملل تحمیل کنند.

بخش دیگری از دروغگویی او معلول تعارض او با حسن روحانی است. او و مریدانش با علم کردن سند ۲۰۳۰ ادعا کردند که امضای این سند ننگین به معنای پذیرش سلطه دولت های غربی، جاسوسی رسمی آن ها از ایران و نفوذ آن ها به نظام آموزش و پرورش کشور است. آن ها این دروغ ها را گفتند تا حسن روحانی در انتخابات ببازد و اینک هم که طرح شان شکست خورده، برای تضعیف او این دروغ ها را تکرار می کنند و بسط می دهند (برای مواضع مراجع تقلید درباری در مورد سند ۲۰۳۰ به مقاله "در باب قضیه سیلی محکم امام رضا بر گونه حسن روحانی" بنگرید). در صورتی که آیت الله خامنه ای وقتی به سودش باشد، به همین سازمان یونسکو استناد می کند. به عنوان مثال او در مورد سرعت رشد علمی ایران- به معنای انتشار مقاله در نشریات تخصصی بین المللی یا تولید علم- با استناد به یونسکو مدعای خود را تثبیت می سازد. خامنه ای در ۲۹ /خرداد/ ۱۳۹۵ گفت :

"از آنچه یونسکو درباره‌ ما گفته و آنچه آی‌اس‌آی گفته یا اسکوپوس گفته؛ بنده [اینها را] در اختیار می گیرم. اطّلاعات ما کانال‌هایش این ها است. بنابراین تضارب و تداخل این موارد اطّلاعاتی، یک حالت اطمینانی به انسان می دهد که آنچه می دانیم درست است".

در هر صورت، این دروغگویی او را از ولایت ساقط کرده و بنابر ادعای خودش، خود به خود معزول است.

مردم و جوانان به راه خود می روند و گوش به فرمان ولی فقیه، مراجع تقلید و فقیهان درباری نیستند. رد این سند، تأثیری در زندگی عملی جامعه ایران ندارد که در آن سبک های متنوع زندگی در حال رقابت با سبک زندگی تحمیلی جمهوری اسلامی اند. سبک های زندگی بدیل، سبک زندگی جمهوری اسلامی را عقب رانده و آن ها با سرکوب سبک زندگی مقبول خود را تحمیل می کنند.

خامنه ای و فقیهان درباری حتی نتوانسته اند مراجع تقلیدی چون آیت الله منتظری و نواندیشان دینی را در نقض حقوق شهروندی بهائیان با خود همراه سازند. اینک همه با صدای بلند به نقض سیستماتیک حقوق بهائیان اعتراض کرده و خواهان برابری کامل حقوقی بهائیان با مسلمانان و شیعیان هستند. آری سند ۲۰۳۰ راه حذف کودکان بهایی از تحصیل را مسدود می سازد. اما چه باک؟ باید از برابری حقوقی و فرصت ها دفاع کرد که از نظر معرفتی و اخلاقی قابل دفاع است. فقیهان در برابر هر نوع ابداع تکنولوژیک ایستادگی کردند، اما رفته رفته گفتند که این مخلوقات انسانی نه تنها با اسلام تعارض ندارند، که مسلمان ها باید به وفور از آن ها استفاده کنند. "شهروندان برابر و آزاد" هم یکی از برساخته های موجه انسانی است. این برساخته مبنای سند ۲۰۳۰ است. جنگ با اخلاق و معرفت، جنگی از پیش شکست خورده است.

آدرس کانل تلگرام اکبر گنجی: https://telegram.me/ganji_akbar

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy