Thursday, Jun 22, 2017

صفحه نخست » تقابل قدرت سپاه با دولت روحانی در عملیات موشکی و ضد تروریستی

062217_top.jpgاکبر گنجی - خبرنامه گویا

شلیک ۶ موشک میان برد زمین به زمین توسط سپاه به محل استقرار داعش در سوریه واکنش های داخلی و خارجی به دنبال داشت. مستقل از پیام خارجی ای که جمهوری اسلامی با این شلیک به دیگران ارسال کرد و عکس العمل های آنان به این عملیات، ابعاد داخلی این مسأله بسیار قابل توجه است.

رقابت سیاسی در همه جوامع دموکراتیک و غیر دموکراتیک، نزاع بر سر منابع کمیاب قدرت ، ثروت، معرفت و منزلت اجتماعی است. به عنوان مثال، ترامپ در رقابت ها برای پیروزی، کل گذشته را به چالش کشید و ادعا کرد که دولت های گذشته زیرساخت های آمریکا را به کشوری جهان سومی تبدیل کرده اند، دولت فدرال فاسد است و من قصد دارم آن را نابود سازم . حتی جیمز کومی رئیس اف بی آی در روزهای پایانی سرنوشت ساز، به سود ترامپ و به زیان کلینتون وارد صحنه شد. دموکرات ها هم با علم کردن موضوع دخالت روسیه در انتخابات، ترامپ را دست نشانده پوتین قلمداد می کنند و هیلاری کلینتون هم در رقابت ها گفت، ترامپ اسبی است که پوتین سوارش شده است. نزاع داخلی، به نزاع خارجی کشیده و دموکرات ها برای زدن ترامپ، می خواهند راه های او را برای بهبود روابط با روسیه مسدود سازند. آنان برای تصویب تحریم ها علیه روسیه، تمامی دستاوردهای دولت اوباما را بر باد داده و به طور کامل با جمهوری خواهان علیه ایران در تصویب تحریم های خلاف روح و جسم توافق هسته ای همکاری می کنند( به عنوان مثاله به مقاله ناقدانه رایان کوپر بنگرید).

جنگ بر سر منابع کمیاب قدرت، ثروت، معرفت و منزلت اجتماعی در جمهوری اسلامی هم همیشه بسیار شدید بوده و هست. این مسأله در دو روز گذشته خود را در موضوع شلیک موشک ها به نمایش گذاشته است.

سخنان حسن روحانی

حسن روحانی در ۳۰ خرداد در افطار با علما و روحانیون به آنان گفت :

"ما اگر تصمیمی می گیریم که به یک مکانی موشک بزنیم، این تصمیمات در حوزه ‏امنیت ملی ما قرار دارد.‏ اقدامی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آماده کردن موشک و پرتاب ‏آن به نقاطی که سران داعش در دیرالزور بودند، انجام داد تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست، بلکه ‏این گونه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می شود و این در حالی است که شورای عالی ‏امنیت ملی بعد از حادثه تروریستی تهران در حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به ‏تروریست ها اختیاراتی را به نیروهای مسلح داد که بیش از این اقدام اخیر بود.‏ این اقدام کاملاً درست، بجا و ضروری بود. سیاست جمهوری ‏اسلامی ایران نسبت به منطقه و مسایل جهانی تغییر نکرده است، اما اگر از یک مرکز، گروهکی ‏افرادی را اعزام کند و با پررویی می خواهد در برابر برخی از معاندین ما در منطقه و خصم ما در ‏سطح جهانی خودی از خود نشان دهد و به عظمت جمهوری اسلامی ایران صدمه وارد کند، مسلماً پاسخ ‏قاطع دریافت خواهد کرد".‏

سخنان وزیر اطلاعات

پس از حسن روحانی، محمود علوی، وزیر اطلاعات، در ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ در مصاحبه با ایسنا گفت :

"همان گونه که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران تصریح فرمودند این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده و ریاست محترم جمهوری اسلامی نیز در جایگاه رییس شورای عالی امنیت به نیروهای مسلح دستور یورش کوبنده را به مقر داعش صادر کرد و مورد تایید مقامات عالی نظام[آیت الله خامنه ای] قرار گرفت. نقاط تجمع سرکردگان داعش توسط وزارت اطلاعات در اختیار یگان موشکی سپاه قرار گرفت و موشک‌های ظفرآفرین سپاه آنها را نشانه گرفتند، حسب اطلاعات متقن ما موشک‌ها با دقت به هدف اصابت کرده و تعداد زیادی از عناصر جنایتکار داعش، چند تن از سرکردگان و فرماندهان آن ها از جمله ابوعاصم لبیبی به هلاکت رسیدند. هماهنگی و هم افزایی نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و انتظامی کشور اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید. ضربه های مرگبار بر تروریست‌ها در جنوب شرق کشور در ارتفاعات قصرقند و این هماهنگی کمر دشمن را شکست. وزارت اطلاعات با اشراف اطلاعاتی خود محل استقرار تروریست‌های انصار الفرقان را شناسایی و در اختیار سپاه و ناجا قرار داد و با اقدام هماهنگ سپاه، ناجا و وزارت اطلاعات نیروهای کلیدی تروریست‌ها در جنوب شرق کشور از پای در آمدند و مولوی جلیل قنبرزهی که در راس گروه های تروریستی بود با چند تن از معاونین و دستیارانش به هلاکت رسیدند و مقادیر انبوهی از اسلحه، مهمات، بمب های آماده، کمربندهای انتحاری و حدود دو هزار کیلو مواد منفجره آنان به دست نیروهای ظفرمند جمهوری اسلامی ایران افتاد".

واکنش سریع سپاه به سخنان رئیس جمهور و وزیر اطلاعات

سپاه به سرعت و در عرض چند ساعت، در۳۱ خرداد، با صدور اطلاعیه ای به این سخنان پاسخ گفت. در این بیانیه می گوید :

اولاً: "اقدام غرورانگیز و اقتدار آمیز سپاه" در حمله علیه مرکز فرماندهی و مواضع داعش در استان دیرالزور سوریه ، "لیله القدر" نام داشت.

ثانیاً: "عملیات موشکی "ليلة القدر" در سلسله مراتب نظامی و با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و تحت امر فرمانده معظم کل قوا(مدظله العالی) انجام پذیرفت".

یعنی سپاه تحت امر آیت الله خامنه ای است و نه شورای عالی امنیت ملی و رئیس جمهور. و این عملیات، ربطی به شورای عالی امنیت ملی و دستور رئیس جمهور نداشته است. سلطان هم صاحب نظام است.

ثالثاً: "کلیه مراحل شناسایی و جمع آوری اطلاعات پیرامون وضعیت مقرها و موقعیت تروریست های تکفیری در منطقه دیرالزور، صرفا توسط عوامل میدانی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرایندی دقیق و مطمئن صورت پذیرفت و در اختیار نیروی هوافضای سپاه قرار گرفت".

پس کلیه اطلاعات این عملیات "صرفاً" توسط سپاه قدس جمع آوری شده و در اختیار یگان موشکی سپاه قرار گرفته است، و وزارات اطلاعات هیچ نقشی در این فرایند نداشته و مدعیات وزیر اطلاعات در این مورد کاذب است.

رابعاً: با توجه به اعلام رسمی آگاهی قبلی عراق، روسیه و سوریه از این عملیات، معلوم نیست که این اطلاع رسانی و هماهنگی توسط وزارت امور خارجه صورت گرفته ، یا این اقدام هم مستقیماً توسط سپاه صورت گرفته است.

خامساً: می نویسند که "در این عملیات موفق، بیش از ۱۷۰ تروریست تکفیری از جمله چند تن از فرماندهان و عناصر موثر آنان به هلاکت رسیده و علاوه بر مجروحیت تعدادی دیگر از تروریست ها ، تلفات سنگینی بر ادوات، تجهیزات و سامانه های آنان وارد گردید".

این مدعا که بیش از ۱۷۰ تن از تروریست های داعش در این عملیات کشته شده اند، چگونه به دست امده است؟ مگر نیروهای سپاه در منطقه مورد اصابت موشک ها حضور داشته و تلفات آنان را شمارش کرده است؟ از کجا به این قطع رسیده اند که کشته شدن ۱۷۰ تن از داعشی ها حتمی است، ظن و گمان درباره تعداد بیش از آن است.

سادساً: تکذیب مدعیات وزیر اطلاعات در مورد عملیات علیه گروه انصار الفرقان بر عهده فرد همه کاره و هیچ کاره گذاشته شد. از همه خنده دارتر این است که سرلشکر محسن رضایی که مدتهاست به همه جا سرکشی کرده و برای هر موضوع و حادثه ای بیانیه و دستورالعمل صادر می کند، در پیامی به فرمانده کل سپاه ضمن تشکر از عملیات موشکی نوشت :

"اینجانب به وجود سردارانی افتخار آفرین چون شما و سردار حاجی ‌زاده فرمانده هوا فضای سپاه که با شلیک مقتدرانۀ موشک‌های نقطه زن، جهنمی از آتش را بر تجمع داعشیان فرو ریخت و سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، که تروریست‌ها را در سیستان و بلوچستان، غافلگیرانه سرکوب کرد، افتخار می‌کنم...سرلشکر پاسدار محسن رضایی".

نکته این است که عملیات ضد تروریستی سیستان و بلوچستان هم که با شناسایی وزارت اطلاعات و کشته شدن یکی از اعضای آن صورت گرفته، در بیانیه محسن رضایی، عملیات نیروی زمینی سپاه قلمداد می شود.

پیامدهای نزاع داخلی و خارجی

فقط سیاست داخلی حسن روحانی و آیت الله خامنه ای متعارض نیست، سیاست خارجی این دو نیز در تعارض کامل با یکدیگر قرار دارد ( در مقاله "تغییر سیاست خارجی، شرط حل مسائل اقتصادی" نه تنها این تفاوت ها را توضیح داده ام، بلکه روشن کرده ام که برای حل مسائل کشور، هیچ راهی جز تغییر سیاست خارجی ایران در سطح بین المللی و منطقه ای وجود ندارد). حسن روحانی در همین سخنرانی به صراحت گوشزد می کند که سیاست خارجی دولت نسبت به منطقه و مسایل جهانی تغییر نکرده است.

سطح تنش های منطقه به سرعت در حال افزایش است. پس از انتصاب محمد بن سلمان به ولیعهدی سعودی، ریچارد هاس- رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در توئیتی نوشت:"تغییرات جانشینی سعودی، فردی را به قدرت رساند که در کشوری که مدتها توسط افرادی رهبری می شد که تمایلی به ریسک کردن نداشتند، علاقه مند است که ریسک کند". دونالد ترامپ هم که انتخابات اخیر ایران را نامشروع خواند، به سرعت با محمدبن سلمان تماس گرفت و به او تبریک گفت و بر گسترش همکاری های منطقه ای تأکید کرد. البته ترامپ بسیار شاد است که پس از اسرائیل، عربستان سعودی- یعنی دموکراتیک ترین رژیم منطقه و مجری حقوق بشر و نافی تروریسم - مهمترین متحد آمریکا است.

صاحب نظران بسیاری در آمریکا نسبت به وقوع جنگ با ایران هشدار می دهند. به عنوان مثال، دنیس راس- از مخالفان جدی ایران و طرفداران جدی اسرائیل- گفته که آمریکا در مسیر برخورد با ایران [در سوریه] پیش می رود.

سپهبد گدی ایزنکوت، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اسرائیل، در مورد حمله موشکی سپاه گفت: "حمله موشکی ایران دارای پیام بود، ولی‌ نه‌ در حدی که ادعا می شود".

در این شرایط خطرناک ، به جای کاهش اختلافات و اجماع بر سر یک سیاست خارجی صلح طلبانه ، که احتمال گرفتار شدن ایران به جنگ را به صفر کاهش دهد، اختلافات افزایش یافته و با گفتار و رفتار دن کیشوت وار، ایران بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد.

آدرس کانال تلگرام اکبر گنجی: https://telegram.me/ganji_akbar

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy