Tuesday, Dec 26, 2017

صفحه نخست » صادق زیباکلام: موضع ایران درباره قطعنامه میانمار خجالت آور بود

zibakalam_12262017.jpgایران وایر

اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز یکشنبه به قطعنامه ای رای دادند که علیه اقدامات سرکوب گرایانه دولت میانمار در برابر اقلیت مسلمان این کشور بود و خواسته بود که ظلم و سرکوب این گروه متوقف و راه برای کمک های بشردوستانه به آنها باز شود اما نماینده دولت ایران تصمیم گرفت در جلسه رای گیری، غیبت کند. پیش‌تر مقامات ایرانی بارها در سخنرانی ها و موضع گیری های خود از رفتار دولت میانمار با مسلمانان این کشور به شدت انتقاد کرده بودند و ‌آیت الله خامنه ای دولت این کشور را بی رحم خوانده بود و نهادهای جهانی را متهم کرده بود که اقدامی علیه میانمار انجام نمی دهند. روسیه، چین و سوریه همواره به عنوان متحدان و کشورهای دوست جمهوری اسلامی شناخته می‌شوند نیز به این قطعنامه که توسط سازمان همکاری های اسلامی تهیه شده بود، رای منفی دادند. با صادق زیباکلام؛ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره رای ممتنع ایران به قطعنامه علیه کشتار مسلمانان میانمار گفت‌و گو کرده‌ایم:

جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه علیه دولت میانمار رای ممتنع داد، این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بسیاری از رای ممتنع جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه‌ای که در حمایت مسلمانان برمه و محکومیت دولت میانمار برای نسل‌کشی داد، بهت زده شدند. در حالی که تمامی کشورهای مسلمان رای موافق یه این قطعنامه دادند و کشورهای اروپایی از این قطعنامه حمایت کردند، جمهوری اسلامی ایران رای ممتنع داد. وقتی به جمهوری اسلامی می‌گویید کی به شما این رسالت را داده که باید اسرائیل را نابود کنید، می‌گویند تکلیف شرعی داریم، وظیفه اسلامی ما است و قرآن به ما می‌گوید ما باید اسرائیل را نابود کنیم و جالب است که در مورد مسلمانان میانمار که تصاویر رقت آور، کاری که ارتش کشور میانمار با مسلمانان کرده، در دنیا پخش شده، قرآن دیگر به ما دستور نمی‌دهد که باید از مسلمانان دفاع کنیم.

بسیاری معتقدند رای ممتنع جمهوری اسلامی کنار رای مخالف چین، روسیه و سوریه معنای دیگری پیدا کرده؟

چین و روسیه هیچ‌وقت به عنوان کسانی که مدافع مسلمانان هستند، شناخته نشدند. روسیه بدترین رفتارها را در چچن و قفقاز داشته، چین بدترین رفتارها را با مسلمانان ساکن این کشور داشته، حتی پارسال یا دو سال پیش بیود که چینی‌ها اجازه روزه گرفتن به کارکنان مسلمان نمی‌دادند و دلیل‌شان کم شدن تولید در ماه رمضان بود. بنابراین رای مخالف این دو کشور خیلی تعجب برانگیز نیست. حتی رای مخالف سوریه هم خیلی تعجب‌برانگیز نیست. رژیم بشار اسد یک رژیم بعثی سکولار است که غیر مذهبی است، اعتقادات دینی ندارد و دین را یک امر شخصی می‌داند. یعنی بشار اسد با صدام حسین تفاوت چندانی ندارد چه از نظر رویکرد مذهبی حکومت و چه از نظر شیوه برخورد با مخالفان. اتفاقا جدی‌ترین و سرسخت‌ترین مخالفان بشار اسد مسلمانان سنی، اخوان المسلمین و ... هستند. بنابراین رای مخالف سوریه هم شگفت‌انگیز نبود اما از همه شگفت‌انگیزتر رای ممتنع جمهوری اسلامی ایران بود که خودش را ام القری و رهبر جهان اسلام می‌داند. می‌خواهم یک نامه سرگشاده خطاب به آقای ظریف بنویسم و از آقای ظریف بپرسم چه توضیحی برای غیبت در رای‌گیری داشته.

امروز دفتر نمایندگی ایران در نیویورک اعلام کرد که در رای گیری شرکت نکرده، چون کمیته سوم که قطعنامه را صادر کرده سیاست زده است و جمهوری اسلامی اساسا قطعنامه‌های این کمیته علیه کشور دیگر را قبول ندارد....

با کمال تاسف باید بگویم که این‌ها همه مغلطه و سفسطه هست، چون متن این قطعنامه توسط سازمان همکاری‌های اسلامی ارائه شده بود. به نظر من علت این‌که رای ممتنع دادن برای این بود که روسیه موافق نبود، چین موافق نبود. متاسفانه می‌دانیم که علی‌رغم شعار نه غربی، نه شرقی، ما باید هوای روسیه را داشته باشیم و ایران چون نمی‌خواهد مورد غضب روسیه قرار یگیرد، رای ممتنع داد. تردید ندارم که اگر روس‌ها رای موافق داده بودند، جمهوری اسلامی ایران هم رای موافق می‌داد. یعنی نمی‌خواستند در مقابل روس‌ها قد علم کنند و چیزی را بگویند که به مذاق روس‌ها خوش نمی‌آید.

فکر می‌کنید توضیحاتی که داده شده، مردم را قانع می‌کند؟

اتفاقا من می‌خواهم بپرسم به مردم جمهوری اسلامی چه می‌خواهید بگویید. این همه ما ادعای اسلامیت داریم به چه دلیلی ما از این قطعنامه حمایت نکردیم و رای موافق به قطعنامه‌ای که در محکومیت حکومت میانمار بود، ندادیم. می‌دانیم توجیهی ندارند، این رای ممتنع توجیه ندارد و این اقدام خجالت آور بوده. مردم هم خوب می‌فهمند که هیچ توجیهی وجود ندارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy