Saturday, May 23, 2020

صفحه نخست » مسافری که از سقوط هواپیما در منطقه‌ مسکونی کراچی پاکستان جان به در برد

survivor_052320.jpgآخرین گزارش های رسیده از پاکستان حاکی است که حداقل دو یا سه نفر از سرنشینان پرواز ناتمام PK8303 که از لاهور به مقصد کراچی برخاسته بود در حادثه سقوط هواپیما در منطقه‌ای مسکونی در کراچی، جان به در برده و زنده مانده‌اند.

یورونیوز - شهردار کراچی، روز جمعه ۲۲ مه (۲ خرداد) ساعتی پس از سقوط این هواپیمای مسافربری در نزدیکی فرودگاه کراچی گفت که تمامی مسافران و خدمه آن پرواز جان باخته‌اند.

هواپیمای مسافربری ایرباس-۳۲۰ متعلق به هواپیمایی پاکستان، «پاکستان اینترنشنال ایرلاینز»، در لحظه سقوط ۹۹ سرنشین داشته است؛ ۹۱ مسافر و ۸ خدمه پرواز. در گزارش‌های اولیه شمار سرنشینان ۱۰۷ اعلام شده بود.

«محمد زبیر»، جوان پاکستانی یکی از معدود نجات یافتگان در حادثه سقوط است که به موقع توانست خودش را نجات دهد. او که جراحت جزیی دیده است، لحظه سقوط هواپیما و چگونگی زنده ماندن خود را این گونه توصیف می‌کند: «داخل هواپیما بچه‌ها و زنان و مردان سالمند بودند. بدنبال فرود ناموفق بر باند، همه فریاد می‌زدند و گریه می‌کردند همگی مشغول دعا کردن بودند.»

زیبر می‌گوید پرواز هواپیما ابتداء عادی به نظر می‌رسید و کسی گمان نمی‌کرد که سقوط کند اما هواپیما ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از فرود ناموفق بر روی باند، سقوط کرد. او می‌افزاید: «وقتی به هوش آمدم، تمام آنچه که می توانستم ببینم و بشنوم فقط آتش بود و جیغ و فریاد. شماره صندلی من هشت‌-اف بود. کمربندم را باز کردم و نوری دیدم. از ارتفاعی به اندازه سه متر به پایین پریدم. بعدتر بود که آمبولانس‌ها رسیدند و مرا به بیمارستان جناج آوردند.»

علت سقوط هواپیما چه بود؟

رسانه‌های پاکستان یک فایل صوتی را منتشر کرده‌ و می‌گویند که مکالمه خلبان با برج کنترل است. در این فایل صوتی که هنوز هیچ مرجع رسمی آن را تایید نکرده است خلبان به برج مراقبت فرودگاه کراچی می‌گوید که هر دو موتور هواپیما از کار افتاده است. بعد صدای مامور برج مراقبت شنیده می‌شود که از خلبان می‌پرسد آیا می‌خواهد هواپیما را بر سینه بر باند بنشاند.

یک مقام سازمان هواپیمایی پاکستان به خبرگزاری رویترز گفته است که ظاهرا چرخ‌های هواپیما باز نشده‌اند و به همین دلیل برج مراقبت از خلبان پرسیده است که آیا می‌خواهد برای «فرود بدون چرخ» تلاش کند یا نه.

بدون تردید تعیین علت دقیق این حادثه مرگبار با بررسی اطلاعات جعبه سیاه و نیز مکالمات داخل کابین خلبان ممکن خواهد شد.

«پاکستان اینترنشنال ایرلاینز» می‌گوید هواپیمای ایرباس که دچار حادثه شد و سقوط کرد از سال ۲۰۱۴ میلادی به ناوگان هوایی این شرکت پیوسته و روند بازرسی ایمنی سالانه آن در ماه نوامبر گذشته انجام و تایید شده است.

حوادث هوایی ۱۰ سال اخیر در پاکستان

پاکستان در ۱۰ سال اخیر، شاهد سه حادثه هوایی بزرگ دیگر بوده است. در مرگبارترین حادثه هوایی تاریخ پاکستان در سال ۲۰۱۰ میلادی، هواپیمای متعلق به شرکت خصوصی ایربلو در نزدیکی اسلام‌آباد سقوط کرد و تمامی ۱۵۲ سرنشین این هواپیما کشته شدند. یک فروند بوئینگ نیز در سال ۲۰۱۲ میلادی بدلیل شرایط بد جوی در راولپندی سقوط کرد و تمام ۱۲۱ مسافر و شش خدمه آن جان باختند و در سال ۲۰۱۶ یک هواپیمای «پاکستان اینترنشنال ایرلاینز» که مقصدش اسلام آباد، پایتخت بود، آتش گرفت و ۴۷ نفر جان خود را از دست دادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy