دوشنبه 25 خرداد 1383

غارت آثار باستاني تمدن پنج‌هزارساله حاشيه هليل‌رود در جيرفت همچنان ادامه داد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ميراث فرهنگي
با گذشت حدود 11 ماه از مخابره گزارشي با عنوان «آنگاه كه جيرفت را گريستم» ازسوي بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه به ابراز واكنش‌هاي رسمي و غيررسمي مسؤولان و كارشناسان انجاميد و دستور صريح رييس جمهوري اسلامي ايران به معاون اول وي و نيز وزيران كشور و اطلاعات را در پي داشت، گزارش‌هاي رسيده حاكي از آن است كه حفاري‌هاي غيرمجاز به ميزان زياد در مناطق باستاني اطراف جيرفت و حاشيه‌ي هليل‌رود همچنان ادامه دارد، اشياي باستاني نفيس با قدمت پنج‌هزارساله حتا با كاميون به مرزهاي آبي كشور ترانزيت مي‌شود، در برخي از كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس، بازارهاي كاذبي مختص اين اشيا همچنان رونق دارد و خريد فروش اين اشيا در حراجي‌هاي رسمي و برخي محل‌هاي مشخص رسمي و غيررسمي در شهرهايي همچون لندن، نيويورك و پاريس ادامه دارد.
اما محمد فكور پاس ـ مدير اداره ميراث فرهنگي استان كرمان ـ تنها حفاري‌هاي جسته گريخته به‌صورت شبانه را در منطقه جيرفت تاييد مي‌كند.
وي به خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: اين حفاري‌ها ادامه‌ي حالت قبل است كه به دور از چشم ماموران و معمولا در نقاط دورافتاده و پرت انجام مي‌شود.
او افزود: قبلا در طول روز به صورت علني و بدون هيچ ترس از ماموران انتظامي اين كار انجام مي‌شد؛ اما در حال حاضر اين روال تقريبا برچيده شده است و ديگر حفاري‌ها به اين شكل انجام نمي‌شود. در حال حاضر مرتبا در مناطقي كه شايد صدها چاله حفر مي‌شد، ماموران حضور دارند و سركشي مي‌كنند. چاله‌ها صورت‌جلسه و پر مي‌شوند و سعي داريم كنترل بيشتري روي منطقه داشته باشيم. حفاران غيرمجاز نيز همواره دستگير مي‌شوند.
فكور پاس در عين حال اضافه كرد: گشت شبانه حضور دارد؛ اما به دليل وسعت منطقه، نيروها قادر به كنترل تمامي تپه‌ها نيستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عبدالعلي حسام عارفي ـ كارشناس ميراث فرهنگي در جيرفت ـ نيز با تاييد موضوع، شدت يافتن حفاري‌ها در محوطه را نسبت به دو مورد مشخص گذشته در سال‌هاي 81 و 82 رد كرد و گفت: در حال حاضر آمار و اطلاعات دقيقي از اين موضوع ندارم؛ اما تا جايي كه مي‌دانم حفاري‌ها بسيار كمتر از دفعات پيش است و اگر در جاهايي همچنان حفاري غيرمجاز وجود دارد، به‌دليل وسعت منطقه است و بالاخره تا حدي جلوگيري از كار حفاري‌ها به‌طور كامل امكان‌ناپذير است.
او تصريح كرد: مرتبا با حفاران غيرمجاز برخورد مي‌كنيم و اميدواريم تا يكي دو هفته‌ي آينده با اجراي طرح جامع حفاظتي تمامي مشكلات حل شود.
اين در حالي است كه در پي اعلام دستور سيدحسين مرعشي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ مبني بر اجراي طرح جديد جامع حفاظت از منطقه باستاني جيرفت، هيات بازرسي و بررسي جهت تدوين طرح، پس از تعويق يك‌هفته‌يي، صبح امروز وارد اين شهر شد.
به گزارش خبرنگار ايسنا در اين بازديد مدير يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي همراه با نمايندگاني از وزارت كشور، نيروي انتظامي، بسيج، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و مسؤولان اداره ميراث فرهنگي كرمان حضور دارند.
اين هيات پس از بازديد و بررسي پايگاه حفاظتي منطقه جيرفت واقع در مركز شهر، به مناطق باستاني رفته تا از نزديك با موقعيت اين مناطق آشنا شده و وضعيت آنها را از لحاظ جغرافيايي و ايجاد پايگاه در محل مورد بررسي قرار دهند.
هر چند در زمان رياست سيدمحمد بهشتي بر سازمان ميراث فرهنگي كشور بحث‌هاي حفاظتي مطرحي بود؛ اما مسؤوليت حفاظت را نيروي انتظامي به عهده داشت. گويا در حال حاضر در طرح جديد قرار است اين مسؤوليت به عهده و زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري باشد.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8931

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'غارت آثار باستاني تمدن پنج‌هزارساله حاشيه هليل‌رود در جيرفت همچنان ادامه داد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016