چهارشنبه 24 فروردين 1384

سخنان منوچهر آتشي و رامين جهانبگلو در باره شاهرخ مسکوب، ايسنا

منوچهر آتشي: شاهرخ مسكوب پيشكسوت پرداختن به شاهنامه‌پژوهي در ايران است

رامين جهانبگلو: يادي كه از او باقي مي‌ماند، شهامت فكري و شرف روشنفكري است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


منوچهر آتشي معتقد است: شاهرخ مسكوب پيشكسوت پرداختن به شاهنامه‌پژوهي در ايران است.

اين شاعر در گفت‌و‌گويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اهميت كارهايي كه مسكوب در اين زمينه انجام داده است، متذكر شد: كمتر كسي را مثل او داشتيم كه با آن زبان زيبا به اين موضوع بپردازد، ضمن اينكه پيش از او تقريبا كسي را سراغ نداريم كه به اين مباحث پرداخته باشد.

او با بيان اينكه مسكوب در شاهنامه‌پژوهي بهترين راه را انتخاب كرده است، گفت: زباني كه او در كارهايش به كار مي‌گيرد، يكي زبان كلاسيك است كه بيشتر روي متون آركائيك كار كرده و خيلي هم زيبا درآورده است، ‌اما تم ديگري كه او اخيرا انتخاب كرده بود، نزديك شدن به لحن محاوره بود.

اما رامين جانبگلو در بررسي فعاليتهاي مسكوب عنوان كرد: ‌مسكوب علاوه بر كار در زمينه شاهنامه و حافظ، در كتاب «همين روزها در راه» كه نوعي اتوبيوگرافي است، به كتابهاي ادبيات جهان كه خوانده و با آنها آشناست مي‌پردازد.

او با اشاره به شناخت و آشنايي مسكوب از زيباشناسي گفت: او ادبيات غرب را خيلي خوب مي‌شناخت. در كتابي هم به ادبيات دوره رضاشاه پرداخته و نوآوران ادبي ايران در آن دوره مثل نيما، عشقي و كاظمي - نويسنده رمان «تهران مخوف» - را معرفي كرده كه بيشتر به دنبال ترقي و فكر جديد بودند.

جهانبگلو درباره شاهنامه‌پژوهي مسكوب يادآور شد او در ادامه اين كار، ‌بعد از اينكه ابتدا بيشتر به اسطوره توجه نشان مي‌داد، ‌كم‌كم به مساله هويت رسيد و هويت، ايراني بودن و زبان فارسي جايگاه خاصي را در انديشه او داشت.

اين پژوهشگر فلسفه بيشترين تاثيرگذاري مسكوب را در زمينه نقد ادبي دانست و گفت: او شايد يكي از نقادترين نويسندگان ما در زمينه نقد ادبي بود، ‌به اين معنا كه سنجش‌گر، ‌عاري از هرگونه ايدئولوژي، داراي زباني صريح، تيزبين، دورانديش و ژرف‌نگر بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در ادامه خاطرنشان كرد: دامنه گسترده مطالعات مسكوب موجب شد كه او شناختش از غرب را در زمينه نقد ادبي ايران بسط دهد.

جهانبگلو با تاكيد بر اينكه مسكوب از پايه‌گذاران و مهمترين افراد در نقد ادبي ايران است، گفت: او به‌خاطر عضويت در حزب توده به ايدئولوژي خاصي معتقد بود. اما بعد از كودتاي 28 مرداد از ايدئولوژي فاصله گرفته و بيشتر به نقد اجتماعي، ادبي و فكري پرداخت و با شناخت خيلي خوبي كه از او دارم مي‌توانم او را به عنوان يكي از مسؤول‌ترين روشنفكران اين دوره ايران معرفي كنم.

جهانبگلو به خبرنگار ايسنا گفت: مسكوب نسبت به كارهاي خودش نقاد‌ترين بود، ديد عميقي به ايران معاصر داشت و در نقد اجتماعي جسور و پرشهامت بود. يادي هم كه از او باقي مي‌ماند اين شهامت فكري و شرف روشنفكري است، به طوري كه در نوشته‌هاي شخصي‌اش حتا نسبت به زندگي، كارها و اشتباهات خودش جسورانه انتقاد مي‌كند.

شاهرخ مسكوب ـ پژوهشگر و نويسنده ـ ديروز در سن 81 سالگي در بيمارستاني در پاريس درگذشت.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20990

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان منوچهر آتشي و رامين جهانبگلو در باره شاهرخ مسکوب، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016