چهارشنبه 2 دی 1383

يونسي: تعداد جاسوسان هسته‌اي ايران بيش از 10 نفر است، خبرگزاري فارس

وزير اطلاعات از دستگيري جاسوسان اصلي آمريكا در مراكز هسته اي ايران خبر داد و گفت: بيش از ده نفر ايراني نيز به جرم جاسوسي هسته‌اي شناسايي و دستگير شده‌اند كه سه نفر آنها كارمند سازمان انرژي اتمي كشور بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، علي يونسي وزير اطلاعات كه ظهر امروز در پايان جلسه هيات دولت در نشست خبري با خبرنگاران سخن مي‌گفت، در ابتدا محور اين مصاحبه را دستگيري جاسوسان هسته‌اي خواند و گفت: مسائل هسته‌اي شامل اسناد، مدارك، تشكيلات و دانشمندان هسته‌اي براي جلوگيري از نفوذ گروه‌هاي خرابكار تروريستي و اطلاعاتي است كه به صورت ويژه حفاظت مي‌شوند و اين از تعهدات كشورهاي داراي فناوري هسته‌اي در راستاي اقدامات بين‌المللي است.
وزير اطلاعات با تقدير از سازمان انرژي اتمي در صيانت از دانش هسته‌اي گفت: شرايط كشور ما به دليل وجود تهديدات ويژه‌اي كه صنايع هسته‌اي ما را در برمي‌گيرد تفاوت دارد، چون اين تهديدات مخصوص كشور ما است و از دشمني آمريكا نسبت به ما نشات مي‌گيرد.
وي گفت: آمريكا هميشه از دستيابي ايران به دانش هسته‌اي جلوگيري كرده و از تمامي ابزار و امكانات خود در اين زمينه استفاده مي‌كند.
وزير اطلاعات با اشاره به اينكه تاسيس نيروگاه هسته‌اي بوشهر در ابتداي انقلاب با موافقت آمريكا صورت گرفت، افزود: اما پس از پيروزي انقلاب آمريكا نه تنها خود تداوم ساخت اين نيروگاه را نپذيرفت، بلكه از حضور كشورهاي ديگر صاحب فن براي تكميل اين نيروگاه جلوگيري كرد و صدام را براي تخريب اين پروژه تشويق نمود.
يونسي گفت: پس از جنگ، روسيه تكميل اين پروژه را بر عهده گرفت و اينك ما در ماه‌هاي آخر تكميل نيروگاه هسته‌اي بوشهر هستيم.
وي افزود: با تحريم‌هايي كه عليه ايران براي تكميل اين نيروگاه صورت گرفت ايران ناچار شد با تكيه بر جوانان دانشمند خود از حق قانوني دستيابي به چرخه سوخت هسته‌اي دفاع كرده و به اين هدف دست يابد.
وي تصريح كرد: آمريكا پس از آگاهي از اين تلاش ايران، فعاليتهاي كاملاً غير نظامي و صلح آميز و منطبق با تعهدات بين المللي ما را گام به گام از طريق ماهواره‌هاي جاسوسي و از طريق عوامل جاسوسي خود كه در ايران نفوذ يافته بودند كنترل مي‌كرد و از غير نظامي بودن فعاليتهاي ايران آگاه بود.
وزير اطلاعات خاطرنشان ساخت: آمريكا از سه سال پيش مي‌دانست كه ايران در آستانه دست يابي به فناوري صلح آميز هسته‌اي است ولي آن را اعلام نكرد و به طور عمد با جابه جا كردن واژه‌ها در يك جنگ رواني ايران را متهم به توليد سلاح هسته‌اي كرد.
وي گفت: تحريم مطلق ايران در خصوص دانش هسته‌اي در كنار ساير فناوري ها و دانش پيشرفته از سوي آمريكا در همين راستا صورت گرفت و ايران از هر جهت مورد تحريم آمريكا واقع شد.
وزير اطلاعات توسعه همه جانبه كشور را متاثر از دستيابي به دانش هسته‌اي ارزيابي كرد و افزود: آمريكا بخشي از جاسوسان فله‌اي را كه توسط برخي كشورهاي حاشيه‌اي جنوب خليج فارس مامور شده بودند به صورت غير حرفه‌اي و ناشيانه اجير كرده بود تا دانش هسته‌اي ايران را گزارش دهند.
وي گفت: سرويسهاي جاسوسي اين كشورها بدانند چنين كارهايي براي آنها مشكل گشا نخواهد بود، چنانچه در سالهاي اخير 10 نفر از اين جاسوسان دستگير شده‌اند.
وزير اطلاعات از بخشي از اين جاسوسان به عنوان جاسوسان فله‌اي ياد كرد و گفت: اين جاسوسان كه مصداق آنها منافقين هستند اطلاعاتي غير قابل اعتماد و بي ارزش و مطالب آشكاري كه از طريق تخليه تلفني در زمينه سايت‌هاي نطنز و اصفهان به دست آورده بودند را براي آمريكا تهيه و به او گزارش كردند.
وي افزود: آمريكا هم با آگاهي از بي ارزش بودن اين اطلاعات، از منافقين به عنوان جاسوسان بي‌ارزش استفاده كرد تا جاسوسان اصلي آنها شناسايي نشوند، ولي ما جاسوسان اصلي را نيز شناسايي كرديم.
وزير اطلاعات با تاكيد بر اينكه كارهايي از ما پنهان هستند، خاطرنشان كرد: ما فقط به خاطر تحريم ها است كه كار پنهاني مي‌كنيم ولي هيچ كاري را بر خلاف قواعد بين‌المللي انجام نمي‌دهيم.
وزير اطلاعات افزود: آمريكا پس از تلاش براي جلوگيري از دستيابي ايران به دانش هسته‌اي اينك از طريق مجامع بين‌المللي بر ما فشار وارد مي‌كند.
وي در تشريح اهداف جاسوسان هسته‌اي گفت: آنان قصد اخلال در دستيابي ايران به دانش هسته‌اي را داشتند و سه سال پيش يكي از مسئولان پروژه‌ها به دام جاسوسان آمريكا افتاد و خبر دستيابي ايران به دانش هسته‌اي را به آنها داد.
وي گفت: اين مامور ايراني كه مدير يكي از بخش‌هاي پروژه‌هاي هسته‌اي بود، براي اخلال در برنامه‌هاي هسته‌اي، اطلاعات خود را در اختيار آمريكا قرار داد.
يونسي افزود: ما اين فرد را مدت‌ها زير نظر داشته و تمامي ارتباطات داخلي و خارجي وي را شناسايي كرديم، ولي از چند ماه پيش كه ماموريت نقش اخلالگري وي با دريافت اطلاعات هدايت شده از سوي ما بود پايان يافت كه وي را دستگير كرديم و اينك هم در زندان به سر مي‌برد، بدين ترتيب هدف آمريكا براي اخلال در دانش هسته‌اي ايران در اين بخش مختل شد.
وزير اطلاعات جعل سند را يك نوع ديگر از خراب كاري جاسوسان هسته‌اي دانست و يادآوري كرد: هفته گذشته عليرغم اينكه ايران قطعه سازي را متوقف كرده است، وزارت اطلاعات با عده‌اي مواجه مي شود كه خواستار فروش امكانات هسته‌اي به ايران هستند.
وي گفت: اين مسائل كاملاً مشكوك است و براي خبرسازي آمريكا دانسته و نادانسته اجير مي‌شوند كه تاكنون بيش از ده مورد از اين افراد دستگير شده‌اند.
وزير اطلاعات آلوده كردن محيط هاي كاري فعاليت‌هاي هسته‌اي را هدف ديگر جاسوسان هسته‌اي عنوان كرد و گفت: آلوده كردن مراكز هسته‌اي تنها با يك دستمال ساده و آلوده امكان پذير است تا اين طور نشان دهد كه در اين بخش فعاليت هسته‌اي صورت مي‌گيرد و اين شيوه‌اي براي اخلال در برنامه‌هاي هسته‌اي ما است كه افرادي كه اين قصد را داشتند شناسايي شدند.
به گفته يونسي سرويس‌هاي جاسوسي در غالب تيم‌هاي بازرسي آژانس حضور داشتند تا بر صحت عمل بازرسان آژانس نظارت كنند.
وي افزود: ارتباط مامورين جاسوسي آمريكا با ديگر كشورها از جمله اروپايي‌ها نيز براي القاء دروغ نظامي بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، اقدامي ديگر بوده كه با شفاف‌سازي خنثي شد.
يونسي از ربايش توانمندي هسته‌اي ايران توسط گروههاي جاسوسي به عنوان اقدام ديگري كه خنثي شده است ياد كرد.
وي در خصوص شيوه شناسايي و بازداشت جاسوسان هسته‌اي وزارت اطلاعات گفت: ما از طريق تخصص‌هاي خود تمامي جاسوسان را دستگير كرده‌ايم و به اعتراف وزارت اطلاعات ايران جزء قوي‌ترين سرويس‌هاي اطلاعاتي جهان است.
وي گفت: برخي مراجعات به نمايندگي‌هاي ديپلماتيك ايران در داخل و خارج مشكوك بود كه توسط وزارت اطلاعات زير نظر گرفته و شناسايي شد.
وزير اطلاعات خاطرنشان كرد: در اين راه برخي از ارتباطات مشكوك اينترنتي نيز با ابزارهاي فني توسط وزارت اطلاعات كنترل شد و برخي پيام‌هاي ويژه راديويي نيز از سوي وزارت اطلاعات شناسايي و كدشكني گرديد.
وي افزود: مرئي كردن نامه‌هاي نامرئي حتي اگر پست شدن در شهرهاي مختلف را به عنوان ابزاري گمراه كننده به دنبال داشته باشد، توسط وزارت اطلاعات شناسايي شده است.
يونسي گفت: در برخي موارد با نفوذ كردن در سرويس جاسوسي ديگر كشورها توانسته‌ايم اطلاعات را به دست آوريم و گروهي را نيز كه به دليل ضعف اخلاقي و يا مالي گرفتار دشمن شده بودند شناسايي كرديم.
وي خاطر نشان كرد: هيچ جرمي در دنيا به زشتي جاسوسي وجود ندارد و هر كس كه اولين خطا را كرد اگر به وزارت اطلاعات مراجعه كند، بي‌شك نجات خواهد يافت.
وي گفت: به دليل روحيه خيانت ستيزي مردم ايران، دشمنان ما در اين زمينه زياد موفق نبودند و همين باعث موفقيت ايران در دستيابي به فناوري هسته‌اي است.
يونسي خاطرنشان كرد: جنگ رواني يكي از شيوه‌هاي دشمن براي تخريب موفقيت‌هاي ماست كه با ناكارآمد جلوه دادن توانمندي ايران تلاش مي‌كنند در توانايي ايران اختلال ايجاد كنند.
وي افزود: اين شيوه مدتهاست توسط دشمن طراحي مي‌شود خود باوري را از ما مي‌گيرد تا در ادامه حركت‌هاي خود و مذاكرات كوتاه بيائيم، ولي با شناسايي جاسوسان و اهداف آنها تمامي نقشه‌هاي آنرا شناسايي كرده و خنثي كرده‌ايم.
وزير اطلاعات در خصوص دستگيري جاسوسان اخير گفت: بيش از ده جاسوس ايراني وابسته به اسرائيل اخيراً بازداشت شده‌اند كه به انواع مختلف به دام سرويس‌هاي جاسوسي افتاده‌اند. كه بيشتر آنها كار آزاد داشته و عضو دولت نبوده‌اند.
وي تاكيد كرد: ما اجازه انتقال مفيد از داخل ايران را به خارج از كشور نمي‌دهيم و آنچه به دست آمريكا افتاده اطلاعات با ارزشي نبوده است.
وزير اطلاعات در خصوص شيوه جاسوسي افراد گفت: منافقين از طريق تخليه تلفني يا تماس تلفني با مسئولان آنها را تخليه اطلاعاتي مي‌كردند كه در اين پرونده نيز اين چنين رفتار كرده‌اند و مواردي چون تاسيسات نطنز، اطلاعات اينگونه به دست منافقين افتاد.
وي گفت: عمده جاسوسان دستگير شده در تهران و هرمزگان بازداشت شده‌اند و در اختيار دادگاه انقلاب هستند.
يونسي همچنين سرشناس بودن جاسوسان هسته‌اي را تكذيب كرد.
وزير اطلاعات در پاسخ به سوالي در خصوص دستگيري عناصر القاعده گفت: تعدادي ايراني و غير ايراني دستگير شده‌اند كه عده‌اي از آنها محاكمه شده و خارجي‌ها پس از تكميل اطلاعات در داخل كشور محاكمه خواهند شد.
وي درباره برخي اخبار مبني بر اعزام نيروهاي خرابكار ايراني به عراق گفت: چنين رقم‌هايي دروغ و اهانت به مردم عراق است كه اين چنين اظهاراتي تحت تاثير فشارهاي تروريستي صورت مي‌گيرد.
وي گفت: وزارت اطلاعات در مبارزه با مفاسد اقتصادي شناسايي افراد و شركت‌هايي كه از ماليات فرار مي‌كند را انجام داد كه در يك مورد آن، تلاش براي چند صد ميليارد تومان فرار مالياتي از طريق جعل سند شناسايي شده است.
وي در خصوص صدور قطعنامه نقض حقوق بشر در ايران گفت: اين قطعنامه‌ها سياسي است و در كنار مذاكرات هسته اي براي فشار به اين مذاكرات صورت مي‌گيرد و گرنه صد برابر آنچه در ايران است، توسط آمريكا در تمامي نقاط دنيا انجام مي‌شود.
وي تاكيد كرد: بخشنامه ماههاي اخير رياست قوه قضائيه بسيار انساني و چشمگير بوده و چنانچه يك دادستان و قاضي خود سر كاري كرد، ارتباطي به جمهوري اسلامي ندارد.
وي گفت: ما با انجام كارهاي اطلاعاتي موازي به دليل زياني كه به مردم وارد مي شود مخالفيم.
يونسي در خصوص نظر سنجي‌هاي وزارت اطلاعات در آستانه انتخابات گفت: هنوز فضاي انتخاباتي براي انتخابات در كشور مهيا نيست ولي آخرين نظر سنجي‌هاي ما نشان از مشاركت 45 درصدي مردم در انتخابات آينده دارد.
يونسي درباره اتهام يك ديپلمات ايراني به جاسوسي در مصر گفت: اين اتهامي بي‌سند و بي‌اساس است كه هنوز مصري‌ها نتوانسته‌اند درباره آن مدركي ارائه دهند.
وي در خصوص حمله احتمالي آمريكا و اسرائيل به تجهيزات هسته‌اي ايران گفت: اين احتمال هميشه بوده و اينك نيز هست ولي همه تدابير لازم براي پيشگيري و مقابله در نظر گرفته شده كه از بيان آن معذروم.
وزير اطلاعات خاطرنشان كرد: احتمال اين حملات خيلي زياد نيست چرا كه آنها از عكس‌العمل ايران كاملاً آگاهند و مي‌دانند كه حمله به تاسيسات هسته‌اي براي آنها بي‌فايده بود و نه تنها مشكلي براي آنها حل نمي‌كند، بلكه مشكلات آنها را بيشتر مي‌كند.
وزير اطلاعات درباره نحوه برخورد با منافقين نادم گفت: جمهوري اسلامي ايران هميشه ميان سران منافقين و بدنه اين گروهك تفاوت قائل است و تلاش كرده اكثريت بدنه منافقين را از آنها جدا كند و به طور مكرر آمادگي پناه دادن به آنها را اعلام كرده‌ايم.
وي گفت: همزمان و پس از حمله آمريكا به عراق و هم اينك نيز اعلام كرده و مي‌كنيم كه آماده پذيرش همه كساني كه خود را از سركردگان منافقين جدا مي‌كنند، هستيم.
وزير اطلاعات افزود: هم اينك بيش از صد نفر از آنها با جدا شدن از بدنه اصلي، به آغوش خانواده بازگشته و به صورت آزاد زندگي مي‌كنند و آماده پذيرش تعداد بيشتري نيز هستيم.
وي با بيان اينكه بايد اين دسته از افراد كه انسانهايي فريب خورده و قابل ترحم هستند از سركردگان جدا شوند، افزود: ما مانند بعضي‌ها نگران بازگشت منافقين فريب خورده نيستيم چرا كه كاملاً بر آنها احاطه داريم.
وزير اطلاعات در خصوص اظهارات يكي از نمايندگان مجلس مبني بر تهيه طرح تشكيل سازمان اطلاعات و امنيت كشور به دليل نگراني از وابستگي وزارت اطلاعات به دولت گفت: اولاً نماينده مورد نظر چنين حرفي را كه به نقل از وي در برخي رسانه‌ها درج شده بود تكذيب كرد و اصولاً چنين حرفي مطلقاً در مجلس شوراي اسلامي مطرح نيست.
وي افزود: عضويت وزارت اطلاعات در دولت به معني وابستگي حزبي نيست، چرا كه قانون اساسي اين وزارتخانه را در دولت پيش‌بيني كرده و امكان جابجايي و تغيير وجود ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يونسي تاكيد كرد: اروپا براي پركردن دست خود در معامله آنها را مطرح مي‌كنند تا در مذاكرات بتوانند از ما چيزي بگيرند.
يونسي در خصوص پرونده حسن عباسي با اعلام اينكه وزارت اطلاعات از وي شاكي است، گفت: ما گزارشي از اين فرد را كه حرفهايش را ضد انقلابي و تضعيف جمهوري اسلامي مي‌دانيم، به دستگاه قضايي ارائه داده‌ايم.
وزير اطلاعات در پاسخ به سوالي در خصوص پيوند برخي از اپوزيسيون داخل با بخشي از ضدانقلاب خارج كشور و حمايت اروپائي‌ها از اين فرآيند گفت: فعاليت‌ها و حمايت‌هايي كه اخيراً از اپوزيسيون برانداز خارج از كشور صورت مي‌گيرد براي تحت تاثير قرار دادن مذاكرات هسته‌اي ماست.
وي افزود: بخشي از مذاكرات ما در چارچوب مسائل امنيتي و سياسي با اروپائي‌ها صورت مي‌گيرد و بخشي از مشكلاتي كه اين روزها عليه جمهوري اسلامي ايران در منطقه به راه افتاده است براي تحت تاثير قرار دادن مذاكرات ما و اروپاست و زير فشار آمريكا صورت مي‌گيرد.
وي با بيان اينكه آژانس از تمام فعاليت‌هاي اصفهان و نطنز ايران باخبر بود، افزود: ‌آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي حتي از تجهيزات و فعاليت‌هاي چين در اصفهان نيز آگاه بوده و مواد اورانيوم ما در اصفهان كاملاً توسط آژانس كنترل و پلمپ شد.
يونسي گفت: اعتراض ‌آنها از اين است كه چرا وقتي تست كرديد، خبر نداديد و آلودگي موجود در تجهيزات هسته‌اي ايران از كجا آمده است.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص پنهاني كاري ايران در فعاليت‌هاي هسته‌اي با وجود ارائه گزارش به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: اگر پنهان كاري نمي‌كرديم كه نمي‌گذاشتند كار خود را بكنيم و اين پنهان كاري به دليل انجام اموري خلاف مفاد و اصول ان. پي. تي نبود، بلكه براي فرار از فشارهاي وارده بود.
يونسي گفت: يكي از دلايل پنهان كاري‌هاي ما از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي، حفاظت از اين تشكيلات بود.
وزير اطلاعات افزود: ما براساس استراتژي شفاف‌سازي به دنيا اعلام كرده‌ايم كه به دنبال فعاليت هسته‌اي غير صلح آميز نيستيم و از سرنوشت آن هيچ نگراني نداريم.
وي در خصوص اظهارات حاكمان كشورهاي خليج فارس درباره خليج فارس گفت: بپرسند كه در گذشته وقتي بچه بودند و در شيراز و اماكن ديگر زندگي مي‌كردند، به اين منطقه خليج فارس مي‌گفتند يا چيزي ديگر.
وزير اطلاعات در خصوص تلاش‌هاي اخير براي جعلي كردن نام خليج فارس به خليج عربي اين بخشي از جنگ تصريح كرد: هرگونه وابستگي سياسي و جناحي براي وزارت اطلاعات و ساير ارگانهاي حاكميتي به زيان امنيت ملي است.
يونسي خاطرنشان كرد: بعضي از كشورهاي حوزه خليج فارس همواره براي جلب رضايت آمريكا فشارهايي اين چنين را وارد مي‌كنند.
وي افزود: آنها با هدف حل مشكلات داخلي خودشان كه غالباً به تروريست متهم هستند و منشاء تروريست مي‌باشند، نوعي همگرايي و همكاري با آمريكا را صورت مي‌دهند.
وزير اطلاعات گفت: بسياري از حكام خليج فارس ايراني تبار هستند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15869

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'يونسي: تعداد جاسوسان هسته‌اي ايران بيش از 10 نفر است، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016