پنجشنبه 19 خرداد 1384

اکبر گنجی نباید دوباره زندانی شود، ديده بان حقوق بشر

(نیو یورک، 9 ژوئن 2005) سازمان دیده بان حقوق بشر امروز با انتشار بیانیه ای گفت که قوه قضائیه ایران باید فورا دستور بازگشت اکبر گنجی به زندان را لغو کند. گنجی روز نامه نگار سرشناس ایرانی یکی از مهمترین منتقدین دولت میباشد.

در زندان گنجی که به بیماری آسم مبتلا میباشد از دسترسی به معالجه طبی توسط متخصصین محروم بود. گنجی در اعتراض به وضعیت خویش اعتصاب غذا کرد و در پی آن در 30 ماه مه برای مرخصی به منظور معالجه از زندان آزاد شد.

جمال کریمی راد سخنگوی قوه قضائیه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که مرخصی گنجی تمدید میشود. اما به گفته وکیل گنجی در همان شب مامورین قوه قضائیه از سوی سعید مرتضوی مدعی العموم تهران به منزل گنجی مراجعه کردند تا وی را به زندان برگردانند. گنجی در آن زمان در منزل حضور نداشت.

جو استورک مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر در واشنگتن گفت: "تصمیم قوه قضائیه برای تمدید مرخصی گنجی از قرار معلوم وزن چندانی ندارد چرا که سعید مرتضوی باری دیگر نشان داده است که وی میتواند در قوه قضائیه هر تصمیمی که بخواهد بگیرد و از هر ابزاری برای ساکت کردن منتقدین استفاده خواهد کرد."

قبل از زندانی شدن، گنجی در نوشته های خود به نقش مقامات عالیرتبه ایران در قتل های زنجیره ای روشنفکران پرداخته بود. پس از آمدن به مرخصی، گنجی از شرایط انتخابات در ایران و از رهبری جمهوری اسلامی آیت الله خامنه ای به شدت انتقاد کرد.

به گفته استورک: " پای اشخاص قدرتمندی در تحقیقات گنجی به پیش کشیده شده بود و آنها اراده کرده اند که به تصمیم در مورد تمدید مرخصی وی بی اعتنائی کرده و دوباره او را به پشت میله های زندان باز گردانند با توجه به اینکه او بیگناه است و هیچ جرمی مرتکب نشده است."

از سوی دیگر ناصر زرافشان وکیل پرونده قتلهای زنجیره ای که زندانی است از بیماریهای کلیوی بشدت رنج میبرد و در شرایط وخیمی قرار دارد. زرافشان در مارچ 2002 به پنج سال زندان محکوم شد. در روز سه شنبه زرافشان در اعتراض به شرایط خود یک اعتصاب غذای نامحدود را آغاز کرد.

دیده بان حقوق بشر شدیدا نگران سلامت زرافشان میباشد و مقامات حکومت ایران را مسئول جان وی میداند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سر کوبی آزادی بیان توسط قوه قضائیه همچنان ادامه دارد. در روز یکشنبه گذشته مجتبی سمیعی نژاد وبلاگ نویس 25 ساله به جرم "توهین" به رهبری جمهوری اسلامی به 2 سال زندان محکوم شد. سمیعی نژاد همچنین در 31 خرداد ماه به جرم " سب النبی" در دادگاهی دیگر محاکمه خواهد شد.

"قوه قضائیه از هر بهانه ای برای سرکوبی منتقدین استفاده میکند. سمیعی نژاد فقط برای بیان مسالمت آمیز عقاید خود محاکمه میشود" استورک گفت.

دیده بان حقوق بشر از قوه قضائیه خواست که فورا و بدون شرط زرافشان و سمیعی نژاد را آزاد کند و همچنین به آزار و اذیت اکبر گنجی خاتمه دهد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24112

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اکبر گنجی نباید دوباره زندانی شود، ديده بان حقوق بشر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016