سه شنبه 14 تیر 1384

سخنگوي وزارت كشور: آدرس اشتباه ندهيد؛ تخلفات به قبل از انتخابات مربوط است، ايسنا

* اسناد در وزارت اطلاعات هست
* خاتمي بسياري از ناگفته‌ها را نگفت

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

سخنگوي وزارت كشور اظهار داشت: در دولت آقاي خاتمي - كه با پشتوانه‌ي بيست و دو ميليون راي توانست در دو دوره در عرصه‌ي خدمتگزاري حضور داشته باشد - كارهاي مثبتي صورت گرفت و جامعه با اميد به آينده مي‌تواند راه خود را دنبال كند.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جهانبخش خانجاني طي سخناني در نشست هفتگي خود با خبرنگاران، افزود: حتي كارهايي كه در دولت‌هاي پيشين انجام نشده در اين دوره انجام گرفت و در وزارت كشور - چه دوره‌ي آقاي نوري و چه دوره‌ي آقاي لاري - آرامش، دفاع از حقوق مردم و استيفاي حقوق آن‌ها سرلوحه‌ي كار بود.

وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي اظهارات برخي از اعضاي شوراي شهر مبني بر امكان حضور آن‌ها در كابينه همراه با عضويت در شوراي شهر، تصريح كرد: توصيه‌ي من به دوستاني كه اين صحبت‌ها را مي‌كنند اين است كه براي به وجود نيامدن شائبه‌ي انحصار قدرت اين حرف‌ها را نزنند. قانون تكليف را مشخص كرده است و بديهي‌ترين اصول در قانون در اين زمينه وجود دارد.

وي با اشاره به ماده‌ي 28 قانون تشكيلات شوراي شهر و هم‌چنين ماده‌ي 12 قانون شهرداري‌ها مصوب 1334 اظهار داشت: بر اساس اين قوانين كساني كه داراي پست‌هايي چون معاونت و مشاورت رييس‌جمهور يا وزرا هستند از داوطلب شدن يا عضويت در شوراي شهر محرومند و در صورتي كه بخواهند عضو شورا شوند بايد از پست خود استعفا دهند و نقض اين مساله بدين معناست كه قانونگذار را داراي قصد فريب مردم معرفي كنيم كه يعني اين افراد بعد از حضور در شوراي شهر مجددا مي‌توانند به پست‌هاي خود برگردند. هم‌چنين بر اساس قانون شهرداري‌ها هر يك از اعضاي شوراي شهر چنانچه پست وزارت يا معاونت و يا مشاورت رييس‌جمهور را بپذيرند از همان لحظه منعزل محسوب مي‌شوند.

خانجاني در پاسخ به سوالي درباره‌ي اظهارات وزير كشور مبني بر اينكه بيشترين تخلفات در اين دوره‌ي انتخابات از سوي نيروهاي مسلح انجام شده است، گفت: ما موظفيم از انقلاب و جمهوري اسلامي ايران دفاع كنيم و بايد تمام توان خود را در اين زمينه به كار ببنديم. ممكن است برخي اراده‌هاي اوليه به زعم خودشان خير باشد اما در عمل نتيجه‌ي باطلي دهد و اگر خطا، خسران و يا غفلتي از سوي سازمان، نهاد و يا دستگاهي انجام شده اگر امروز جلوي انحرافات را بگيريم بهتر است تا اين خطاها گسترده‌تر نشود و با اين اقدام جلوي كساني كه مي‌خواهند جمهوريت و يا اسلاميت نظام را دچار اخلال كنند با تدبير بگيريم.

مديركل روابط عمومي وزارت كشور، افزود: قبل از انتخابات رياست جمهوري دو كار صورت گرفت اول تخريب وسيع توسط شبكه‌هاي متعددي كه توسط وزارت اطلاعات كشف شد و در شوراي امنيت نيز به بحث گذاشته شد و كانون‌هايي در همدان، سمنان، تهران، قزوين و كرج كشف شد كه اين شبكه‌ها در بعضي شهرها به صورت ساماندهي شده دست به توزيع برخي اقلام زده بودند و اين موارد به دستگاه قضايي اعلام شد و اگر دستگاه قضايي اين رسيدگي را قبل روز اخذ راي انجام مي‌داد بسيار خوب بود و اميدواريم پس از اين نيز اين امر محقق شود.

سخنگوي وزارت كشور، تاكيد كرد: اگر دادگاه متخلفين به صورت علني برگزار شود بسياري از مسايل پشت پرده مشخص خواهد شد. اسناد متخلفين اكنون در وزارت اطلاعات موجود است و اگر در برخورد قضايي با اين افراد به خواسته‌ي رهبري عمل شود هم براي نظام جمهوري اسلامي خوب است و هم براي كليت حاكميت امر مباركي است كه آيا اين تخريب‌ها به صورت شبكه‌اي انجام شده و يا به صورت فردي صورت گرفته است.

وي گفت: امروز نمي‌خواهم كالبدشكافي كنم كه اين تخلفات در نتيجه‌ي انتخابات مي‌توانست تاثير بگذارد يا نه و نمي‌خواهم با اين كار ذائقه‌ها را تلخ كنم. اگر امروز جلوي خطايي را نگرفتيم بايد براي فردا بگيريم چون معلوم نيست كه رفتارهاي خلاف قانون هميشه به نفع ما و جناح ما باشد.

سخنگوي وزارت كشور، درباره‌ي آن چه دخالت برخي نظاميان و پرسنل برخي دستگاهها به صورت وسيع قبل از انتخابات ناميد، اظهار داشت: اطلاعات اين موارد با سند و مدرك كشف شده و به سازمان قضايي نيروهاي مسلح ارجاع شده است و اگر در دادگاه علني به اين پرونده‌ها رسيدگي شود، خيلي چيزها روشن خواهد شد و مردم مي‌توانند به افق‌هاي اميدوار كننده برسند.

مديركل روابط عمومي وزارت كشور، تاكيد كرد: معتقديم كه انتخابات از روز اخذ راي، شمارش و اعلام نتايج آرا با توجه به روش دستي كه براي شمارش آرا به كار گرفته شد در اين دوره بهترين و سالم‌ترين انتخابات بود. شوراي نگهبان ناظرين خود را سه تا هشت نفر در برخي شعب افزايش داده بودند هر چند كه بعضا انتقاداتي داشتيم و تخلفاتي هم صورت گرفت. براي حفظ حقوق مردم و سلامت انتخابات بالغ بر صد هزار بازرس در مرحله‌ي اول و در مرحله‌ي دوم بيشتر از آن مشغول بازرسي بودند تا از دخالت عوامل غير مسوول جلوگيري كنند.

وي درباره‌ي موضوع بازداشت مدير كل امور مجلس وزارت كشور، يادآور شد: بازرس ما تخلف عيني را مشاهده كرده بود و نگذاشتيم كه عوامل غير مسوول در اخذ و شمارش آرا دخالت داشته باشند.

خانجاني گفت: برخي گروه‌ها و نهادها آدرس اشتباه مي‌دهند و به تخلف در روز انتخابات اشاره مي‌كنند در حاليكه در روز اخذ راي تخلفي نداشتيم و اشكال مربوط به قبل از انتخابات بود.

سخنگوي وزارت كشور، در پاسخ به اينكه چرا وزارت كشور در قبال اين موارد تخلف سكوت كرده است، گفت: ما سكوت نكرديم وزارت كشور بيش از همه و با صراحت اين موارد را عنوان كرد. در انتخابات نهم يك نهاد و سازمان در ساماندهي انتخابات فعاليت مي‌كرد و شبكه‌هايي با ذكر مصاديق در قالب دخالت در هيات‌هاي نظارت، سخنراني و گسيل افراد براي تبليغ به سازمان قضايي نيروهاي مسلح معرفي شدند. ما براي انقلاب جان داده‌ايم و اين ميراث امام را پاس مي‌داريم. نهادهايي به وجود آمده‌اند كه سرمايه‌هاي پاك‌دامني انقلاب هستند و كساني از روي غفلت يا به عمد اين سرمايه‌ها را از بين مي‌برند و اين نهادها برخلاف نظر صريح امام و مقام معظم رهبري در انتخابات دخالت كردند. در حوزه‌ي علميه‌ي مقدس قم اهانت‌هايي به برخي از بزرگان انقلاب شد و هيچ واكنشي صورت نگرفت، در حالي كه مثلا براي يك توهين كوچك در يك روزنامه راهپيمايي به پا مي‌كنند. كار امروز به جايي رسيده كه كساني كه همراه امام نبودند و حتي مخالف ايشان بودند خود را مدافع انقلاب و اسلام معرفي مي‌كنند و استوانه‌هاي نظام را زير سوال مي‌برند و همانطور كه آقاي خاتمي گفت برخي بداخلاقي‌ها تئوريزه شده است.

مديركل روابط عمومي وزارت كشور، افزود: كساني كه ياران امام(ره) از جمله شهيد مطهري را به القاب ديگر قلمداد مي‌كردند امروز خود را مدافع اسلام، انقلاب و نظام معرفي مي‌كنند، تا مطمئن نشويم كه نهادها و سازمان‌هايي به طور سازمان‌يافته در انتخابات دخالت كرده‌اند از گفتن نام عوامل‌شان ابا داريم اما گمان مي‌كنم كه با اين افراد برخورد شود چون بعيد مي‌دانم كه دستور رهبري را ناديده بگيرند.

وي احياي قانون شوراها و تنفيذ قدرت به شوراها را از بزرگ‌ترين كارهاي اين دوره‌ي وزارت كشور برشمرد و گفت: كارهاي بزرگ عمراني از جمله احداث مترو، ساخت و اتمام آن در شش شهر بزرگ، ساماندهي اقتصادي شهرداري‌ها، نوسازي ناوگان شهري، امنيت شهرها، ارتقاء سطح تكنولوژيك پليس جمهوري اسلامي ايران از جمله اقداماتي بود كه در وزارت كشور سامان گرفت.

خانجاني با اشاره به ناامني‌هايي كه در ابتداي دوره‌ي خاتمي در شرق كشور وجود داشت، تاكيد كرد: امروز امنيت در شرق و غرب كشور برقرار است.

وي هم‌چنين به بحث گسترش NGOها و احزاب از سوي وزارت كشور اشاره كرد و گفت: بسياري از تشكيل NGOها و حضور مردم در قالب اين نهادها گريزانند اما در وزارت كشور اين امر تحقق پيدا كرد و امروز مردم در قالب اين نهادها در قدرت بدون واسطه دخيل هستند و بيش از دويست حزب توانستند در اين دوره از وزارت كشور مجوز بگيرند. هم‌چنين خانه‌ي احزاب به عنوان نهادي قدرتمند توانست شكل بگيرد كه ديگر نهادهاي قدرت نتوانند احزاب را كنار بزنند. اقدمات ديگري از جمله در ثبت احوال و در زمينه‌ي صدور كارت ملي و غيره و هم‌چنين فضاي اطلاع‌رساني انجام شد.

سخنگوي وزارت كشور، تصريح كرد: در مجموع وزارت كشور در نهادينه كردن احترام به حقوق شهروندان و رعايت حقوق شهروندي و كم كردن فاصله‌ي مردم با حاكميت توانست ايفاي نقش كند.

مدير كل روابط عمومي وزارت كشور، با اشاره به حضور مداوم و مستمر خبرنگاران در ايام برگزاري انتخابات رياست جمهوري، اظهار اميدواري كرد كه اين فضا در دوره‌ي بعد نيز بسته نشود.

خانجاني تصريح كرد: شايد دولت خاتمي بخشي از خواسته‌هاي مردم را برآورده نكرده باشد اما بخش زيادي از اين خواسته‌ها را فراهم كرده و فضايي را ايجاد كرده است كه فضاي اميد به آينده است و مي‌توان دولت خاتمي را دولت بركت و رحمت ناميد.

وي اظهار اميدواري كرد كه دولت احمدي‌نژاد نيز بتواند با استفاده از فضاي موجود امكانات و تسهيلات و دولت هفتاد ميليوني كه مطرح كرده است از همه‌ي كساني كه به حاشيه رانده شده‌اند و همه‌ي كساني كه اكنون در قدرت هستند و از اكثريت نيروها بهره‌مند شوند.

به گزارش ايسنا، مديركل روابط عمومي وزارت كشور، در ادامه جلسه هفتگي‌اش با خبرنگاران، با اظهار اميدواري نسبت به موفقيت دولت احمدي‌نژاد كه با پشتوانه‌ي راي مردم و مسوولان و هم‌چنين شعار كابينه‌ي هفتاد ميليوني بر سر كار آمده است، تصريح كرد: ممكن است برخي به علت عدم اجابت خواسته‌هايشان از دولت خاتمي مكدر باشند، اما خاتمي رييس‌جمهوري است كه آرامش، محبت‌، تكريم مخالف و احترام به منتقد را در اين كشور سامان داد و همه امروز از او به نيكي ياد مي‌كنند و حتي كساني كه از سقوط شش ماهه‌ي او سخن مي‌راندند، امروز به موفقيت او اذعان مي‌كنند. او بسياري از ناگفته‌ها را نگفت و شايد هم ديگر نگويد، اما شخصيتي كريم و بزرگوار بوده و هست؛ اميدواريم كه آقاي احمدي‌نژاد هم همين‌طور باشد.

خانجاني تاكيد كرد: اگر فردي در دام گروه‌هاي سهم‌خواه بيفتد، سقوط خواهد كرد و اگر از برآيند عقل جمعي استفاده كند، پيروز مي‌شود.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر محترم‌شمردن حق احمدي‌نژاد براي استفاده از نيروهاي گروههاي طرفدارش در كابينه، گفت: آقاي احمدي‌نژاد گفته‌اند كه از هيچ حزب و گروهي نيستند و خودشان طرح كابينه‌ي هفتاد ميليوني را مطرح كرده‌اند. اگر از قالب يك حزب آمده بودند مي‌توانستند اين فضا را پيش برند. مهم اين است كه افراد توانمند را براي اداره‌ي كشور برگزينند.

سخنگوي وزارت كشور، تاكيد كرد: بعيد مي‌دانم كساني كه در طيف رييس‌جمهور منتخب نبودند، سهم‌خواهي براي گرفتن قدرت كرده باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي اظهار اميدواري كرد كه دولت آينده دولتي خدمت‌گزار، موثر و مفيد براي جمهوري اسلامي ايران باشد و تنش‌زدايي را در خارج و استفاده از عقل جمعي را در داخل به كار برد تا آينده‌اي روشن و شاداب را در پيش رو داشته باشيم.

مديركل روابط عمومي وزارت كشور، تاكيد كرد كه موفقيت احمدي‌نژاد موفقيت نظام است و اگر نتوانند به اهداف نظام دست پيدا كند، همه مكدر خواهيم شد.

وي ادامه داد: از ناحيه‌ي دولت آقاي خاتمي همه اعلام آمادگي كرده‌اند كه براي رسيدن به اهداف نظام به دولت جديد كمك كنند.

به گزارش ايسنا خانجاني در پاسخ به اينكه احتمال مي‌دهد چند درصد از مديران وزارت كشور در دولت جديد تغيير كنند، گفت: بايد صبر كنيم؛ هر چه بيشتر از خرد جمعي استفاده شود، موفق‌تر خواهيم بود.

سخنگوي وزارت كشور، در پاسخ به اينكه چرا تخلفات مربوط به شهرداري را كه قبل از انتخابات مطرح كرده بود، علني نكرده‌اند، گفت: اين تخلفات را علني نكرديم چون ممكن بود در سرنوشت انتخابات تاثير بگذارد، اما به مراجع ذيربط ارجاع داديم. ما حرف غيرراست نمي‌زنيم و سعي كرده‌ايم جامعه را دچار بحران نكنيم. در طول زماني كه آقاي احمدي‌نژاد شهردار بوده‌اند، چندين بار افرادي از آن طرف بداخلاقي و مسائلي را مطرح كردند اما ما فقط يك بار اين بداخلاقي‌ها را جواب داديم. ما هميشه مدافع شهرداري و شوراي شهر بوده‌ايم و اگر كمك‌ها و اعتبارات وزارت كشور به شوراي شهر و شهرداري تهران نبود، اقدامات انجام گرفته ميسور نمي‌شد، وزير كشور نيز بارها حمايت خود را از شهردار تهران اعلام كردند.

وي در پاسخ به اينكه چرا در بيان تخلفات، شفاف برخورد نمي‌كنند، گفت: من حاضرم شفاف صحبت كنم، به شرط آنكه از آن‌طرف هم شفاف برخورد شود.

مدير كل روابط عمومي وزارت كشور، در پاسخ به سوالي درباره‌ي شايعه‌ي اعزام پنج هزار بازرس از سوي وزارت كشور به نفع يك كانديدا، گفت: اين‌ها دروغ بود و گزارشي كه از اين موضوع به رييس‌جمهور هم دادند، دروغ بود. ما نه بودجه‌ي چنين كاري را داشتيم كه به ساماندهي افراد بپردازيم نه امكانات و نه اعتقادي به اين كار داريم.

خانجاني درباره‌ي حزبي كه كروبي عنوان كرده مي‌خواهد، تاسيس كند نيز گفت: اين حزب روال اداري خود را بايد طي كند. چند ماهي است كه كميسيون ماده‌ي 10 احزاب به دليل شركت نكردن برخي اعضايش از قوه‌ي قضاييه يا مجلس، جلسه تشكيل نداده است.

سخنگوي وزارت كشور، در پايان درباره‌ي تمهيدات امنيتي كه وزارت كشور براي 18 تير امسال انديشيده است، گفت: وزارت كشور مقتدرانه امنيت كشور را مدنظر قرار داده و اجازه نمي‌دهد هيچ گروهي خلاف قانون به اقدامي دست زند. اميدواريم هيچ گروهي قصد برهم زدن امنيت را نداشته باشد. راهكار تجمع قانوني باز است و از افتخارات وزارت كشور اين بوده كه تا حدودي تجمعات را ساماندهي كند.

مدير كل روابط عمومي وزارت كشور، در پاسخ به اينكه تاكنون درخواست مجوزي براي روز 18 تير به وزارت كشور رسيده است يا خير، گفت: فعلا اطلاعي ندارم.

Copyright: gooya.com 2016