چهارشنبه 22 تیر 1384

ضرب و شتم صدها نفر در تظاهرات براي آزادي اكبر گنجي، شاهدان عيني در گفت وگو با شهروند، خسرو شميراني

shemiranie@yahoo.com

- ناگهان 20 تا 30 عضو نيروي انتظامي به جمعي كه آقاجري در ميان آن بود هجوم بردند - دانشجويان فرياد ميزدند استاد دانشگاه را كتك نزنيد - هزاران نفر در گروههاي جدا از هم در اطراف دانشگاه بودند - در بعضي جاها نيروي انتظامي با پرتاب آجر، به تجمع كنندگان حمله ميكرد - مردان را بي محابا كتك ميزدند. با باتوم به شكم زنان فرو ميكردند - معصومه شفيعي: در صورت لزوم دوباره فراخوان تجمع ميدهيم

سه شنبه 22 تيرماه هزاران نفر در خيابانهاي اطراف دانشگاه تهران براي آزادي اكبر گنجي به تظاهرات پرداختند. طبق اظهارات شاهدان عيني اين تجمع به شدت سركوب شده است.
در حالي كه بيش از يك ماه از آغاز اعتصاب غذاي اكبر گنجي ميگذرد و وضعيت سلامتي وي طبق اطلاع خانواده او وارد مرحله بحراني شده است، گروههاي مختلف به حمايت از خواسته هاي وي براي امروز به تجمعي در مقابل دانشگاه تهران فراخوان داده بودند كه با مداخله نيروي انتظامي اين تجمع به ناآرامي و دستگيري تعدادي از شركت كنندگان انجاميد.
يكي از نزديكان اكبر گنجي كه خود در محل حضور داشته است مشاهداتش را چنين بيان ميكند:
قبل از ساعت پنج به مقابل دانشگاه رسيدم. تعداد زيادي شايد نزديك به صد نفر از اعضاي نيروي انتظامي در آنجا حضور داشتند. تاكتيك آنها اين بود كه نگذارند جمعيت به يكديگر بپيوندد. براي همين افراد در گروههاي مختلف با فاصله از يكديگر در اطراف خيابانهاي مجاور تجمع كرده بودند.
او ادامه ميدهد: "در جمع مقابل در اصلي دانشگاه شايد تعداد به سيصد چهار صد نفر ميرسيد. اما هر از چند گاه حمله ميشد و اين تعداد را نيز پراكنده كردند."
اين شاهد عيني درباره اينكه خود شاهد حمله به چه كساني بوده است ميگويد: "حمله به گروهي كه هاشم آقاجري در ميان آنها بود را خودم مشاهده كردم. 20 تا 30 نفر يكدفعه به آن بخش حمله كرند. آنها با باتوم به شدت افراد را كتك ميزدند. دانشجويان دور آقاجري حلقه زدند تا او را از ضرب و شتم حفاظت كنند. آنها در عين حال فرياد ميزدند كه استاد دانشگاه را كتك نزنيد.
جواناني كه در اطراف دكتر آقاجري بودند خودشان به شدت ضرب و شتم شدند."
وي درباره ي حضور لباس شخصي ها ميگويد: "من آن گروههاي معروف لباس شخصي را نديدم اما افرادي در لباس شخصي حضور داشتند كه ظاهرا متعلق به نيروي انتظامي بودند، زيرا هنگامي كه نيروي انتظامي كسي را از ميان جمعيت خارج ميكرد آن شخصي پوش ها به سمت فرد دستگير شده ميرفتند و وي را بازخواست ميكردند. خودم شاهد بودم كه زير لباس بي سيم و دستبند حمل ميكنند."
او همچنين درباره نيروهاي انتظامي ميگويد: "آنها برخلاف مقررات اتيكت اسم نداشتند. طبق قانون متعلقين به نيروي انتظامي در حين انجام وظيفه موظف به نصب اتيكت نام هستند. به همين دليل شما نميتوانستيد تشخيص بدهيد چه كسي حمله ميكند و كتك ميزند. يكي از اعضاي نيروي انتظامي كه قد بلندي داشت در كنار جمع ما كه دانشجويان، زنان و مردان، پير و جوان در آن حضور داشتند به فحاشي و استفاده از ركيك ترين الفاظ ميپرداخت."
شاهد عيني كه نميخواست از وي نام برده شود، همچنين در ادامه گفت: "آنها به شدت از حضور دوربين و خبرنگاران با دوربين جلوگيري ميكردند. در حالي كه من فكر ميكنم حضور دوربينهاي خبرگزاريها در مجموع به آرامش كمك ميكند زيرا پليس در تمام كشورها تمايل به استفاده از خشونت دارد و حضور دوربين ها مانع بزرگي براي آنها در اين كار است."
يكي از فعالان زن در رابطه با تجمع براي آزادي اكبر گنجي به ما گفت: "ساعت پنج و بيست دقيقه به محل رسيدم. ترافيك خيلي سنگين بود. تمام خيابانهاي منتهي به دانشگاه به شدت شلوغ بود."
اين فعال زن در ادامه گفت: "من نتوانستم به جلوي دانشگاه برسم از ميدان انقلاب به سمت چهارراه ولي عصر نيروهاي انتظامي خيابان را سد كرده بودند و در همانجا تجمع بزرگي شكل گرفته بود.
آنچه من در آنجا مشاهده كردم گروههايي از مردم بود كه در مجموع تعدادشان به صدها و شايد‌ هزاران نفر ميرسد. دوستاني كه از خيابانهاي اطراف ميآمدند نيز همين را ميگفتند. مثلا كسي از خيابان 12 فروردين خبر آورد كه تعداد زيادي در آنجا هستند و توسط صدها تن از افراد نيروي انتظامي مورد حمله قرار گرفته اند."
اين فعال زن در پاسخ به اين سئوال كه آيا خود شاهد ضرب و شتم كسي بوده است گفت: "ضرب و شتم وسيع بود. به ناگهان حمله ميكردند. به سر و تن و پاي افراد ميزدند. خودم ديدم كه خانم شهلا انتصاري و نجف رحيمي مضروب شدند. با باتوم بر سر نجف رحيمي از فعالان اتحاد دمكراسي خواهان كوبيده بودند و سر او غرق در خون بود."
وي درباره ي ضرب و شتم چنين ادامه داد: "مردها را بدون محابا ميزدند. با باتوم به شكم خانمها فرو ميكردند."
اين زن فعال كه نميخواست نامش ذكر شود در ادامه توضيح داد: "وقتي گروه بزرگي از نيروي انتظامي به تجمع خيابان 12 فروردين هجوم برد ديدم كه آقاي اكبر موسوي خوئيني همراه با يك سرهنگ نيروي انتظامي به آن سمت رفتند. گمان ميكنم ميخواستند جلوي ضرب و شتم مردم را تا آنجا كه ميتوانند بگيرند.
اين شاهد عيني همچنين گفت: "نيروهاي ويژه سوار بر موتور و در يونيفورم هاي سياه رنگ در اطراف حضور داشتند."
اين فعال اجتماعي درباره حركت مردم و عكس العمل شان در مقابل ضرب و شتم و حمله نيروي انتظامي گفت:
"ما شعار آزادي گنجي و زنداني سياسي را سر ميداديم آنها حمله ميكردند، وقتي كسي را كتك ميزدند مردم آنها را "هو" ميكردند. وقتي ميخواستند كسي را با خود ببرند مردم از انتقال فرد ممانعت ميكردند.
او همچنين گفت: "ديدم پيرمردي كه سر و وضع كارگري داشت داد‌ ميزد و شعارهاي ضد ديكتاتوري ميداد يكي از پليس ها چنان به پاي او ضربه اي زد كه فريادش به آسمان رفت. بعد بلند شد و در حالي كه به سختي صدايش درميآمد عليه آقاي خامنه اي شعار داد.

اين خانم همچنين گفت كه طبق مشاهدات او در تجمع از زن و مرد و از هر سني حضور داشتند.

معصومه شفيعي همسر اكبر گنجي درباره آخرين وضعيت اكبر گنجي و تظاهرات مقابل دانشگاه به شهروند گفت:
"ديروز توانستم اكبر گنجي را ملاقات کنم. وزن او به 55 كيلوگرم رسيده است. تنفس او دشوارتر شده است. امروز 31 روز از اعتصاب غذاي او ميگذرد و عملا در اين مدت از مصرف دارو نيز خودداري كرده است. وضع سلامتي او به شدت بحراني است. من نگران سلامتي همسر و پدر دو فرزندم هستم."
خانم معصومه شفيعي درباره تظاهرات مقابل دانشگاه كه به حمايت از اكبر گنجي برگزار شده بود چنين توضيح داد:
"من حدود ساعت پنج به اتفاق فرزندانم در مقابل دانشگاه بودم. تعداد زيادي از دانشجويان در ضلع غربي و شرقي در كنار نرده هاي دانشگاه تجمع كرده بودند. نيروي انتظامي از پيوستن افراد به يكديگر جلوگيري ميكردند.
افراد زيادي در خيابانهای 12 فروردين، 16 آذر، قدس و فخر رازي جمع بودند. فراخوان براي مقابل در اصلي دانشگاه صادر شده بود اما اين محل عملا در تصرف نيروي انتظامي قرار داشت. به نظر ميآمد افراد منتظر بودند تا هسته اي در مقابل در دانشگاه تشكيل شود تا آنها به آن بپيوندند دقايقي پس از حضور ما در آنجا، بخشي از افراد توانستند خودشان را به ما برسانند و جمعي 300 تا 400 نفري تشكيل شد. اجتماع كنندگان عكسها و پلاكاردهايي را بالا بردند و در حمايت از اكبر گنجي و زندانيان سياسي شعار دادند. در همين هنگام نيروي انتظامي به تجمع ما حمله كرد. به افراد نيروي انتظامي هر لحظه افزوده ميشد. آنها با حمله ي خود تلاش كردند جمع را در آنجا متفرق كنند و به خيابانهاي اطراف دانشگاه عقب برانند.
جمعيت زيادي در خيابانها حضور داشت. برخورد نيروي انتظامي به شدت خصمانه بود. ضربات را فرود‌ ميآوردند و برايشان فرق نميكرد كه به سر و صورت افراد ميزنند يا به كمر و پا و چشم آنها ميكوبند.
تعداد ديگري از دوستان كه در گروه ديگري كمي دورتر از محل ما اجتماع كرده بودند برايم خبر آوردند كه نيروي انتظامي آجر به محل آورده و آجر به سمت مردم پرتاب ميكند.
همسر اكبر گنجي اين روزنامه نگار زنداني پس از يك وقفه كوتاه ادامه داد كه پيغامي به دست او رسيده است كه بر مبني آن آقاي اكبر موسوي خوئيني و يكي ديگر از نمايندگان دوره هاي پيشين مجلس در مقابل دانشگاه دستگير شده اند.
او در ادامه گفت: "تعدادي از شخصيتها از جمله آقاي هاشم آقاجري در مقابل دانشگاه حضور داشت و من خود شاهد بودم كه نيروي انتظامي به سمت گروهي كه او را در ميان خود داشت حمله كرد اما دانشجويان با سپر كردن خودشان مانع از ضرب و شتم وي شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صحنه ها بسيار زننده و دلخراش بودند. براي ماموران فرقي نميكرد كه ضربه را به يك فرد 18 ساله ميزنند يا يك پيرزن و يا پيرمرد.
معصومه شفيعي درباره ي احتمال صدور دستور آزادي وي توسط مسئولان قوه قضاييه گفت: "ببينيد تا آنجا كه به ما مربوط ميشود ما تمام تلاشهاي خود را كرده ايم و تمام مسيرهاي قانوني را پيموده ايم. آنچه به مسائل سياسي بازميگردد براي من در تقدم نيست من آزادي همسر بيمارم را طلب ميكنم. بيش از 5 سال است كه فرزندان من از موهبت داشتن پدر محروم هستند. من كانون گرم خانواده خود را براي بچه هايم ميخواهم.
گنجي بي هيچ گناهي در زندان به سر ميبرد و آنها بايد به اين وضع خاتمه دهند.
ما تمام مسيرهاي قانوني را پيموده ايم حتي الان هم مذاكراتي صورت ميگيرد اما از آنجا كه آنها هميشه خلف وعده عمل كرده اند گنجي به قولهاي آنها اعتماد نميكند. از يك سوي آنها ميخواهند كه اكبر گنجي به اعتصاب غذاي خود پايان دهد اما هيچ گام مثبتي برنميدارد و جلب اعتماد نميكنند. يعني آن طرف نشان داده است كه نميخواهد به حداقل خواسته هاي قانوني يك زنداني سياسي تسليم شود اين خواسته ها هيچ چيز بيش از انجام وظايف قانوني قوه قضائيه و مسئولان نيست.
معصومه شفيعي درباره اينكه آيا در صورت عدم آزادي گنجي كميته ي پيگيري آزادي اكبر گنجي دوباره به تجمع فراخوان خواهد داد‌ گفت: "چيزي تحت نام كميته پيگيري آزادي اكبر گنجي تا به حال تشكيل نشده است اما به اين دليل كه آزادي اكبر گنجي تا به حال از طرق قانوني محقق نشده است ما مجبور به اقدام به فراخوان شده ايم و در آينده نيز اگر مجبور شويم احتمال فراخوان مجدد وجود دارد.

Copyright: gooya.com 2016