سه شنبه 28 تیر 1384

البرادعي: ايران و آمريكا بايد گفت‌‏وگوي مستقيم داشته باشند، ايلنا

اميدواريم ايران غني‌‏سازي اورانيوم را از سرنگيرد

تهران- خبرگزاري كار ايران

"محمد البرادعي" مديركل آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي در گفت‌‏وگويي تفصيلي با روزنامه مصري "الاهرام"، ديدگاه‌‏هاي خود را درباره پرونده هسته‌‏اي ايران، طرح پيشنهادي اروپا و مذاكره با آمريكا بيان كرد.

درباره طرح اتحاديه‌‏اروپا به ايران كه در پايان ماه جاري ميلادي ارائه مي‌‏شود در چارچوب يك راه‌‏حل فراگير براي مشكل برنامه هسته‌‏اي ايران سخن گفت.
به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، به گفته البرادعي طرح اتحاديه‌‏اروپا به ايران كه در پايان ماه جاري ميلادي در چارچوب يك راه‌‏حل فراگير براي مشكل برنامه هسته‌‏اي ايران ارائه مي‌‏شود، همه جوانب سياسي، امنيتي و اقتصادي، اعم از عادي‌‏سازي روابط ايران با غرب، برداشته‌‏شدن مجازات‌‏هاي اقتصادي اِعمال‌‏شده عليه اين كشور و وارد كردن فناوري پيشرفته و همزمان اطمينان‌‏بخشي به جامعه بين‌‏المللي درباره صلح‌‏آميز بودن اين برنامه را در بردارد.
بخش اصلي گفت‌‏وگوي تفصيلي البرادعي درباره پرونده هسته‌‏اي ايران با روزنامه دولتي "الاهرام"، به اين شرح است:
ايران قصد دارد فعاليت‌‏هاي غني‌‏سازي اورانيوم را كه از نوامبر گذشته به حال تعليق درآمده ازسربگيرد؛ آژانس با اين تحول چگونه تعامل خواهد كرد؟- به‌‏ويژه كه چنين اقدامي مي‌‏تواند نقض توافق اين كشور با اتحاديه‌‏اروپا مبني بر تعليق اين فعاليت‌‏ها به شمار رود-
پرونده هسته‌‏اي ايران، يكي از پيچيده‌‏ترين پرونده‌‏هايي است كه جامعه بين‌‏المللي و آژانس درحال حاضر با آن در حال تعامل هستند. اين پرونده كه تنها قله كوه‌‏يخ است ناشي از مشكلات زيادي از جمله امنيت منطقه‌‏اي، گروه‌‏هاي تندروي خارج از ايران، اتهامات مربوط به نقض حقوق‌‏بشر، محاصره اقتصادي تحميل‌‏شده بر ايران و ساير مسائل و ابعاد سياسي و اقتصادي است كه عمر آن به حدود 26 سال پيش يعني زمان انقلاب‌‏اسلامي در سال 1979 ميلادي مي‌‏رسد.
مذاكراتي كه بين اتحاديه‌‏اروپا از يك‌‏سو و ايران از سوي ديگر درجريان است منعكس‌‏كننده وجود اين خواست مشترك است كه حل اين مسأله بايد در چارچوب نگاه به مسأله از منظري فراگير و همه‌‏جانبه صورت گيرد و به همين دليل، محورهاي مطرح براي بحث و بررسي طرفين، مسأله هسته‌‏اي، امنيت منطقه‌‏اي، مجازات‌‏هاي اقتصادي و ارائه فناوري هسته‌‏اي به ايران را در برمي‌‏گيرد و به عقيده من، اين تنها شيوه براي حل اين مسأله است.
ما اميدواريم كه ايران فعاليت‌‏هاي غني‌‏سازي اورانيوم را در حال حاضر از سرنگيرد زيرا همچنان مسائلي درباره آنچه مربوط به برنامه هسته‌‏اي ايران كه در طول دو دهه گذشته مخفي بوده، باقي است كه آژانس هنوز اقدام به حل‌‏وفصل آنها نكرده است.

آيا همكاري بين آژانس و ايران پيشرفت زيادي داشته است؟
بله؛ پيشرفت زيادي به دست آورده‌‏ايم؛ كاري در برابر ما هست كه بايد پيش از آنكه جامعه بين‌‏المللي اعتماد خود را از ماهيت برنامه هسته‌‏اي ايران از دست بدهد به اتمام برسانيم. خللي در صداقت و اعتماد وجود دارد و ايران بايد در اعتمادسازيِ دوباره، سهيم باشد.
ايران چگونه مي‌‏تواند اعتمادسازي دوباره كند؟
به نظر من، ايران بايد به مذاكرات خود با اتحاديه‌‏اروپا كه آمريكا درحال حاضر آن را تشويق مي‌‏كند، ادامه دهد؛ اين تغييري مهم در موضع آمريكاست كه در ابتداي اين مذاكرات، مشوق آن نبود. اين گامي مثبت در مسير حل متوازن و راضي‌‏كننده به شمار مي‌‏رود كه همه ابعاد موضوع را خواه در زمينه عادي‌‏سازي روابط با غرب يا برداشته‌‏شدن مجازات‌‏ها و ارائه فناوري پيشرفته به ايران يا اطمينان از صلح‌‏جويانه بودن برنامه هسته‌‏اي ايران براي جامعه بين‌‏المللي را مدنظر قرار مي‌‏دهد.
طرف ايراني در حال حاضر منتظر پيشنهاد كامل و فراگيري است كه اتحاديه‌‏اروپا در پايان ماه جاري يا آغاز ماه آينده در چارچوب يك راه‌‏حل فراگير و همه‌‏جانبه به تهران ارائه خواهدكرد و اميد داريم كه اين امر، سرآغازي براي پيشرفت و دستيابي به حل‌‏وفصل مشكلات باشد.
من نمي‌‏توانم بگويم اين راه‌‏حل نهايي چيست زيرا اين مسأله، كاملاً سياسي است. من همه طرف‌‏ها از جمله آمريكا را به ادامه مذاكرات تشويق مي‌‏كنم زيرا معتقدم ناگزير در مرحله‌‏اي بايد گفت‌‏وگويي مستقيم بين دو طرف انجام شود زيرا هنگام گفت‌‏وگو درباره امنيت منطقه‌‏اي، اتحاديه‌‏اروپا هرگز نمي‌‏تواند ضمانت‌‏هاي امنيتي به ايران ارائه كند.

آيا براساس پيمان بين‌‏المللي منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي ( NPT )، غني‌‏سازي اورانيوم حق كشورها نيست؟
البته؛ اما غني‌‏سازي اورانيوم همزمان مي‌‏تواند هر كشوري را در صورتي كه اورانيوم بسيارغني‌‏شده در اختيار داشته و داراي توان‌‏مندي‌‏هاي صنعتي و ساختار زير بنايي باشد به دستيابي به سلاح هسته‌‏اي در مدت شش ماه تا تقريباً يك سال نزديك كند.
اين موضوع نگران‌‏كننده نه فقط در مورد ايران بلكه در خصوص همه كشورهايي است كه اين بخش حساس از چرخه سوخت هسته‌‏اي اعم از غني‌‏سازي اورانيوم يا بازيافت پلوتونيوم از سوخت مصرف‌‏شده را دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مشكل ايران، نقص بزرگي را كه در پيمان منع گسترش وجود دارد آشكار كرده است كه آن اين است كه « حق هر كشوري است كه به‌‏تنهايي اقدام به غني‌‏سازي اورانيوم يا بازيافت پلوتونيوم كند»؛ امري كه قرار گرفتن اين بخش حساس از سوخت هسته‌‏اي تحت نظارت بين‌‏ المللي را ايجاب مي‌‏كند و به همين دليل اميدوارم كه در آينده، براي وضع چارچوبي جديد براي استفاده صلح‌‏آميز از انرژي هسته‌‏اي تلاش كنيم به‌‏گونه‌‏اي كه براي هر كشوري صرف‌‏نظر از گرايش‌‏هاي سياسي آن، حق دستيابي به فناوري هسته‌‏اي براي مثلاً توليد انرژي برق وجود داشته باشد. در غير اين صورت، ما در طول 20 سال آينده، شاهد 30 كشور داراي سلاح هسته‌‏اي در خارج از چارچوب پيمان بين‌‏المللي منع گسترش و نظام منع اشاعه خواهيم بود.
به لحاظ قانوني، بي‌‏شك ايران، حق غني‌‏سازي اورانيوم را دارد اما به‌‏خاطر پيشينه و مخفي‌‏بودن برنامه هسته‌‏اي ايران كه مخالف تعهدات اين كشور براساس معاهده بين‌‏المللي است و علاوه بر آن وضعيت بحراني خاورميانه، در جامعه بين‌‏المللي نگراني‌‏هاي زيادي در مورد برنامه هسته‌‏اي ايران وجود دارد.

به‌‏رغم تحولي كه در موضع آمريكا ذكر كرديد، در داخل آمريكا گرايش‌‏هايي وجود دارد كه پذيرش مذاكره با ايران يا كره‌‏شمالي را بدين معنا مي‌‏داند كه اين مجوز را به نظام‌‏هايي مي‌‏دهد كه از ديدگاه آمريكايي‌‏ها به بهانه غير دموكراتيك‌‏بودن از مشروعيت برخوردار نيستند.
به اعتقاد من، سخن از دموكراسي و حقوق‌‏بشر پيش از تأمين امنيت جامعه بين‌‏المللي در برابر گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي نا ممكن است.
اميدوارم مذاكرات ايران و اتحاديه‌‏اروپا ادامه يابد و اين مذاكرات، مذاكره بين ايران و آمريكا را در پي داشته باشد، زيرا هرگونه رويكردي به سوي افزايش تنش، براي "همه طرف‌‏ها" زيان‌‏بار خواهد بود.
آيا مي‌‏توان طرح پيشنهادي اتحاديه‌‏اروپا را يك معامله به شمارآورد؟
البته؛ زيرا به هرحال اين طرح، در پايان بايد معامله‌‏اي باشد كه همه طرف‌‏ها احساس رضايت كنند و منافع آنها محقق شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'البرادعي: ايران و آمريكا بايد گفت‌‏وگوي مستقيم داشته باشند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016