چهارشنبه 29 تیر 1384

امير محبيان: انتخابات نشان داد مردم به احزاب بي‌اعتماد شده‌اند، فارس

خبرگزاري فارس: يك روزنامه‌نگار و تحليل‌گر مسائل سياسي تاكيد كرد كه مهمترين پيام راي مردم در انتخابات رياست جمهوري عدم اعتماد آنها به احزاب و گروه‌هاي سياسي است.


امير محبيان كه با خبرنگار سياسي فارس گفتگو مي‌كرد، در خصوص پيام راي مردم در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: مهمترين پيامي كه مردم با راي خود آن را بيان كردند به نحوي به همه گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي مربوط بوده و به عبارتي عام بود.
وي تصريح كرد: در اين انتخابات كانديداهاي خاص احزاب و جريانات نتواستند راي پيشتازي بياورند و در اواخر جدول قرار گرفتند. اين در حالي بود كه آنها حرف‌هاي منسجم داشته و آن را بسيار روشن بيان مي‌كردند. اما موفقتي كسب نكردند.
اين تحليل‌گر مسائل سياسي با بيان اينكه علت هم كاملاً روشن است، افزود: اعتماد مردم نسبت به احزاب كاهش يافته و اثرات اين كاهش انتخابات را ما در انتخابات رياست جمهوري به روشني ديديم. بنابراين كانديداي احزاب با آنكه افراد شناخته شده و ارزشمندي بودند نتوانستند راي در خوري به دست آورند.
محبيان در ادامه به آراي كانديداي مشخص شواري هماهنگي نيروهاي انقلاب اشاره كرد و گفت: دكتر لاريجاني با آنكه انساني فرهيخته و توانا است، دقيقاً به همين علت آرايش در انتخابات پايين بود. لاريجاني ضعفي نداشت، اما ضربه عدم اعتماد مردم به احزاب را كه يك شكل عام است را خورد. معين نيز به همين دليل نتوانست اقبال عمومي را جلب كند.
وي تصريح كرد: ناتواني احزاب و جناح‌ها براي رسيدن به وحدت موجب مي شود كه آراي كانديداهاي آنها افول كند. همچين ثابت شده است كه در ايران حمايت تبليغاتي و مخارج سنگين جواب نمي‌دهد. به همين دليل در اين انتخابات شخصي رييس جمهور شد كه از كمترين تبليغات بهره مي‌برد. اين نشان مي‌دهد كه در ايران فرهنگ سياسي با غرب تفاوت‌هاي چشم‌گيري دارد و خرج‌هاي چند ميلياردي عملاً باعث كاهش آراي كانديداها مي‌شود.
عضو شواري سردبيري روزنامه‌ رسالت ادامه داد: مطمئناً اگر آقاي هاشمي هيچ كدام از اين تبليغات سنگين را انجام نمي‌داد نيز به همين ميزان راي مي‌آورد. لذا اين نوع تبليغات عاملي براي كاهش آراي ايشان شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محبيان با تاكيد بر اينكه در مورد آقاي قاليباف نيز استثنايي وجود ندارد، گفت: ايشان براي تبليغات ابتدا بسيار خوب و حساب شده شروع كردند و با بيان نظرات صادقانه خود در برنامه صندلي داغ از افزايش آراي چشم گيري برخوردار شدند. اما بعدها روند تبليغات اين نامزد تغيير كرد و به همين دليل ميزان آراي ايشان كاهش يافت.
وي در پاسخ به اين سوال كه پيام مشخص راي مردم براي اصلاح‌طلبان چه بود؟ گفت: پيامش اين بود كه جريان اصلاح‌طلب بداند مطالبات مردم ثابت نيست و اينكه در يك مقطع مطالبات را بشناسيم و با اتكا به آن پيروز شويم براي ادامه حضور كافي نمي‌باشد.
اين فعال سياسي تصريح كرد: اصلاح‌طلبان در دوم خرداد با تشخيص درست مطالبات مردم موفق بودند، ولي در ادامه نتواستند اين كار را به درستي انجام دهند و اين پيامي است كه آنها شنيده‌اند و به نظر من از اين به بعد تلاش خواهند كرد كه بيشتر به مطالبات مردم اهميت دهند و عنصر زمان را تصميم‌گيريهاي خود لحاظ كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'امير محبيان: انتخابات نشان داد مردم به احزاب بي‌اعتماد شده‌اند، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016