جمعه 31 تیر 1384

شمس‌‏الواعظين: تشكيل "احزاب دولت‌‏ساخته" نتيجه معيوب ‌‏بودن سيكل حزبي است، ايلنا

* جامعه ايران هم اكنون از دانش تحزب بي‌‏بهره است

تهران- خبرگزاري كار ايران

ماشاء‌‏الله شمس‌‏الواعظين، گفت: تشكيل احزاب خودرو و دولت‌‏ساخته نتيجه معيوب بودن سيكل حزبي و فقدان ساز و كارهاي باثبات در سيستم سياسي است.

وي در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، درباره احزاب دولت ساخته كه پس از روي كارآمدن هر دولتي شكل مي‌‏گيرند، گفت: چنين حزب‌‏هاي خودرويي نشان‌‏دهنده فقدان سازوكارهاي حزبي و انحصار و احتكار قدرت در بخش‌‏هاي غيرانتخابي سيستم‌‏هاي سياسي است.
شمس‌‏الواعظين با بيان اين كه احزاب در ايران در شرايطي از انتقال قدرت و براي جمع‌‏آوري رأي مردم شكل مي‌‏گيرند، گفت: جامعه ايران پس از انقلاب تاكنون بر مبناي ساز وكارهاي حزبي اداره نمي‌‏شود، بلكه بر مبناي بخشنامه‌‏ها و فرامين بوده است كه اين موضوع از سويي نشانگر وجود دولت پنهان است و از سوي ديگر نشان مي‌‏دهد كه محافل مافيايي فراتر از احزاب سياسي قدرت را در دست دارند.
وي ادامه داد: اكثر احزاب ايران در دوره گذار و براي ايجاد موازنه با قدرت سياسي وارد عمل مي‌‏شوند و خود را بر حكومت تحميل مي‌‏كنند و اين بسيار نگران كننده است، زيرا چنين احزابي پايگاه و هويت افكارعمومي ندارند و افكارعمومي گمان مي‌‏كند كه جرياني اين‌‏چنيني مي‌‏تواند يك شبه معجزه كند و همه مشكلات را حل كند.
شمس الواعظين به تشكل آبادگران اشاره كرد و گفت: يك طبقه و نحله فكري باشدت و سرعت به فضاي سياسي كشور وارد مي‌‏شود. ساز و كارهاي خاصي از صندوق رأي بيرون مي‌‏آيد و با همان سازوكارها، ديگر نهادهاي قدرت را به دست مي‌‏گيرد.
وي با بيان اين كه احزاب بايد از پايين هرم اجتماعي شكل گيرند، گفت: چنين احزابي با آزمون و خطا و مشاركت در بخش‌‏هاي پايين و مباني مديريتي به بخش‌‏هاي بالا صعود مي‌‏كند، اما رشد سرطاني احزاب در كشور ما نشان‌‏دهنده عقب‌‏افتادگي سيكل فعاليت حزبي در جامعه ايراني است.
شمس‌‏الواعظين تصريح كرد: در تاريخ معاصر ايران تنها حزب توده، نهضت آزادي و حزب مشاركت ايران اسلامي برمبناي كنگره، كار تشكيلاتي و رشد هرمي و نردباني احزاب عمل كرده‌‏اند و با شاخص‌‏هاي استاندارد فعاليت حزبي تطبيق دارند.
وي درباره حزب اعتماد ملي "مهدي كروبي"، گفت: دو سوال در اين باره مطرح است، يكي اين كه آيا اين حزب از طريق كنگره‌‏ها و فعاليت هاي شهرساني شكل مي‌‏گيرد، يا مركزنشين است و ديگر اين كه آيا اين حزب درصدد ائتلاف‌‏هاي حزبي است يا در جهت تشكل مردمي گام برمي‌‏دارد.
شمس الواعظين به طرح تشكيل جبهه اعتدال اسلامي اشاره كرد و با بيان اين كه تشكيل جبهه در مراحل پيشرفته كار حزبي قرار دارد، گفت: زماني يك جبهه شكل مي‌‏گيرد كه تعدادي از احزاب به دنبال يك عمل مشترك در مقابل رقيب هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با تأكيد بر اين كه تحزب يك دانش است، گفت: احزاب، سپر اجتماعي را در مقابل قدرت سياسي حاكم تقويت مي‌‏كند و نوعي موازنه بين قدرت اجتماعي و قدرت سياسي شكل مي‌‏دهند، اما اين موازنه به‌‏گونه‌‏اي نيست كه قدرت احتمالي به دنبال سرنگوني قدرت سياسي باشد و يا قدرت سياسي درصدد سركوب قدرت اجتماعي، زيرا در اين دو حالت، انقلاب ديكتاتوري شكل مي‌‏گيرد.
شمس‌‏الواعظين تأكيد كرد: جامعه ايران هم اكنون از دانش تحزب بي‌‏بهره است و بايد تلاش كرد كه با تقويت اين دانش، مردم به حضور در احزاب ترغيب كرد.

Copyright: gooya.com 2016