جمعه 31 تیر 1384

شیراک: در صورت عدم دسترسی به توافق با جمهوری اسلامی، ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت اجتناب ناپذیر است، راديو فردا

تنها یک روزپس از پایان آخرین دور گفتگوهای ایران با سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه و در حالیکه مقامات ایرانی این گفتگوها را سازنده خواندند، ژاک شیراک رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت در صورتی که اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافق نرسد، ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل اجتناب ناپذیر است. محمود احمدی نژاد پنجشنبه در مشهد گفت ما همچنانكه از سلاح هاي كشتار جمعي متنفريم، از محروم كردن حقوق ملت‌ها نيز بيزاريم و منع استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي توسط ايران را يك حق‌كشي و تبعيض بزرگ مي‌دانيم.
فريدون زرنگار (rm) صدا | (wma) صدا [ 3:36 mins ]


فریدون زرنگار (رادیوفردا): رئیس جمهوري فرانسه ژاک شیراک، در مصاحبه ای با روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» که امروز منتشر شد، گفت وی نمی‌تواند نتیجه مذاکرات ایران با سه کشور اروپائی را پیشگوئی کند، اما امیدوار است که این مذاکرات به نتیجه رضایت بخشی برسد و خطر گسترش سلاح های کشتار جمعی را از بین ببرد.
ژاک شیراک در پاسخ به پرسشی در باره احتمال حمله نظامی به ایران در این مصاحبه گفت حملات نظامی راه‌حل چنین مسائلی نیستند، بلکه راه های متمدنانه و غیر نظامی وجود دارند که می‌توانند به حل این مسائل یاری رسانند. رئیس جمهوری فرانسه گفت در صورتی که اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافق نرسد ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل اجتناب ناپذیر است.

شیراک گفت تصور دستیابی ایران به سلاح های هسته‌ای برای فرانسه و هم‌پیمانان آن در سراسر جهان غیر قابل قبول است. ژاک شیراک گفت فرانسه حاضر است مذاکره با ایران را درزمینه همکاری‌های سیاسی ، اقتصادی و بخش انرژی هدایت کند و حق ایران را برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تحت کنترل بین‌المللی به رسمیت بشناسد.

در این میان خبرگزاری آلمان گزارش داد که محمود احمدی نژاد، رئیس منتخب جمهوري اسلامی، در نامه‌ای به رئیس جمهوري آلمان اطمینان داد که ایران با هرگونه سلاح کشتار جمعی مخالف است.

آقای احمدی نژاد در نامه خود در پاسخ به پیام تبریک هورت کهلر، رئیس جمهوری آلمان نوشت: مبارزه با تروریسم به گفته او واقعی و امید به ازبین بردن سلاح های کشتار جمعی در ایران از بالاترین ارجحیت برخوردار است. محمود احمدی نژاد دیروز پنجشنبه در مشهد گفت

محمود احمدی نژاد (سخنرانی در مشهد): ما همچنانكه از سلاح هاي كشتار جمعي متنفريم، از محروم كردن حقوق ملت‌ها نيز به شدت متنفریم و منع استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي توسط ايران را يك حق‌كشي و تبعيض بزرگ مي‌دانيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در این میان مذاکرات یک روزه کمیته راهبری پیرامون برنامه هسته ای ایران در لندن پایان یافت. هیات ایرانی از کشورهای سه گانه اروپائی خواست پیش از ارائه پیشنهاد نهائی خود در باره برنامه هسته ای به ایران، از آخرین دیدگاههای تهران آگاه شوند. مقامات ایرانی مذاکرات خود با اتحادیه اروپا را سازنده خواندند.

حسین موسویان (سخنگوی هیات ایرانی در مذاکرات لندن): اروپائی ها تعهد خودشان در چارچوب توافق ژنو که طرح خودشان را اواخر جولای یا اوائل آگست بدهند، به آن پایبندی شان را مجددا تاکید کردند.

اتحادیه اروپا تلاش می‌کند با دادن ترغیب‌های اقتصادی و فنی، ایران را ازادامه برنامه هسته ای خود بازدارد، در حالیکه ایران برروی غنی سازی اورانیوم به عنوان حقی بدیهی پافشاری می‌کند. آمریکا که ایران را متهم به تلاش در ساخت سلاح هسته ای می کند، خواهان ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل است. ایران پیوسته اعلام کرده است که تنها قصد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد.

Copyright: gooya.com 2016