چهارشنبه 5 مرداد 1384

يك فعال ملي مذهبي: در ايام انتخابات به گنجي مرخصي دادند كه او به مردم بگويد، رأي ندهيد، ايلنا

* معين و احمدي‌‏نژاد به شعارهايي كه مي‌‏دادند ايمان داشتند

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك فعال ملي مذهبي گفت: به غير از تشكيلاتي عمل كردن دولت پنهان، عملكرد اصلاح‌‏طلبان در هشت سال اخير هم در نتيجه انتخابات رياست جمهوري تأثير داشت.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، حسين رفيعي در اولين جلسه از دور جديد نشست‌‏هاي حوزه شمالي تهران جبهه مشاركت ايران اسلامي كه با موضوع " ارزيابي انتخابات رياست جمهوري " برگزار شد، افزود: چهار ميليون رأي معين، رأي جامعه مدني است، اما رأي كروبي نشان مي دهد كه اتفاقاتي طبقاتي در ايران شكل گرفته است.
وي با بيان اين كه در جمع كانديداهاي اين دوره، معين و احمدي نژاد به شعارهايي كه مي‌‏دادند، ايمان داشتند و متفاوت از ديگران بودند، ادامه داد: در موفقيت تشكيلاتي راست‌‏ها اصلاح‌‏طلبان هم مقصر بودند و آنجايي بود كه بودجه شوراي نگهبان را براي جذب 300 هزار ناظر حقوق بگير اين شورا، تصويب كردند.
وي با بيان توانايي تشكيلاتي جناح راست در برابر ضعف تشكيلاتي اصلاح‌‏طلبان، به صحبت‌‏هاي سروش در حمايت از كروبي و در مقابل، مرخصي گنجي در ايام انتخابات اشاره كرد و گفت: گنجي را آزاد كردند كه او بگويد، رأي ندهيد و همين حرف او حداقل تعدادي از آرايي كه در سبد معين بود را، كم كرد.
رفيعي با نقد عملكرد اصلاح طلبان در عدم ارتباط‌‏گيري با اقشاري همچون كارگران، معلمان و كارمندان، اظهار داشت: اگر اصلاح طلبان ديد عميقي در همه حوزه‌‏ها داشتند، لااقل يك روزنامه براي كارگران منتشر مي‌‏كردند، اما عدم انجام اين كار باعث شد تا نمايندگان كارگري در اين انتخابات از كسي حمايت كنند كه سياست‌‏هايش هيچگاه به نفع اين طبقه نبوده است.
وي با اشاره به مواردي هم چون قاچاق كالا، فقر و فساد اداري كه معتقد بود در 16 سال گذشته بدترين دوره خود را در يك صد سال اخير پشت سر گذاشت و اعتياد و ديگر معضلات اجتماعي و اقتصادي، ابزار عقيده كرد كه پراختن به اين موارد از سوي اصلاح‌‏طلبان مي توانست نتيجه ديگري را براي انتخابات رقم بزند.
رفيعي با انتقاد از تيم اقتصادي كابينه خاتمي، گفت: وزارتخانه‌‏هاي اقتصادي را به كارگزاراني‌‏هايي دادند كه برنامه‌‏هاي آنها با اهداف اصلاحات و برنامه‌‏هاي اوليه خاتمي سنخيتي نداشت، پس حالا مردم حق دارند احمدي‌‏نژاد را اپوزيسيون فرض كنند.
وي با تأكيد بر وقوع اتفاقاتي طبقاتي در ايران، خاطر نشان كرد: در بيانيه بازگشت معين و سخنان تلويزيوني‌‏اش، علي رغم موارد بسيار خوب درباره آزادي تا دموكراسي، اما راجع به فقر و فساد اداري و اختلاف طبقاتي و... هيچ اشاره‌‏اي نشد تا روزنامه‌‏هاي راست با شانتاژگري، خود را متولي اصلاح اين امور معرفي كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در عين حال با پيروزي خواندن چهار ميليون رأي به دموكراسي و حقوق بشر، حمايت همه جانبه از هاشمي در دور دوم را علي رغم تمام نقدهايي كه معتقد بود به وي وارد است، نشانه فرهيختگي سياسي اين چهار ميليون نفر توصيف كرد.
رفيعي در خاتمه، غفلت از توانايي تشكيلاتي جناح راست و عدم توضيح مناسب درباره دستاوردهاي اصلاحات را از ديگر دلايل شكست اصلاح‌‏طلبان در اين دوره توصيف كرد.
براساس اين گزارش؛ مسوول حوزه شمال تهران جبهه مشاركت با اشاره به برگزاري مجدد جلسات هفتگي اين حوزه، گفت: در پنج جلسه به ارزيابي انتخابات رياست جمهوري خواهيم پرداخت تا به تصوير شفاهي از وضعيتي كه در آن قرار داريم، برسيم.
وي افزود: پس از آن، براساس واقعيات موجود مباحث خود را با محوريت دموكراسي و حقوق بشر پيش مي بريم و با هدف بررسي؛ "چه بايد كرد"، جلسات خود را ادامه مي‌‏دهيم.
مسوول حوزه شمال تهران جبهه مشاركت يادآور شد كه اين حوزه در دو سال گذشته طي 42 جلسه به تعريف و تبيين نظريه دموكراسي، سنجش نسبت دموكراسي با مقوله‌‏هاي ديگر همچون اقتصاد, فرهنگ, دين، فلسفه, اخلاق و... و بررسي موانع تحقق دموكراسي در ايران پرداخته است.

Copyright: gooya.com 2016