پنجشنبه 6 مرداد 1384

سيدمحمد خاتمي: اقتدار با شعار و نفت صورت نمي‌گيرد، ايسنا

* توسعه بدون عدالت، باعث ستم‌هاي بزرگي مي‌شود
* اقتدار ملي، با اعتماد بيشتر و پيوستگي مردم و حكومت افزايش مي‌يابد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مراسم اعطاي نشان دولتي سال 84 با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور كشورمان برگزار شد و به 28 تن از مديران برگزيده نشان دولتي اعطا شد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي در اين مراسم بر لزوم افزايش اقتدار ملي تاكيد كرد و با بيان اين كه نيازمند اقتدار ملي هستيم، اظهار داشت: اقتدار با قدرت متفاوت است، اقتدار، قدرت مشروع است و مشروعيت قدرت به اعتماد و اتصال مردم و حكومت است؛ هر چه اعتماد و پيوستگي بيشتر شود، اقتدار بيشتر و امنيت ملي و هويت ملي افزايش مي‌يابد.

رئيس جمهور تاكيد كرد كه با افزايش اقتدار و امنيت ملي توان دفع تهديدات افزايش مي‌يابد.

رئيس جمهور در اين مراسم با تاكيد بر اين كه ما نيازمند غرور ملي هستيم يادآور شد كه غرور ملي غرور كاذب و در توهم و ياد گذشته‌اي كه گذشته است نيست، هر چند كه گذشته مهم است و نشان دهنده‌ي اين است كه ما ناگهان در عرصه‌ي گيتي ظهور نيافته‌ايم و در طول زمان و كشاكش‌هاي مختلف توانسته‌ايم خود را سر پا نگهداريم و بمانيم.

رئيس جمهور اين موضوع را درخور تامل دانست كه چرا ايراني با همه‌ي بحران‌هايي كه داشته توانسته است ايراني بماند.

رئيس جمهور با اشاره به اين موضوع كه ايرانيان از گذشته‌ي پر افتخار خود فاصله گرفته‌اند و متاسفانه امروز ايران نيازمند ديگران است و در موقعيتي است كه حتي مصرف كننده‌ي خوبي براي توليد ديگران نيز نيست، اظهار داشت كه ايراني نشان داده‌ است در طول تاريخ مي‌تواند جايگاه واقعي خود را و تاثيرگذاري خود را نشان دهد.

رئيس جمهور تصريح كرد: ما نيازمند غرور ملي هستيم و نيازمند شناخت گذشته زمان و آينده‌ي خود براي دستيابي به آينده‌ي بهتر هستيم.

رئيس جمهور با بيان اين كه بايد هويت خود را بشناسيم بر نوسازي اين هويت با توجه به واقعيت‌هاي زمان خود تاكيد كرد و ياد آورشد كه بايد بر اين اساس بناي زندگي فاخر اين ملت را ايجاد كنيم.

خاتمي ايران را سرزمين شگفتي‌ها، ثروت و غنا دانست و ياد آور شد كه ايراني به لحاظ هوشي داراي غنا است كه اين نشان دهنده‌ي آن شايستگي‌هاي تاريخي اوست كه به اعتقاد من ميانگين هوشي ايرانيان از متوسط جهاني بالاتر است؛ همچنين از لحاظ موقعيت ممتاز جغرافيايي نيز كه خداوند در اين كشور نهاده ثروتمند است.

وي با اشاره به اين كه امروز بخواهيم يا نخواهيم نيازمند ديگرانيم، تصريح كرد: مهم تشخيص اين نياز و استفاده‌ي درست از اين نياز است. اگر تصور كنيم با فروش امكانات خدادادي و وارد كردن آنچه نياز امروز است مشكلات را رفع كرده‌ايم دچار اشتباه شده‌ايم.

رئيس جمهور ادامه داد: امروز برخي از كشورهايي كه فقط به نفت خود مي‌نازيدند و مي‌گفتند ما آقايي مي‌كنيم و ديگران در كشورهاي اروپايي نوكري ما را مي‌كنند، به پوچ بودن اين پندار خود رسيده‌اند و امروز شاهد تحولات زيادي در اين كشورها هستيم كه اگر دير بجنبيم از همسايه‌هاي خود نيز عقب مي‌مانيم.

وي با بيان اين كه افتخار مي‌كنم در طول دوران فعاليتم واردات به شدت افزايش يافت، گرچه ممكن است كساني بگويند اين امر مطلوبي نيست، يادآور شد: اگر در تركيب واردات، دقت كنيم خواهيم ديد كه حدود 14 درصد واردات، كالاهاي مصرفي بوده و بالاي 80 درصد كالاهاي واسطه‌اي و تجهيزات بوده است كه اين نشان دهنده‌ي سرعت شتابان جامعه به سوي توليد، علمي شدن و خلاقيت در كشور است.

رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: ما حتي در جاهايي كه مستقيم از خارج وام گرفتيم بيشتر آن را در جهت توليد داخلي به كار گرفته‌ايم و نتيجه‌ي آن تحول در دانش و بينش دانشمندان و مديران جوان بود كه مديران نسل جديد آشنا به فناوري جديد شده‌اند.

به گزارش ايسنا، وي در ادامه قدرت واقعي در دانش را قدرت توليد بيشتر و گسترش و تعميق در توليد علم و توان توليد ثروت دانست كه بر پايه‌ي آن عدالت اجتماعي يعني توزيع عادلانه‌ي ثروت شكل مي‌گيرد.

خاتمي عدالت بدون توليد و بدون ثروت را سرابي بيش ندانست و آن را به معني گسترش يافتن فقر در جامعه خواند همان‌گونه كه توسعه بدون عدالت باعث ستم‌هاي بزرگي مي‌شود.

رئيس جمهور در ادامه‌ي سخنانش تصريح كرد كه براي اقتدار ملي، پيوند مستحكم‌تر و بيشتر حكومت و مردم لازم است كه اين اقتدار با شعار و نفت صورت نمي‌گيرد، بلكه مردم بايد بدانند در سرنوشت خود و درعرصه‌ي سياسي، اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي شريك هستند و حضورشان منشاء اثر است.

رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه تصاحب علم و توليد ثروت اقتدار را براي ما تعيين مي‌كند، مديريت كارآمد و بالا بردن توان بهره‌برداري در كشور را ضعيف دانست و تاكيد كرد كه تمام آنچه گفته بايد دور هم جمع ‌شوند تا اقتدار ملي حاصل شود، كه بر اساس آن از غرور ملي آگاهانه برخوردار باشيم و بعد آماده‌ايم كه در مسيري قرار گيريم كه با سرعت به اوج مورد نظر و در خور شان ملت بزرگوار برسيم.

خاتمي تصريح كرد كه تلاش كرده‌ايم نشان‌ها در اين جهت توزيع شود، البته اين به اين معنا نيست كه كساني كه نشان نگرفته‌اند شايسته نيستند، بلكه ممكن است كساني باشند كه از نظر ما دور مانده باشند؛ اما در اعطاي اين نشان‌ها تلاش شده هر كس نشان دريافت مي‌كند داراي شايستگي باشد.

رئيس جمهور در پايان ازتلاش هاي كميسيون اعطاي نشان دولتي سپاسگذاري كرد و از اسماعيل شوشتري وزير دادگستري و رئيس كميسيون اعطاي نشان‌هاي دولتي به عنوان يكي از كساني كه خود شايستگي دريافت نشان دولتي را داشته است ياد كرد و او را يكي از چهره‌هاي برجسته‌ و در خور تقدير نظام به خاطر تلاشهايش، نجابت، خدمت و پيگيريهايش دانست.

پس از پايان اين مراسم، دارندگان نشان دولتي با رئيس جمهور عكس يادگاري گرفتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لازم به ذكر است در اين مراسم قبل از سخنان رييس‌جمهور دبير كميسيون اعطاي نشان‌هاي دولتي نحوه انتخاب و بيوگرافي دريافت‌كنندگان نشان دولتي را در گزارشي ارائه كرد.

اسامي دريافت‌كنندگان نشان‌هاي دولتي به شرح ذيل است:

مهندس محمدحسين مقيمي معرفي شده از وزارت كشور نشان سازندگي - 2

مهندس مصطفي موذن‌زاده معرفي شده از وزارت صنايع و معادن نشان لياقت و مديريت - 2

دكتر رضا هاشمي فشاركي معرفي شده از وزارت جهادكشاورزي نشان پژوهش - 2

مهندس سيدمحمد حسين شريعتمدار معرفي شده از وزارت جهادكشاورزي نشان كار و توليد - 2

مهندس نصرالله جهانگرد معرفي شده از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نشان لياقت و مديريت -2

بايزيد مردوخي معرفي شده از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي نشان خدمت - 2

دكتر محمد آشوري معرفي شده از رياست جمهوري نشان دانش - 2

دكتر سيدعزت‌الله عراقي معرفي شده از رياست جمهوري نشان دانش - 2

سيدمحمدعلي افشاني معرفي شده از وزارت آموزش و پرورش نشان سازندگي - 2

مهندس علي اشرف افخمي معرفي شده از وزارت بازرگاني نشان لياقت و مديريت - 3

مهندس كريم مومني معرفي شده از وزارت نيرو نشان لياقت و مديريت - 3

مهندس عبدالزهرا وطن دوست معرفي شده از وزارت صنايع و معادن نشان كار و توليد - 3

خانم منير علي (گرجي) معرفي شده از مركز امور مشاركت زنان نشان مهر - 3

خانم ناهيد خدابنده معرفي شده از وزارت مسكن و شهرسازي نشان پژوهش - 3

دكتر يوسف حجت معرفي شده از سازمان حفاظت محيط زيست نشان لياقت و مديريت - 3

محمدحسين دادكان معرفي شده از سازمان تربيت بدني نشان لياقت و مديريت -3

محمدعلي كريمي معرفي شده از وزارت كشور نشان خدمت - 3

محمود عسگري آزاد معرفي شده از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي نشان لياقت و مديريت -3

دكتر اكبر كميجاني معرفي شده از وزارت امور اقتصادي و دارايي نشان دانش - 3

غلامرضا حيدري كردزنگنه معرفي شده از وزارت امور اقتصادي و دارايي نشان خدمت - 3

مهندس سيدمهدي حسيني معرفي شده از وزارت نفت نشان لياقت و مديريت -3

مهندس سيدمحمود محدث معرفي شده از وزارت نفت نشان لياقت و مديريت - 3

دكتر محمد قنادي مراغه معرفي شده از سازمان انرژي اتمي نشان پژوهش - 3

مهندس داوود ميفور معرفي شده از وزارت كار و امور اجتماعي نشان ايثار - 3

دكتر مجيد قدمي معرفي شده از وزارت آموزش و پرورش نشان لياقت و مديريت - 3

دكتر سيدجابر صفدري از سازمان انرژي اتمي نشان پژوهش - 3

دكتر محسن پورسيدآقايي معرفي شده از وزارت راه و ترابري نشان لياقت و مديريت - 3

غلامرضا تاج‌گردون معرفي شده از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي نشان خدمت - 3

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيدمحمد خاتمي: اقتدار با شعار و نفت صورت نمي‌گيرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016