یکشنبه 9 مرداد 1384

سخنگوی وزارت خارجه: خبر دیدار احمدی نژاد با یهودیان آمریکا شایعه محافل صهیونیستی است؛ دستگیری سیروس ناصری درست نیست، مهر

مهلت اروپا تمام شده است// فعالیت کارخانه UCF اصفهان با نظارت آژانس آغاز خواهد شد // شورای امنیت آخر دنیا نیست// مواضع اروپایی ها باید تحت تاثیر واقعیات موجود در ایران باشد، نه متاثر از لابی صهیونیستی
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: مهلت اروپا تمام شده است و فعالیت کارخانه UCF اصفهان با نظارت آژانس آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار "مهر"، حمیدرضا آصفی در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالاتی در خصوص وضعیت گفت وگوهای هسته ای ایران و اروپا و تصمیمات ایران گفت: در لندن گفتیم آخرین مهلت اروپا برای ارایه پیشنهادها پایان ژوییه است یعنی فردا ضرب الاجل پایان می یابد. متاسفانه خبرهایی شنیدیم مبنی بر اینکه طرح عوض شده است. خود اروپایی ها هم اعلام کردند که چیز بی محتوای کادو پیچی شده ای را می خواهند ارایه کنند که ازسوی مقامات رسمی شان هم این موضوع رد نشد.

وی افزود: همچنین به نظر می رسد در این طرح موضوع غنی سازی دیده نشده است.

آصفی در خصوص پیام دیروز اروپا به شورای عالی امنیت ملی که درخواست تعویق ارایه طرح و گفت وگوهای هسته ای در آن مطرح شده بود، اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای از موضوعات کلان است و هم رییس جمهور فعلی و هم رییس جمهور بعدی به آن معتقدند. بهانه جویی اروپا بیهوده است و توجیه آنها برای تاخیر در ارایه طرح قابل قبول نیست.

وی همچنین تاکید کرد: این طرح باید حقوق ما را در خصوص داشتن فن آوری صلح آمیز هسته ای و غنی سازی به رسمیت بشناسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مهلت اروپا تمام شده، اروپا تعلل کرده است و جامعه ما هم نمی تواند بیش از این معطل بماند حتی برخی معتقدند این دو سه ماه آخر را نباید مهلت می دادیم.

وی در عین حال افزود: ما به تعلیق غنی سازی در کارخانه نطنز همچنان پایبندیم و آماده ادامه مذاکرات هستیم البته در مورد سایر موضوعات بجز موضوع کارخانه اصفهان .

به گفته آصفی، نامه آغاز به کار اصفهان امروز یا فردا به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده خواهد شد و بازرسان آژانس که در تهران هستند بر روند ازسرگیری فعالیت های اصفهان نظارت خواهند داشت.

آصفی از پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران مبنی بر اینکه آغاز به کار UCF اصفهان تنها در بخشی از فعالیت ها یا تمامی آن خواهد بود، خودداری کرد.

وی همچنین اعلام کرد: هیچ یک از مسئولان ایرانی برای ارایه نامه کشورمان به آژانس به وین نرفته است و این نامه از طریق فکس ارسال خواهد شد.

آصفی تاکید کرد: از نظر ما، پایان مهلت اروپا 10 مرداد است و به محض اینکه نامه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی تحویل داده شود و بازرسان آژانس کار نظارتی خود را آغاز کنند، کار UCF اصفهان را شروع می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طی مراسم خاصی فعالیت اصفهان آغاز می شود گفت: اگر منظورتان مراسمی با کیک و شیرینی است؟ خیر.

آصفی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: از ابتدا گفتیم تعلیق غنی سازی داوطلبانه و موقت است و الزام حقوقی برای آن نداریم و اینکه فشار بیرونی یا مشکلات درونی باعث شده اروپا نتواند به نتیجه برسد، خودشان باید پاسخگو باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران آمادگی دارد با شروع فعالیت اصفهان به شورای امنیت برود، گفت: اولا گمانه زنی نکنیم، دوما هیچ مبنای حقوقی برای ارجاع وجود ندارد مگر اینکه بخواهند سیاسی عمل کنند و سوم اینکه شورای امنیت آخر دنیا نیست و برخی می گویند اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود برای ایران بهتر است درحالیکه اروپا بیشتر از این موضوع ضرر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که توان مدیریت این گونه مشکلات را دارد.

وی در خصوص تاثیرپذیری فرانسه از تحریکات شارون در سفر به این کشور گفت: رژیم صهیونیستی همواره در پی بحران آفرینی است و مواضع اروپایی ها همواره باید تحت تاثیر واقعیات موجود در ایران باشد و نه متاثر از لابی صهیونیستی.

آصفی در خصوص درخواست میانجیگری برخی کشورها از جمله مالزی در مورد فعالیت های هسته ای برای عملی نشدن تصمیم ایران برای از سرگیری فعالیت اصفهان اظهار داشت: بسیاری از افراد و کشورها از جمله آقای کوفی عنان با آقای کمال خرازی صحبت کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار "مهر" در خصوص دیدار دکتر محمود احمدی نژاد در نیویورک با رهبران یهودی گفت: چنین برنامه ای ریخته نشده است و برخی محافل صهیونیستی این خبر را طراحی کرده اند.
به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر"، حمیدرضا آصفی در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار "مهر" افزود: روسای جمهور ایران در سفر به آمریکا همواره با اتباع مان در این کشور دیدار می کنند، اما نه به طور جداگانه با مذاهب مختلف.

این دیدار در سفر آتی رئیس جمهور منتخب نیز برنامه ریزی شده است اما اگر قرار باشد با یهودیان ایرانی دیدار کند باید با زرتشتیان ایرانی، مسیحیان ایرانی و ... نیز جداگانه دیدار داشته باشد.

وی در خصوص اخباری مبنی بر احتمال عدم ارائه روادید ازسوی آمریکا برای دکتر احمدی نژاد جهت شرکت در اجلاس سران، گفت: ما فکر نمی کنیم برای ایشان مساله ای پیش آمده باشد. آمریکاییها مساله سخیفی را پیش آورده اند که موضوعیت ندارد. بحث روادید هم مبنای حقوقی ندارد و پاسخ آن را در مقاطع مختلف داده ایم.

آصفی افزود: فکر نمی کنم آمریکائیها دچار چنین خبطی شوند که بخواهند مشکلات برای روادید به وجود آورند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دستاوردهای سفرش به لندن در روزهای اخیر اظهار داشت: این سفر در چارچوب روابط کنسولی با انگلیس بود و تفاهمات خوبی با طرف انگلیسی بدست آمد. در لندن به صراحت گفتیم که از نظر ما پایان مهلت ارسال پیشنهاد اروپا 10 مرداد است.

وی بحث تسهیل روادید برای تجار، بازرگانان، بیماران و دانشجویان و همچنین اعزام نیروی کار را از تفاهمات بدست آمده در این سفر خواند.

آصفی در خصوص گفت وگوهایش با جک استراو نخست وزیر انگلیس گفت: در این دیدار بحث انتخابات را مطرح کردم و گفتم که برخی دولت ها پیش داوری کردند و این گونه اظهارنظرها کمکی به روابط نمی کند. آقای استراو هم به صراحت اعلام کرد که علاقمند به همکار با دولت آینده است و در انتظار تشکیل کابینه می باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بحث بمب گذاری های لندن را از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار خواند و افزود: در این دیدار تاکید شد نباید قاطبه مسلمانان را با بحث بمب گذاریها مرتبط کرد.

وی در خصوص منشاء خارجی درگیری های شمال غرب کشور گفت: اطلاعاتم در این زمینه اندک است و اظهارنظرها در این خصوص در حیطه کار برادران در وزارت اطلاعات است.

آصفی در پاسخ به سوال خبرنگار کویتی مبنی بر روابط ایران و کویت اظهار داشت: روابط با کویت مثل روابط با سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه ای بهبود خوبی داشته است و از حالت تنش زدایی رد شده ایم و به حالت اعتمادسازی و مشارکت و همکاری رسیده ایم. کویت هم یکی از نمونه های روشن این همکاریهاست.

وی خبری مبنی بر مصادره زمین های اقلیت های دینی در ایران در پاسخ به سخت گیریهای انگلیس نسبت به مسلمانان را به شدت تکذیب کرد و گفت: اقلیت های دینی در ایران با همه شهروندان برابرند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص خبر دیدار "مریم رجوی" از رهبران گروهک تروریستی منافقین با نمایندگان مجلس سنای انگلیس اظهار داشت: این خبر را در یکی از سایت ها دیدیم (بازتاب) و خواستیم در این خصوص اطلاعات بیشتری بدهد. چون انگلیس اعلام کرده که 3 سال است که وی ممنوع الورود است و نمی تواند به انگلیس برود.

وی افزود: اگر این خبر درست باشد انگلیس خبط بزرگی کرده است و اگر سایت اشتباه کرده باشد باید بطور جدی در کار و منابع اطلاعاتی اش تجدید نظر کند.

آصفی در خصوص مواضع اروپایی ها در مورد زندانیان سیاسی در ایران گفت: آنها مطالبی را مطرح می کنند که اغلب بی اساس است و ما مواضع خود را گفته ایم.

وی افزود: موضوعات داخلی زندانیان در ایران با همکاری دولت و قوه قضائیه در حال حل وفصل هستند. آقای هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه روحیه باز و بسیار منعطفی دارند و دیدگاههای ایشان راجع به زندان قابل توجه است. این بحث داخلی ماست و اجازه نمی دهیم خارجی ها وارد موضوع شوند.

آصفی در ادامه خاطرنشان کرد: اروپایی ها بهتر است به مسائل خودشان و مشکلات اقلیت های مختلف بخصوص مهاجران و مسلمانان در کشورشان رسیدگی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که پیشنهاد دستگاه دیپلماسی برای آزادی اکبر گنجی چیست؟، گفت: ما پیشنهادهای خود را گفته ایم.

وی اخبار برخی رسانه ها مبنی بر تدارک ایران برای ورود به خاک کردستان عراق و تصرف بخشهایی از این منطقه را به شدت تکذیب کرد و گفت: ما برنامه ای برای ورود به خاک کردستان نداریم و معتقدیم خود عراقیها باید مسائل مرزیشان را مراقبت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توقیف 3 لنج ایرانی و دستگیری 33 ملوان آن در عمان اظهار داشت: وزارت خارجه تلاش زیادی کرد همه آنها آزاد شوند. حتی 6 نفری که به 3 سال و 3 ماه حبس محکوم بودند، آزاد شده اند و در سفارت ایران هستند. لنجهایشان هم قرار بود مصادره شود که یکی از آنها مصادره شد اما بازگردانده شد و از مصادره شدن دو لنج دیگر هم جلوگیری شده است. الان هیچ مشکلی نیست. از توجه دولت عمان هم تشکر می کنیم. دیر شدن درخواست هم به این دلیل بود که افراد محکوم شده نمی دانستند باید با ما تماس بگیرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگاری پرسید موضع دولت در خصوص نگرانی های داخلی و خارجی در خصوص سرمایه گذاری در دوران دولت آینده چیست؟ آصفی گفت: موضع دولت را آقای رمضان زاده می گویند. آقای احمدی نژاد به صراحت گفته اند که خواستار سرمایه گذاری های خارجی هستند. در خصوص بورس هم بر اساس اخبارهایی که در جراید دیده ام بعد از صحبتهای آقای احمدی نژاد از سقوطش جلوگیری شود و به ثبات می رسد.

وی افزود: بحث سرمایه گذاری های خارجی ادامه خواهد یافت و این سیاست دولت است و جای نگرانی نیست.

حمید رضا آصفی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تصدی وزارت امور خارجه در دولت آقای احمدی نژاد توسط وی گفت: نه، من به عنوان وزیر خارجه مطرح نیستم. جلسه آینده هم اگر عمری باشد به عنوان سخنگو هستم. در جلسات بعد هم هستیم مگر اینکه وزیر بگوید برو. ما کارمندان کوچک نظام هستیم و باید مطابق با ظرفیت هایمان از آن حمایت کنیم. دستگاه دیپلماسی فراحزبی و فراجناحی است و احکام نظام را اجرا می کند.

آصفی در خصوص خبرهای مبنی بر دستگیری سیروس ناصری و برخی اعضای شرکت اورینتال کیش گفت: دستگیری آقای سیروس ناصری درست نیست بقیه اعضا را هم نمی دانم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر لغو پروازهای ایران به آنتالیا در ترکیه گفت: نمی دانم مربوط به وزارت راه می شود.

آصفی در خصوص وقایع و تبعات سفر تیم ملی فوتبال به انگلیس گفت: فدراسیون فوتبال 5 - 4 ماه پیش با انگلیس به توافق رسید و از ایران برای این سفر دعوت شده بود. بعد از بمب گذاری لندن، آقای دادکان پرسید بروند یا نه و کتبا اعلام کردیم از نظر سیاسی مشکلی نیست و از نظر امنیتی با انگلیس مکاتبه کنید. انگلیس هم کتبا تضمین امنیتی داد.

وی افزود: بعد از سفر، انفجارهای دوم لندن رخ داد که پیش بینی شده نبود. فضا از آن به بعد سنگین شد و امکان مسابقات نبود. البته پلیس انگلیس و وزارت خارجه این کشور تاکید کرد که خطری برای ادامه اردوی تیم نیست اما سرپرستان تیم گفتند اگر قرار نیست مسابقه باشد اردو هم نباشد.

Copyright: gooya.com 2016