سه شنبه 12 مهر 1384

دادگاه رسيدگي به حادثه‌ي ورزشگاه آزادي فردا آغاز مي‌شود، ايسنا

* خانواده جان باختگان: غبار ترديد آزارمان مي‌دهد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

دادگاه رسيدگي به پرونده‌ي جان باختگان حادثه‌ي پنجم فروردين ورزشگاه آزادي فردا (چهارشنبه) آغاز مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متهمان اين حادثه كه منجر به كشته شدن هفت نفر از تماشاگران ديدار تيم‌هاي ملي ايران و ژاپن شد در مجتمع قضايي شهيد قدوسي محاكمه مي‌شوند.

بنا بر اعلام بازپرس رسيدگي‌كننده به پرونده‌ي حادثه‌ي ورزشگاه آزادي، كيفرخواست اين پرونده، پس از تحقيق از 80 نفر، با 17 متهم تهيه و به دادگاه ارسال شد.

همچنين وكيل مدافع نيروي انتظامي در حادثه‌ي ورزشگاه آزادي نيز قبلا اعلام كرده بوده كه در اين پرونده 50 درصد نيروي انتظامي و 50 درصد سازمان تربيت بدني مقصر تشخيص داده شده‌اند و اميدوارم موجبات رضايت خسارت ديدگان و اولياي ‌دم بازماندگان فراهم ‌شود.

روز پنجم فروردين ماه سال جاري پس از ديدار دو تيم ملي ايران و ژاپن در حالي كه تماشاگران شادمان از پيروزي كشورمان قصد ترك ورزشگاه آزادي را داشتند ازدحام جمعيت و عدم تدبير صحيح از سوي نهادهاي دخيل در برگزاري مسابقه سبب كشته شدن هفت تماشاگر شد.

جريان تبليغي كه طي روزهاي قبل از اين حادثه با ايجاد فضاي رواني خاص زمينه ساز حضور غيرطبيعي تماشاگران در ورزشگاه آزادي شدند (به گفته‌ي تمامي دست اندركاران برگزاري مسابقات براي نخستين بار بود كه جمعيتي چندين برابر گنجايش به ورزشگاه آزادي آمده بود) در قبال اين حادثه سياست سكوت را اتخاذ كردند و متولي ورزش كشور، مسوولان مجموعه ورزشي آزادي و نيروي انتظامي به جاي حمايت از خانواده‌هاي اين قربانيان، به دنبال يافتن راه حلي به منظور تبرئه خود بودند.

پس از گذشت سه ماه خانواده‌هاي جان باختگان كه كندي روند پيگيري اين پرونده را تاب نمي‌آوردند در مقابل فدراسيون فوتبال تجمع كردند كه در نتيجه توافقي ميان آنان و فدراسيون فوتبال به منظور پيگيري مشترك پرونده حاصل شد. در نهايت با اجراي نخستين درخواست خانواده‌ي كشته شدگان ورزشگاه آزادي پرونده‌ي جان باختگان حادثه پنجم فروردين به صورت مجزا از مصدومان مورد بررسي قرار گرفت و اولين جلسه‌ي دادگاه رسيدگي به اين پرونده از فردا در مجتمع قضايي قدوسي تهران آغاز مي‌شود.

اما خانواده‌هاي اين هفت نفر كه مسوول فرهنگي فدراسيون فوتبال از آنها تحت عنوان شهداي فوتبال نام مي‌برد پس از گذشت شش ماه نسبت به احقاق حقوق عزيزانشان و معرفي مسببان اصلي اين حادثه با ديده‌ي ترديد مي‌نگرند.

زهرا سيدهاشمي خواهر مرحوم سيدهاشمي در اين مورد به خبرنگار ايسنا گفت: متاسفانه طي شش ماه گذشته مسوولان ورزش، فدراسيون فوتبال و ساير نهادهاي درگير كوچكترين آگاهي به خانواده‌ها ندادند و ما به عنوان شاكي به هيچ عنوان در جريان امور قرار نگرفته‌ايم و حتي نمي‌دانيم كه دادگاه فردا دقيقا به چه منظوري تشكيل مي‌شود، قرار است با چه كساني روبرو شويم و در نهايت چه نتيجه‌اي حاصل شود.

وي افزود: در اخطاريه‌هايي كه به منظور حضور در دادگاه در اختيار خانواده‌هاي جان باختگان قرار گرفته است طرف شكايت ما مديريت ورزشگاه آزادي اعلام شده است حال آن كه طبق اعلام نظر قبلي قوه قضاييه در اين پرونده 50 درصد سازمان تربيت بدني و 50 درصد نيروي انتظامي به عنوان مقصر معرفي شده‌اند و اكنون ما نمي‌دانيم كه چرا نام نيروي انتظامي در اخطاريه‌ها عنوان نشده است.

پدر مرحوم چوبدار نيز در اين مورد تاكيد كرد: تاكنون كوچكترين هماهنگي در مورد اين دادگاه صورت نگرفته است و حتي تا اين لحظه كه يك روز به برگزاري دادگاه مانده است اخطاريه‌اي جهت حضور در دادگاه دريافت نكرده‌ام.

وي افزود: تنها مي‌دانيم كه در اين دادگاه 17 نفر متهم حضور دارند اما از جزييات و موارد مطرحي اطلاعي ندارم.

پدر مرحوم محمد جعفري نيز اظهار كرد: بعضي خانواده‌ها اخطار دريافت كرده‌اند و برخي خانواده‌ها نيز هنوز اخطاريه دريافت نكرده‌اند. در اين اخطاريه نام مدير مجموعه ورزشي آزادي به عنوان طرف شكايت ما عنوان شده است. البته خانواده‌هاي جان باختگان از نهاد ورزشي و مجموعه ورزشي آزادي شكايت دارند اما اصل شكايت ما متوجه نيروي انتظامي است كه مشخص نيست چرا در برگه‌هاي اخطاريه نام اين نهاد ذكر نشده است.

پدر مرحوم اصغرزاده نيز خاطرنشان كرد: سازمان تربيت بدني و فدراسيون فوتبال هيچ گونه پيگيري در مورد پرونده‌ي ما انجام نداده‌اند و در نهايت هر آن چه كه تاكنون به دست آمده نتيجه پيگيري خانواده‌هاي قربانيان بوده است.

تعدادي از خانواده‌هاي جان باختگان پنجم فروردين هفته‌ي گذشته قصد ديدار با رييس سابق سازمان تربيت بدني را داشتند كه آن را چنين شرح مي‌دهند.

پدر مرحوم چوبدار به خبرنگار ايسنا گفت: زماني كه براي ديدار با مهرعليزاده به دفتر رييس سازمان تربيت بدني رفتيم اعلام كردند كه وي جلسه دارد و به پنج خانواده‌ي كه در آنجا حضور پيدا كرده بودند اجازه ورود ندادند. در نهايت نيز بدون آن كه موفق به ديدار با مهرعليزاده شويم سازمان را ترك كرديم و فرداي آن روز نيز مهرعليزاده از پست رياست سازمان كنار رفت.

پدر مرحوم اصغرزاده نيز خاطرنشان كرد: با پيگيري ما نامه‌اي براي مهرعليزاده ارسال شده بود و رييس سازمان بايد به اين نامه پاسخ مي‌داد. ما نيز به منظور پيگيري اين موضوع به سازمان تربيت بدني رفتيم اما نه تنها اجازه‌ي ملاقات با مهرعليزاده به ما داده نشد حتي اين نامه را نيز از ما گرفتند و پس از كنار رفتن مهرعليزاده از پست رياست سازمان تربيت بدني نيز قرار شد تا قائم مقام وي به اين نامه پاسخ دهد كه اين كار نيز صورت نگرفته است.

پدر مرحوم محمد جعفري نيز گفت: سازمان تربيت بدني ادعاي حمايت از خانواده‌هاي جان باختگان حادثه‌ي پنجم فروردين را داشت اما رييس دفتر مهرعليزاده برخورد ناشايستي با خانواده‌ها انجام داد و حتي به خبرنگاران نيز اجازه ورود به سازمان تربيت بدني داده نشد.

اما مهمترين نكته‌اي كه در آستانه‌ي برگزاري اين دادگاه قابل توجه است يكي از بندهاي توافقنامه ميان فدراسيون فوتبال و خانواده‌هاي جان باختگان حادثه‌ي پنجم فروردين مبني بر انتخاب وكيل ازسوي فدراسيون براي دفاع و بيان شكايت اين خانواده‌ها در طي برگزاري دادگاه است كه اين خانواده‌ها از اجرا نشدن اين بند از توافقنامه انتقاد مي‌كنند.

خواهر مرحوم سيدهاشمي به خبرنگار ايسنا گفت: فدراسيون فوتبال تاكنون هيچ فرد خاصي را به عنوان وكيل به خانواده‌ها معرفي نكرده است، عليپور مسوول كميته فرهنگي فدراسيون فوتبال طي جلسه‌ي تيرماه با خانواده‌هاي قربانيان اعلام كرده بود كه فدراسيون اين پرونده را كاملا پيگيري مي‌كند اما ديگر هيچ تماسي از طرف فدراسيون با ما گرفته نشد جالب آن كه مسوولين فدراسيون فوتبال برخلاف وعده‌هاي قبلي حتي هنوز به ديدار بعضي از خانواده‌هاي كشته شدگان نرفته‌اند.

پدر مرحوم چوبدار و جعفري نيز تاكيد كردند: تاكنون هيچ اقدامي از سوي فدراسيون فوتبال براي تعيين وكيل به منظور دفاع از خانواده‌هاي قربانيان صورت نگرفته است.

پدر مرحوم اصغرزاده نيز به ايسنا گفت: مسوول فرهنگي فدراسيون فوتبال اعلام كرده بود كه برنامه‌هاي بسياري به منظور گرامي داشت ياد اين عزيزان در نظر گرفته شده از جمله چاپ پوستر و يا نام گذاري رقابتهاي فوتبال به ياد جان باختگان حادثه‌ي پنجم فروردين كه هيچ يك از اين اقدامات صورت نگرفت و در مورد اصلي‌ترين توافق ميان خانواده‌ها و فدراسيون فوتبال در مورد تعيين وكيل نيز تاكنون فدراسيون اقدامي نكرده است.

اكنون پس از شش ماه پيگيري و در حالي كه تمامي نهادهاي مسوول در فاجعه پنجم فروردين به جاي پاسخگويي سعي در برائت‌شان دارند اين خانواده‌ها نسبت به رسيدن به حق واقعيشان دچار ترديد هستند.

خواهر مرحوم سيدهاشمي در اين مورد به خبرنگار ايسنا گفت: مطمئن هستيم كه سازمان تربيت بدني و نيروي انتظامي با وكلاي كارآمد به دنبال تبرئه خود هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: دولت نيز از اين موضوع حمايت كرد و ديه كشته شدگان را از بودجه سال 84 كشور پرداخت كرد و در صورتي كه دادگاه نيز در رسيدگي به اين پرونده مانند ساير نهادها عمل كند بي ترديد خانواده‌ي قربانيان به حق قانوني‌شان نمي‌رسند.

پدر مرحوم چوبدار نيز به خبرنگار ايسنا گفت: در حال حاضر قرار است تا 175 ميليون تومان به عنوان ديه پرداخت شود اما از اين نكته مهمتر براي ما معرفي مقصران اصلي اين حادثه است و بايد منتظر ماند و ديد كه دادگاه در اين زمينه تا چه اندازه‌اي پيگير خواهد بود.

پدر مرحوم اصغرزاده نيز خاطرنشان كرد: بايد منتظر بمانيم تا دادگاه آغاز شود تا بتوانيم در مورد ميزان جديت دادگاه قضاوت كنيم البته پيش از آغاز دادگاه از ما خواسته‌اند كه رضايت دهيم اما مسلما چنين نخواهد بود و اميدواريم در اين دادگاه به حقمان برسيم و در غير اين صورت موضوع را از طريق فيفا و ساير مراجع بين‌الملي پيگيري مي‌كنيم.

وي افزود: پرداخت ديه كشته شدگان نيز به هيچ وجه به متهمان اين پرونده تحميل نشد بلكه دولت آن را از طريق بودجه‌ي صندوق سازمان حوادث غيرمترقبه پرداخت كرد.

پدر مرحوم محمدجعفري نيز ابراز اميدواري كرد تا مقصرين اين حادثه مشخص شوند و افزود: با اين حال براي ما مهمترين نكته ايجاد زمينه‌ي جلوگيري از اين حوادث است چرا كه با معرفي مقصرين اين حادثه و مجازات آنها عزيزان از دست رفته‌ي ما زنده نخواهند شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دادگاه رسيدگي به حادثه‌ي ورزشگاه آزادي فردا آغاز مي‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016