یکشنبه 13 آذر 1384

دیوار شیشه ای در پارلمان برای جلوگيري از حضور خبرنگاران، آفتاب و ايرنا

آفتاب: نايب رييس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه‌ي مراسم تجليل از كارمندان مجلس به مناسبت روز مجلس در جمع خبرنگاران در خصوص ايجاد ديوار شيشه‌اي در مقابل درب پارلمان براي جلوگيري از حضور خبرنگاران در اين محل و در پاسخ به اينكه آيا تدابيرامنيتي براي خبرنگاران در مجلس در نظر گرفته شده است؟ گفت: خبرنگاران مي‌توانند با نمايندگان حتما قرار مصاحبه بگذارند. ما (نمايندگان) بايد سفارشي باشيم تا خبرنگاران ما را تحويل بگيرند. بعضي وقت‌ها مي‌گرديم و براي مصاحبه پارتي پيدا مي‌كنيم. نمايندگان خيلي علاقمندند با خبرنگاران صحبت كنند، اما براي اينكه قدري نظم و انضباط حاكم باشد مجلس در رابطه با مسايل عمومي صحن مجلس اين كار را انجام داده است.



وي افزود: در رابطه با ارتباط خبرنگاران با نمايندگان اگر نظم و انضباط حاكم باشد به نفع خود خبرنگاران خواهد بود. اگر خبرنگاري بخواهد با نماينده‌اي مصاحبه‌ ويژه و خصوصي داشته باشد نمايندگان در دسترس هستند و حتما مي‌توان با آنها قرار گذاشت و صحبت كرد. اگر خبرنگاران بخواهد همواره، در هر زمان و در هر مكان بخواهد به نماينده دسترسي داشته باشد شايد قدري انضباط را برهم بريزد و مخصوصا خود نمايندگان هم ترجيح مي‌دهند كه با محاسبه‌ي قبلي با خبرنگاران روبرو شوند، نه اينكه في‌البداهه خبرنگاران به سراغ آنها بيايند و ممكن است يكدفعه ندانند كه چه پاسخ دهند.

باهنر گفت: اين ديوار شيشه‌اي نمي‌تواند مانع خبرنگاران و نمايندگان شود و فقط براي ايجاد نظم است. ما حتما كمك مي‌كنيم كه خبرنگاران بتوانند به راحتي با نمايندگان مصاحبه كنند. روابط عمومي مجلس موظف است اين كار را انجام دهد و ارتباط خوب، مستمر و هميشگي با خبرنگاران را به وجود بياورد. هيات رييسه هم براي اين كار كمك مي‌كند. اما اين كه براي هر موضوعي سراغ هر نماينده‌اي رفته شود، بعضي از نمايندگان از اين كار ابا داشتند.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، اظهار اميدواري كرد كه اين ديوار شيشه‌اي هم به نفع خبرنگاران و هم به نفع نمايندگان باشد.

وي در پاسخ به اينكه اين ديوار شيشه‌اي به نوعي توهين به خبرنگار تلقي مي‌شود و بهتر نبود زمان حضور خبرنگاران در راهروي مجلس محدود مي‌شد تا اين كار صورت بگيرد؟ گفت: نبايد از اين زاويه به اين مسئله نگاه كرد.

باهنر با طرح اين مثال كه گاهي اوقات براي من چنين اتفاقي مي‌افتد كه من در فكر ديگري هستم اما يك دفعه يك خبرنگار نظر من را در رابطه با ايران و آمريكا مي‌پرسد كه اگر بگويم نظري ندارم خود اين مي‌تواند يك تبليغات منفي يا يك سوژه مثلا عليه من باشد و اگر هم بگويم نظر دارم و حرف سبك بزنم اين هم مي‌تواند سوژه شود، گفت: خيلي خوب است كه اگر من بخواهم در رابطه با ايران و آمريكا صحبت كنم از نيم ساعت قبل موضوع را بدانم و آماده باشم.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه خبرنگاران براي انجام مصاحبه از حداكثر هنر خود استفاده مي‌كنند، گفت: ما مي‌گوييم كه بايد قدري دوستانه‌تر با خبرنگاران صحبت كنيم.

باهنر در بخش ديگري از گفت‌وگو با خبرنگاران از ديدار شب گذشته تعدادي از نمايندگان با رييس جمهور اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: نه من در اين جلسه بوده‌ام و نه از آن خبر دارم.


باهنر در پاسخ به اينكه آيا اين بار وزير پيشنهادي نفت با توجه به معيارهاي نمايندگان مي‌تواند راي مجلس را كسب كند، گفت: اگر قرار باشد كسي در جلسه روز يكشنبه به مجلس معرفي شود ما مشورت‌ها را بايد بعد از معرفي انجام دهيم و قبل از معرفي مشورت ويژه‌اي نشده و ما نتوانستيم در بدنه‌ مجلس موضوع را پيگيري كنيم و بايد تلاش كنيم تا ببينيم وضعيت چگونه مي‌شود.

محمدرضا باهنر، گفت: هفته‌ي گذشته رييس جمهور به ما اطلاع داد و اسم ايشان بود كه اطلاع داده شد. اما تا زماني كه نامه رسما به دست ما نرسد نمي‌توانيم اظهارنظر قطعي كنيم.


وي در خصوص پيشنهاد البرادعي مبني بر ورود آمريكا به مذاكرات ايران و اروپا به عنوان طرف سوم، گفت: اين از پروپاگانداهاي سخت است و يك تبليغات سنگين مجامع بين‌المللي است. ما هيچ نيازي را به مذاكره كردن با آمريكا در اين قضيه (هسته‌يي) احساس نمي‌كنيم.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، افزود: آمريكا به هيچ‌وجه راضي و قانع نيست كه ما اين كار را بكنيم و ما هم نيازي به قانع كردن آمريكا نمي‌بينيم. طرف ما آژانس است با آژانس صحبت مي‌كنيم. با هر كشور ديگري هم كه احساس كنيم مي‌تواند كمك كاري در اين مسايل باشد، مذاكره مي‌كنيم.

باهنر در پاسخ به اينكه اگر آژانس بخواهد آمريكا وارد مذاكره شود ايران چه اقدامي مي‌كند، گفت: آژانس بايد به وظايف قانوني خودش عمل كند. اگر مي‌خواهد مشاوره بگيرد مشاوره‌اش را بگيرد، اما بايد به وظايف قانوني خودش عمل كند.

نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، در پايان اين گفت‌وگو و در زماني كه از كنار ديوار شيشه‌اي مقابل درب پارلمان عبور مي‌كرد به خبرنگاران، گفت: ايجاد اين ديوار درخواست من و دكتر حدادعادل بود، چون وقتي جلوي درب پارلمان شلوغ بود از بالاي هيات رييسه مي‌ديديم كه پشت در شلوغ‌تر از داخل مجلس است. انواع و اقسام افراد، نمايندگان، مديران دولتي كه نمي‌توانند وارد پارلمان شوند، خبرنگاران و ارباب رجوع‌ها در مقابل درب مجلس حضور داشتند كه ما پيشنهاد كرديم يا هميشه در بسته باشد و يا اگر در باز مي‌شود، جلوي ديد بسته باشد تا اين شلوغي‌ها ديده نشود.
--------------------------

بحث چند نماينده با حدادعادل بر سر نصب ديوار شيشه‌اي مقابل در مجلس، ايرنا

تهران، ايرنا ‪۸۴/۰۹/۱۳‬

"حسن كامران" و "ايرج نديمي" نمايندگان اصفهان و لاهيجان در جلسه علني روز يكشنبه مجلس در تذكري آيين نامه‌اي خواستار توضيح در مورد علت نصب ديوار شيشه‌اي مقابل در پارلمان شدند.


حسن كامران گفت: كارپردازان ديوار شيشه‌اي را با شيشه خارجي ساخته‌اند كه كار عبثي است، اين كار به چه دليل شرعي صورت گرفته است ؟
وي به حدادعادل گفت: اجازه ندهيد روحيه تشريفاتي ادامه يابد ولو ‪۱۰‬ شاهي خرج شود.

كامران خواستار رسيدگي به وضعيت بودجه مجلس شد و گفت: كارمندي براي گرفتن وام در مجلس مي‌نالد و ما دم از عدالت مي‌زنيم.

حدادعادل تذكر كامران را در مورد ديوار شيشه‌اي وارد ندانست و گفت:
نصب اين ديوار حايل لازم بود و قطعا كارپردازان وظيفه نشناس نبودند و اين ديوار ضرورت دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نديمي نيز در تذكري آيين نامه‌اي گفت: برخي در مورد اين ديوار شيشه‌اي شبهه كردند كه از باب عكس و خبرنگاران است.

وي از رييس مجلس خواست در اين مورد توضيح دهد. حدادعادل نيز در پاسخ گفت: افرادي كه نماينده نيستند جلوي در مجلس جمع مي‌شدند گويي در مجلس حضور دارند.

رييس مجلس افزود: براي كنترل و نظم بيشتر اين ديوار شيشه‌اي نصب شده است تا كساني كه فقط كارت ورود به مجلس را دارند در محوطه جلوي در پارلمان باشند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دیوار شیشه ای در پارلمان برای جلوگيري از حضور خبرنگاران، آفتاب و ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016