شنبه 19 آذر 1384

البرادعي: جامعه جهانی شکیبایی خود را در مقابل ایران از دست داده است ولي فرصت هنوز باقي است، آفتاب

البرادعی در مورد حمله نظامی به ایران هشدار داد

مرجع : آسوشیتدپرس


آفتاب ـ مرضیه خادم شریف: محمد البرادعی، رئیس دیده بان هسته ای سازمان ملل هشدار داده است اگر ایران دست از برنامه های سلاح های هسته ای خود بر ندارد امکان آن وجود دارد که به این کشور حمله نظامی شود.



البرادعی روز جمعه در اسلو مکانی که قراراست در روز شنبه جایزه صلح نوبل به وی اهدا شود به خبرنگاران گفت: من به حمله نظامی به عنوان راه حل این مساله معتقد نیستم.
البرادعی با اشاره به اینکه دیپلماسی و همکاری بهترین راه حل در این زمنیه است گفت: فکر می کنم که راه حل نظامی ثمر بخش نخواهد بود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس آن که به طور مشترک برنده جایزه صلح نوبل 2005 و چکی به ارزش 3/1میلیون دلار( 1/1 میلیون یورو) شده اند مسئولیت مذاکره با ایران در مورد برنامه های هسته ای این کشور را برعهده دارد و البرادعی تهدید کرده که اگر این کشور پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را نقض کرده باشد به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد شد.
ایران اصرار دارد که برنامه هسته ای اش صرفا برای نیازهای انرژی محلی است در حالی که امریکا و سایر کشورها ادعا دارند که این کشور به دنبال توسعه بمب اتمی است و از برنامه صلح آمیز به عنوان سرپوشی بر این مساله استفاده می کند.
شائول موفاز، وزیر دفاع اسرائیل، در روز جمعه گفت، در حالی که روش های دیپلماتیک بهترین راه برای حل مشکل هسته ای ایران است ولی ضرورت ایجاب می کند که برای روش های دیگر نیز خود را آماده کنیم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اسرائیل بارها تاکید کرده است که با استفاده از روش های ضروری باید از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای اجتناب کرد.
روز جمعه، البرادعی تاکید کرد که جامعه جهانی شکیبایی خود را در مقابل ایران از دست داده است ولی خاطر نشان کرد که فرصت هنوز(برای یافتن راه حل دیپلماتیک این مشکل) باقی است.
وی در ادامه گفت: این فرصت برای همیشه وجود ندارد و چند ماه آینده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
البرادعی در ادامه افزود: امیدوار است تا آوریل آینده امور در جهت صحیح خود قرار گیرد و ما دیگر درباره شورای امنیت صحبتی به میان نیاوریم.
وی گفت: اکنون توپ در زمین ایران است و اکنون به ایران بستگی دارد تا شفافیت مورد نیاز در این زمینه را از خود نشان دهد.
واکنش های بین المللی در مورد اهدای جایزه نوبل به آژانس اتمی متفاوت بوده است زیرا تعدادی معتقدند که این آژانس برای از بین بردن تهدید هسته ای اقدام مورد نیاز را انجام نداده است.

Copyright: gooya.com 2016