شنبه 26 آذر 1384

محکوميت ايران از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به خاطر نقض خشن حقوق بشر، شهروند

شهروند – خسرو شمیرانی

جمعه 16 دسامبر 2005 – امروز در واپسین ساعات اداری در نیویورک، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 60 مین نشست خود جمهوری اسلامی ایران را به خاطر نقض خشن حقوق بشر محکوم کرد.

در این رابطه خانم دیان علایی فعال حقوق یشر و نماینده جامعه بهایی در سازمان ملل به شهروند گفت: "قطعنامه پیشنهادی کانادا در محکومیت جمهوری اسلامی که پیش تر در کمیته سوم مجمع عممومی به تصویب رسیده بود در نشست مجمع عمومی به کرسی نشست. این قطعنامه با 75 رای مثبت، 50 رای منفی و 43 رای ممتنع تصویب شد."

این قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران را بویژه به دلیل اعدام کودکان زیر 18 سال، اعدام در ملاء عام، تبعیض های قومی و مذهبی زیر پا گذاشتن حق آزادی بیان و وجود شکنجه با قاطعیتی بیش از قطعنامه سال گذشته محکوم کرده است.

دیان علایی در رابطه با پذیرش این قطعنامه توسط مجمع عمومی سازمان ملل گفت: "ما معتقدیم سازمان ملل بهتر است در اینگونه موارد رای بدهد، حتی اگر نتیجه آن مطلوب نظر ما نباشد زیرا مسکوت گذاشتن چنین قطعنامه هایی را به نفع حقوق بشر نمیدانیم. در عین حال فکر میکنم این محکومیت میتواند بر تمام بخشهای حکومت ایران تاثیر داشته باشد و گامی مثبت در جهت بهبود وضعیت حقوق بشر از جمله وضعیت بهاییان ساکن ایران باشد. همچنین پذیرش این قطعنامه نشانگر آن است که جامعه جهانی علاوه بر مسائل دیگر به حقوق بشر اهمیت میدهد و از سوی دیگر به آنها که حقوقشان در ایران پایمال میشود ندا میدهد که تنها نیستند و صدایشان در جهان انعکاس دارد. "

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با رای مثبت به این قطعنامه، جامعه جهانی بر لغو اعدام در ملا عام، بویژه اما لغو اعدام کودکان ، لغو تبعیضات علیه زنان و دختران ، از بین بردن تبعیضات موجود علیه متعلقین به اقوام و مذاهب مختلف، احترم به آزادی عقیده و بیان تاکید کرده است.

این قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران طلب میکند به پیشنهادات گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در باره موارد نقض حقوق گروه های مختلف اجتماعی ، جنسیتی، قومی و مذهبی عمل کند و به این طریق رعایت حقوق بشر در ایران را اعتلا بخشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محکوميت ايران از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به خاطر نقض خشن حقوق بشر، شهروند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016