پنجشنبه 1 دی 1384

نیویورک تایمز: بن بست تقریبی در مذاکرات، آفتاب

آفتاب – سارا معصومی: نیویورک تایمز در سر مقاله ای در خصوص از سرگیری مذاکرات ایران و اروپا می نویسد: نمایندگان کشورهای اروپایی و ایران پس از گذشت چهار ماه از ترک میز مذاکرات مجددا به پای میز مذاکره بازگشتند. این در حالی است که پس از پنج ساعت مذاکره در پست درهای بسته،‌ نمایندگان طرفین اعلام کردند که ادامه این مذاکرات به ماه آینده موکول شده است.
--------------------------------------


به گفته یک منبع موثق، دیپلمات های اروپایی این مذاکرات را «مذاکره در خصوص مذاکره» خواند، و اعلام کردند که در نشست دیروز درخصوص مسائلی که هنوز جای بحث در مورد آنها وجود دارد،‌ صحبت شد.

رئیس هیأت نمایندگی فرانسه در مصاحبه ای مطبوعاتی پس از این نشست خطاب به خبرنگاران گفت: طرفین حاضر در پای میز مذاکره با صراحت و شفافیت کامل مواضع خود را اعلام کردند.

خبرنگار نیویورک تایمز لحن این نماینده فرانسوی را کمی تند و انتقادآمیز توصیف کرد. ریاست هیأت فرانسوی در ادامه سخنانش افزود: هیأت نمایندگان کشورهای متفاوت که در مذاکرات حضور داشتند، هر کدام برای شور و مشورت بیشتر به کشورهای خود بازگشتند.

نیویورک تایمز در ادامه مقاله خود آورده است: به نظر می رسد طرفین هیچ علاقه ای به ادامه مذاکرات و گفتگوهای بیشتر نداشتند.

در واشنگتن نیز سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص گفت: در حال حاضر، ایرانی ها باید با حسن تفاهم بیشتر روند این مذاکرات را جدی بگیرند.

مذاکرات میان ایران و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان از دو سال پیش آغاز شده و ایالات متحده نیز با حمایت از کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده بود که در صورت عدم تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای، طرح های اقتصادی مناسبی را به این کشور پیشنهاد خواهد کرد.
نیویورک تایمز در ادامه می افزاید: مذاکرات میان ایران و کشورهای اروپایی با اصرار ایران بر دستیابی به فن آوری هسته ای در خاک کشور خود به حالت تعلیق درآمد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ایران تاکنون چندین بار بر صلح آمیز بودن فن آوری هسته ای خود تأکید ورزیده و این در حالی است که ایالات متحده و برخی کشورهای غربی همواره بر تلاش ایران بر دستیابی به تسلیحات هسته ای تأکید ورزیده اند.

نویسنده این مقاله در ادامه می نویسد: بحران در مذاکرات ایران و اروپا با سخنان تند و تیز احمدی نژاد بر علیه اسرائیل در گودالی عمیق تر فرو رفت. نمایندگان اتحادیه اروپا و ایالات متحده از آژانس بین المللی انرژی هسته ای درخواست کردند تا پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد. البته این در خواست بعدها به دلیل مواضع روسیه و چین اندکی متعادل تر شد. این در حالی است که پیش بینی ها حاکی از این است که در صورت عدم توافق ایران به تعلیق فعالیت های هسته ای، ‌روسیه و چین نیز دست از حمایت از ایران برداشته و به صف مخالفان بپیوندند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نیویورک تایمز: بن بست تقریبی در مذاکرات، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016