جمعه 2 دی 1384

پرويز ورجاوند‌‏: ملي شدن صنعت نفت حاصل وجود احزاب قدرتمند بود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

پرويز ورجاوند، گفت‌‏: قدرت‌‏هاي خارجي در احزاب نفوذ مي‌‏كنند تا از فراگير شدن‌‏شان جلوگيري كنند.

اين فعال ملي‌‏مذهبي در گفت‌‏وگو با "ايلنا"، گفت‌‏: قدرت‌‏هاي خارجي معتقد بودند كه اگر در اين كشور سازمان‌‏هاي سياسي و احزاب قدرتمند شكل بگيرند, امكان دخالت‌‏شان در عرصه قدرت و استعمارگري كم خواهد شد، براي همين در احزاب نفوذ كردند و از فراگير شدن‌‏شان جلوگيري كردند.
وي از ديگر دلايل عدم نهادينه شدن تحزب در ايران را، فضاي بستر داخلي ايران دانست و افزود‌‏: غير از دوران مشروطيت, حكومت‌‏هايي كه روي كار آمدند، منتقدان را با قدرت هرچه تمام‌‏تر تحت فشار مي‌‏گذاشتند و احزاب را ناتوان از انجام عمل سياسي كردند كه نتيجه آن شرايط كنوني است.
ورجاوند در ادامه با اشاره به ظهور موسمي احزاب قدرتمندي چون جبهه‌‏هاي ملي سه گانه، ادامه داد: احزاب قدرتمندي در ايران ظهور كردند كه يكي از نتايج ظهورشان، ملي شدن صنعت نفت بود و اگر مجددا فضاي باز سياسي بر جامعه حاكم شود, اين ملت قادر است مجددا احزاب قدرتمند را سازماندهي كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ورجاوند در پايان ضمن معقول خواندن پيشنهاد هاشمي رفسنجاني در تجميع امكانات احزاب و عمل سياسي در قالب جبهه، گفت‌‏: احزاب چند نفره مي‌‏توانند با هم جمع شوند و با تشكيل جبهه به فعل و عمل سياسي دست بزنند و اين مي‌‏تواند بر پر رونق‌‏تر شدن شرايط سياسي منجر شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پرويز ورجاوند‌‏: ملي شدن صنعت نفت حاصل وجود احزاب قدرتمند بود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016