شنبه 3 دی 1384

غلامعباس توسلي: احزابي كه ملزومات عمل حزبي را به كار نگيرند موسمي خواهند بود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو شوراي مركزي نهضت آزادي ايران گفت: در طول تاريخ جديد, احزاب فضاي كافي را براي انجام فعاليت سياسي نداشته‌‏اند و از جانب هيات‌‏هاي حاكمه تحت فشار بوده‌‏اند.

غلامعباس توسلي در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، ضمن تاكيد به ضرورت وجود احزاب در جوامع دموكراتيك، گفت: احزابي كه سابقه فعاليت در زمان شاه را داشته باشند, انگشت شمارند و آنهايي هم كه هستند به علت اعمال فشارهاي ايدئولوژيك به صورت مخفي و نيمه مخفي درآمده‌‏اند.
وي با تاكيد بر فعاليت احزاب در قالب اصول تئوريك، گفت: بايد فعاليت سياسي را بلد باشيم و از اصول تئوريك و علمي آن تبعيت كنيم. اين در شرايطي است كه احزاب ما به صورت محفلي و هياتي دست به فعاليت سياسي مي‌‏زنند و اغلب به اصول تحزب دقت ندارند.
توسلي افزود: احزابي كه ملزومات عمل حزبي را به كار نگيرند، موسمي خواهند بود و به مرور زمان با عقب ماندن از تحولات سياسي جايگاه خود را از دست خواهند داد.
وي اضافه كرد: متاسفانه هزينه‌‏هاي فعل سياسي در جامعه ما بسيار بالا است و مقاومت مورد نياز هم در سياسيون وجود ندارد، به همين علت در شرايط حساس, روزنامه‌‏ها يا دانشجويان بار احزاب را به دوش مي‌‏كشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين جامعه‌‏شناس ضمن تاكيد به اين نكته كه راه ديگري غير از نهادينه شدن دموكراسي براي كاناليزه كردن مشاركت سياسي وجود ندارد، گفت: احزاب زيادي در جامعه ما به فعاليت مي‌‏پردازند كه بسيار لاغرند و اينها مي‌‏توانند در قالب جبهه‌‏ها و حول محورهايي چون دموكراسي و حقوق بشر به فعاليت بپردازند.
توسلي شرط لازم براي فعاليت جبهه‌‏اي را اعتقاد به محور جبهه دانست و اضافه كرد: جبهه‌‏ها قوي‌‏تر از احزاب هستند و راحت‌‏تر مي‌‏توانند فشار و هزينه‌‏هاي نهادينه شدن دموكراسي را بپردازند، نمونه آن جبهه ملي بود كه با محور ملي شدن صنعت نفت احزاب سياسي را به دور خود جمع كرد و فشار كمتري نيز به احزاب وارد شد.

Copyright: gooya.com 2016