دوشنبه 5 دی 1384

رییس کمیته دفاعی مجلس: ارزیابی نهایی وقطعی ازسقوط هواپیماهنوز میسر نیست، گروه های کارشناسی نظامی وغیرنظامی با یکدیگر اختلاف نظر دارند، مهر

رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی گفت: اختلاف نظر میان گروه های کارشناسی نظامی و غیرنظامی باعث شده است نتوانیم به نتیجه مطلوبی در خصوص علل سقوط هواپیمای سی 130 ارتش که حامل خبرنگاران بود، برسیم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی "مهر"، رضا طلایی نیک رئیس کمیته دفاعی مجلس در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران در خصوص علل سقوط هواپیمای سی 130 با بیان این مطلب اظهار داشت: پیگیری های کمیته دفاعی مجلس از روز حادثه تاکنون ادامه دارد و جلسات و بازدیدهای مختلفی انجام شده که آخرین مرحله این بازدیدها روز گذشته از فرودگاه مهرآباد صورت گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در آخرین مرحله از تحقیقات که از پایگاه یکم نظامی و بخش فرودگاه کشوری و کلیه فرماندهان و مسئولان ذیربط در خصوص فاجعه سقوط هواپیما داشته ایم مسئولان ذیربط مسائل مرتبط با سقوط هواپیما را در اختیار مسئولان پیگیری این سانحه قرار داده اند.

طلایی نیک همچنین به بازدید از بخش های مراقبت واحدهای ذیربط پایگاه یکم مهرآباد به ویژه کاروان در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: با تمام ارزیابی ها و تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته است ارزیابی نهایی و قطعی از سقوط هواپیما میسر نیست و نمی توان به نتیجه ای اشاره کرد.

وی با اشاره به گروه 32 نفره تحقیق و تفحص از سانحه سقوط هواپیما حامل خبرنگاران خاطرنشان کرد: این گروه 32 نفره را مسئولان قضایی، دولتی و نظامی تشکیل می دهند که هنوز هیچ گزارش جامع و نهایی از این گروه به کمیته دفاعی مجلس ارائه نشده ، هر چند که کمیته دفاعی مجلس با دادستانی کل و گروه بازرسی ستاد کل و وزارت دفاع در ارتباط است و این پرونده را پیگیری می کند.

طلایی نیک از مسئولان پیگیری این حادثه خواست تا مرحله به مرحله نتایج بررسی ها و تحقیقات انجام گرفته را در اختیار کمیته دفاعی قرار دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مراحل زنجیره ای از جمله نارسایی ها و اشکالات فنی، نداشتن باند مناسب در فرودگاه مهرآباد و اشکال در نظام پروازی را از علل مهم سقوط هواپیمای سی 130 اعلام کرد.

وی افزایش نقص فنی در ناوگان هوایی علل و عوامل خاص مستقیم و غیرمستقیم در سقوط هواپیمای سی 130، عوامل موثر کنترل و تشدید عوارض در این حادثه را سه بخش عمده ارزیابی ها و تحقیقات صورت گرفته عنوان کرد.

طلایی نیک گفت: ساختار فنی مدیریتی آموزشی و لجستیکی اقتصادی سیاسی حقوقی و اجتماعی این سانحه باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و به افکار عمومی ارائه شود.

وی اعلام کرد: آقایان آوایی ، رودکی ، علیخانی ، محمود محمدی ، کرمی ، جعفرزاده و تعدادی از کارشناسان هوانوردی در کمیته دفاعی مجلس عضویت دارند،.

طلایی نیک گفت: متقاضیان تحقیق و تفحص و استیضاح منتظر نتیجه عملکرد گروه 32 نفره هستند تا بر اساس نتایج گزارش این کمیته تصمیمات خود را اتخاذ نمایند.

وی مجموعه افزایش ضریب نقص فنی را از عوامل مهم در سقوط هواپیمای سی 130 خواند و گفت: مراحل اورهال هواپیما و چگونگی نگهداری و همچنین امکانات پشتیبانی و عملکرد مدیریت انسانی سه مجموعه مرتبط با افزایش ضریب نقص فنی پرواز به حساب می آید که جزئیات این سه مجموعه در گزارش نهایی کمیته دفاعی مجلس به مراجع ذیربط ارائه خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: علاوه بر علل خاص بروز حادثه سقوط هواپیما،وضعیت فنی هواپیما، گروه پروازی، مراقبت های پرواز و وضعیت محیطی در حال حاضر چهار عنصر اصلی است که علت سقوط هواپیمای سی 130 ارتش به حساب می آید و در ابهام باقی مانده که در دستور کار کارشناسی کمیته دفاعی مجلس قرار گرفته است.

به گزارش "مهر" رئیس کمیته دفاعی مجلس ادامه داد: این کمیته به طور مستقیم از شواهد برای بررسی های نهایی خود استفاده خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بازدید کمیته دفاعی از فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: موقعیت فعلی فرودگاه مهرآباد و نداشتن باند مناسب در این فرودگاه بین المللی، استفاده از یک هواپیمای نظامی برای انتقال مسافر و اورهال بودن این هواپیما می تواند از دیگر عوامل سقوط به حساب آید.

طلایی نیک افزود: علل و عوامل مستقیم باید با دقت و جدیت بیشتری تحت بررسی جامع قرار گیرد.

رئیس کمیته دفاعی مجلس با اشاره به ده عامل مستقیم و غیر مستقیم در سقوط هواپیمای سی 130 گفت: پرسش های فراوانی از سوی کارشناسان در خصوص علل سقوط این هواپیما عنوان شده است ولی متاسفانه علیرغم پاسخهایی که به این پرسش ها داده شده ، هنوز ابهامات زیادی باقی مانده که امیدواریم ارزیابی نهایی در پایان مراحل بازرسی و تحقیق و تفحص از این سانحه تلخ در اختیار کمیته دفاعی مجلس قرار گیرد.

رئیس کمیته دفاعی مجلس در پاسخ به این سوال که زمان مشخص برای پاسخگویی به تمامی ابهامات در خصوص سقوط هواپیمای سی 130 چه زمانی خواهد بود، گفت: ما هنوز زمان و مهلت دقیقی را نمی توانیم برای پاسخگویی اعلام نماییم زیرا هنوز گزارشات نهایی را دریافت نکرده ایم.

وی گفت: تمامی جوانب باید به طور دقیق از سوی کمیته دفاعی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم نتیجه نهایی و مطلوب را به مردم اعلام نماییم.

طلایی نیک تصریح کرد: کمیته دفاعی مجلس به زودی گزارش خود را از نحوه فنی و نگهداری و همچنین مدیریت ناوگان هوایی ارائه خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص سکوت یک دقیقه و 50 ثانیه نوار موجود در برج مراقبت گفت: سوالات و ابهامات بسیاری در این خصوص مطرح است که جزو مسائل و سوالات اصلی کمیته دفاعی مجلس از کارشناسان هوایی و تیم تحقیق و تفحص از این سانحه تلخ می باشد.

طلایی نیک افزود: از دیگر سوالات مهم کمیته دفاعی مجلس در خصوص سانحه سقوط هواپیما تغییر مسیر پروازی هواپیما می باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: در بازدید روز گذشته علاوه بر فاجعه سقوط هواپیمای سی 130 که حامل خبرنگاران بود، در خصوص وضعیت خانواده های شهدا و اقدامات انجام شده و مسائل و همچنین مشکلات خانواده هایی که در شهرک توحید زندگی می کردند، نیز بحث و گفت و گو شد که بر اساس پیگیری ها و بازدیدهایی که مسئولین ارتش و نهادهای مربوطه از شهرک توحید داشتند اقدامات لازم و مناسب برای اسکان 36 خانواده ای که در بلوک 52 شهرک توحید اقامت داشته اند، صورت گرفته است.

طلایی نیک گفت: ارزیابی که مسئولان از بلوک 52 شهرک توحید انجام دادند، نشان داد که امکانات رفاهی هر یک از واحد های مسکونی بین 35 تا 60 میلیون ریال خسارت دیده که به صورت نقدی علاوه بر امکانات اولیه به آنها پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: هر واحد مسکونی در بلوک 52 شهرک توحید نیز بین 30 تا 60 میلیون ریال خسارت دیده است که مسئولان مربوطه این خسارت را نیز به حادثه دیدگان پرداخت کرده اند.

طلایی گفت: خانواده هایی که در این حادثه تلخ دچار سانحه شده اند از روزهای اولیه در مهمانسراهای پایگاه نیروی هوایی و برخی دیگر در مجتمع های دیگر این شهرک تا بازسازی منازل مسکونی اشان اسکان داده شده اند.

وی همچنین اظهار داشت: در این حادثه تعدادی خودرو آسیب دیده است که کارشناسان خسارات آنها را حدود 800 میلیون ریال برآورد کرده اند و قراراست به هر خودرو بین 500 تا 93 میلیون ریال خسارت داده شود که در حال حاضر مسئولان به دنبال تامین بودجه برای پرداخت این خسارت ها می باشد.

رئیس کمیته دفاعی گفت: کمیته بررسی متشکل از نهادهای ذیربط از جمله مقامات ارتش و نهادهای مسئول برای تصمیم گیری در خصوص بررسی وضعیت خانواده های شهدا تشکیل شده است که سریعا باید مراحل قانونی را طی کنند و نتیجه را اعلام نمایند.

وی افزود: اولین کاری که این کمیته انجام داده است پرداخت حقوق ماهیانه به شهدای سانحه سقوط هواپیمای سی 130 به خانواده هایشان می باشد.

Copyright: gooya.com 2016