شنبه 10 دی 1384

محسن رضايي: نبايد از اصول‏گرايي به بنيادگرايي كشيده شويم، ايلنا

- كمك به احمدي‏نژاد، احترام به آراي مردم است
- افراط و تفريط در استفاده از نيروهاي نظامي در دولت خوب نيست


تهران- خبرگزاري كار ايران

محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن بازديد از خبرگزاري كار ايران، "ايلنا" به سوالات خبرنگاران اين خبرگزاري پاسخ داد.

رضايي در اين مصاحبه به پرسش‏هاي خبرنگاران "ايلنا" در خصوص عملكرد دولت در زمينه‏هاي مختلف، حضور نيروهاي نظامي در دولت، بحث مفاسد اقتصادي، نحوه نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام بر حسن اجراي سياست‏هاي كلان نظام و تفاوت اصول‏گرايي با بنيادگرايي در عرصه سياست خارجي پاسخ داده است.

كمك به آقاي احمدي‏نژاد احترام به آراي مردم است
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه كمك به آقاي احمدي‏نژاد، احترام به آراي مردم است، گفت: آقاي احمدي‏نژاد محصول انتخابات و آراي مردم است و بايد به او كمك شود و اين امر به معناي پذيرش دموكراسي است.
رضايي افزود: لازمه حمايت از دولت جلوگيري از هر نوع كارشكني، سد كردن فعاليت، لج‏بازي و انتقام‏كشي است. نيروهايي كه در اين انتخابات راي نياوردند و جناح‏هايي كه در حكومت حضور ندارند، مي‌‏توانند در بخش‏هاي خصوصي و دولتي از كمك به دولت دريغ نكنند.
وي افزود: با توجه به مدت كوتاهي كه از عمر دولت مي‏گذرد، هنوز زمان ارزيابي و نقدهاي جدي از دولت نرسيده است. ارزيابي و تحليل دولت از سال دوم به بعد منطقي است و قبل از آن نوعي شتابزدگي به شمار مي‏آيد.
رضايي با تاكيد بر اينكه در نقد دولت بايد نقاط مثبت و منفي همزمان گفته شود، خاطرنشان كرد: در خصوص سياستي كه دولت در عرصه بين‏المللي در پيش گرفته است، انتقادات مطرح مي‌‏شود. در حالي كه در 16 سال گذشته هم انتقادات جدي وجود داشت. در دولت آقاي هاشمي و هم در دولت آقاي خاتمي سياست تنش‏زدايي در پيش گرفته شد اما بعد از 16 سال نتايج و دستاوردهاي قابل‌‏توجهي نصيب ملت ايران نشد.
وي تصريح كرد: اگر تنش‏زدايي فقط براي اين بود كه مودب بودن خود را به خارجي‏ها ثابت كنيم، اين امر نتيجه‏اي براي مردم ما نداشته است. بنابراين سياست تنش‏زدايي بايد به تعامل دوطرفه منجر شود، در حالي كه در سال آخر دوره آقاي خاتمي ايشان را از نوشتن پيمان مشترك بين ايران و اروپا محروم كردند.

راي به آقاي احمدي‏نژاد بيانگر سرخوردگي مردم از سياست تنش‏زدايي با اروپا بود
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: به نظر من يكي از دلايل راي مردم به آقاي احمدي‏نژاد، سرخوردگي مردم از عدم دستاوردهاي سياست تنش‏زدايي با اروپا بود. مردم ايران مي‏خواستند با اين انتخاب به اروپايي‏ها و غربي‌‏ها نشان دهند كه فكر نكنيد هر جا شما خواستيد، ما عقب‏نشيني مي‏كنيم و شما هم پيشروي بدون امتياز كنيد. عقب‏نشيني ايران حدي دارد.

رضايي ادامه داد: از بعد سياست خارجي، راي به آقاي احمدي‏نژاد بيانگر اين است كه مردم قصد داشتند سياست تنش‏زدايي يك طرفه را كنار بگذارند و بگويند ما ملت صلح، تعامل و امنيت هستيم اما نبايد از اين امر سوءاستفاده شود.
وي خاطر نشان كرد: البته نبايد از اصول‏گرايي به بنيادگرايي كشيده شويم و سياست خارجي كشور بايد فعال باشد و تعامل موثر و سازنده در روابط بين‌‏الملل داشته باشيم.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به نامه خود به آقاي احمدي‏نژاد در عرصه سياست خارجي اظهار داشت: من در اين نامه اصول‏گرايي را از بنيادگرايي تفكيك كردم و بر موفقيت اصول‏گرايي در سياست خارجي تاكيد كردم.
وي افزود: اصولگرايي به معناي حركت در چارچوب سياست‏هاي نظام است، مثلا در مسائل اسرائيل، اگر بحث رفراندوم را در پيش بگيريم، اصول‏گرايي خواهد بود ولي جلوتر از اين حركت كردن يا دچار انفعال شدن، درست نيست. چون يكي ما را به ليبراليسم و ديگري ما را به بنيادگرايي در سياست خارجي مي‏كشاند.
رضايي تصريح كرد: سياست نظام جمهوري اسلامي اين است كه همه فلسطيني‏ها به كشورشان برگردند تا يك رفراندوم صورت بگيرد، قانون اساسي نوشته شود و حكومت دمكراتيك شكل بگيرد.

كارآمد شدن دموكراسي در ايران 20 تا 30 سال طول مي‏كشد
رضايي در خصوص اينكه دموكراسي در ايران به دليل عمر كوتاه 27 ساله هنوز كارآمد نشده است، اظهار داشت: 20 الي 30 سال طول خواهد كشيد تا دموكراسي در ايران كارآمد شود، مطمئن هستم كه 20 سال آينده انتخاب‏هاي مردم در آينده نسبت به گذشته كارآمدتر مي‌‏شود و اركان دموكراسي جايگاه و توانايي بهتري در جامعه پيدا مي‌‏كنند.
وي افزود: رسانه‏ها، احزاب و تبليغات ابزار دموكراسي كارآمد هستند و ما امروز نياز به بازنگري در اين اركان دموكراسي داريم.
رضايي ادامه داد: در اين انتخابات رسانه‏ها كار اطلاع‏رساني را خوب انجام ندادند، در حالي كه بايد كانديداها را از لحاظ فني و تخصصي به چالش مي‏كشيدند، اينكه هر رسانه‌‏اي از يك كانديدايي حمايت كرده و حاضر نباشد او را به چالش بكشد و مدام عليه كانديداهاي ديگري تبليغ كند، درست نبود بلكه وظيفه رسانه اطلاع‏رساني دقيق از زواياي فكري, تخصصي, مديريتي و كارشناسي كانديداست.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، عملكرد احزاب را در انتخابات اخير نادرست خواند و گفت: در دنيا هر جناحي يك كانديدا براي انتخابات معرفي مي‏كند و كانديداها برنامه‏هاي جناح را به مردم عرضه مي‏كنند، در حالي كه در كشور ما هر جناحي چند كانديدا داشت و احزاب برنامه روشني را كه براي ارائه به كانديداهاي خود نداشتند لذا هر نامزدي چند كارشناس پيدا مي‏كرد تا به كمك آنها برنامه‏هاي خود را به جامعه ارايه دهد.
رضايي خاطرنشان كرد: در رابطه با آقاي احمدي‏نژاد همه نوع تبليغاتي مطرح شد ولي مردم او را انتخاب كردند كه تحليل اين عمل مردم بحث عميق‏تري را مي‏خواهد. بنابراين ما بايد به تحليل‏هاي خود عمق بيشتري دهيم و خارج از تحليل‏هاي حزبي و گروهي به اين امر بپردازيم.
وي افزود: بايد ببينيم پيام‏هاي مردم در 27 خرداد و سوم تير چه بود، متاسفانه برخي از تحليل‏گران مي‏خواهند در چارچوب‏هايي كه به آن عادت كرده‏اند، تحليل كنند كه رهايي از اين عادت براي آنان سخت است.
رضايي ادامه داد: علاوه بر اينكه احزاب كار حزبي خود را خوب انجام ندادند، تبليغات نيز كار خود را به خوبي انجام نداد، تبليغات نبايد به تخريب و خطوط قرمزي كه موجب آشوب و اغتشاش فكري مي‏شود، وارد شود.
وي با بيان اينكه اين انتخابات از شفافيت بيشتري نسبت به دوره‏هاي گذشته برخوردار بود، خاطر نشان كرد: در دور اول انتخابات مردم ترجيحات خود را آشكار كردند اما در دور دوم انتخاب خود را انجام دادند لذا الان برنده و بازنده، پشت صحنه‏اي دارد كه اين پشت صحنه همان ترجيحات و رفتار مردم در دور اول انتخابات است.

وي ادامه داد: برنده و بازنده نبايد اشتباه كنند زيرا هر يك از آنها پشت صحنه‏اي دارند و معلوم است كه مردم به هر تفكري چقدر راي داده‏اند، در حقيقت امروز هر دو روي سكه انتخابات قابل استفاده است، اينكه عده‏اي بگويند آراي مردم در دور اول موضوعيتي ندارد و قابل استفاده نيست، اشتباه بزرگي است.

هيچ گونه رايزني براي حضور در دولت نداشتم
رضايي در خصوص رايزني آقاي احمدي‏نژاد با وي براي حضور در دولت، با رد هرگونه رايزني گفت: من هيچ‌‏گونه رايزني با ايشان نداشتم، ايشان نيز پيشنهادي به من براي حضور در دولت ندادند، من دوستانم را نيز از اينكه مذاكره‏اي فعال انجام دهند، منع كردم زيرا كه برنامه كاملي كه در زمينه‏هاي اقتصادي، فرهنگي و مديريتي به صحنه انتخابات آمده بودم با قبول مسووليت در يك بخش از دولت نمي‏توانستم مجموعه افكار و برنامه‏هايم را پياده كنم يا در آينده فرصتي براي عمل به آن بيابم.

ارتباط تشكيلاتي و سازماني با سايت بازتاب ندارم
رضايي در خصوص ارتباط خود با سايت بازتاب، گفت: من ارتباط تشكيلاتي و سازماني اعم از پشتيباني مالي و مسووليتي ندارم اما با كساني كه در آنجا حضور دارند ارتباط فكري و عاطفي دارم.

با افشاي مفاسد اقتصادي با حفظ آبروي افراد موافقم
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تصريح بر اينكه اخبار مربوط به مفاسد اقتصادي را مشروط بر اينكه به آبرو و حيثيت افراد لطمه وارد نكند، ضروري مي‏دانم، گفت: اگر اين مسائل گفته نشود، كساني كه اين كار را مي‏كنند به يقين شجاعت و دل و جرات پيدا كرده و به مفاسد ادامه خواهند داد.
رضايي افزود: رسانه‏ها در جلوگيري از مفاسد اقتصادي و افشاي آن از اقتصاد ملي، نقش موثري دارند به طوري كه حتي قوه قضاييه هم نمي‏تواند چنين صيانتي را از اقتصاد كشور انجام دهد بنابراين من اصل افشاگري را قبول دارم اما بايد از آبرو و حيثيت افراد مراقبت شود و به امر توسعه ملي و سرمايه‌‏گذاري لطمه‌‏اي وارد نشود.
افراط و تفريط در استفاده از نيروهاي نظامي در دولت خوب نيست
رضايي در خصوص حضور نيروهاي نظامي در دولت گفت: نيروهاي نظامي نبايد در مسائل باندبازي، جناح‏گرايي و مناقشات سياسي دخالت كنند اما اينكه از نيروهاي نظامي در حد معقول در اداره جامعه استفاده شود، مانعي ندارد چون اين نيرو پتانسيل و امكاني براي جامعه است كه نبايد جامعه خود را از آن محروم كند. در تمامي مجلس‌‏ها و دولت‌‏هاي بعد از انقلاب اسلامي از نظاميان در حد معقولي استفاده شده است.
وي افزود: استفاده نكردن از نيروهاي نظامي در اداره كشور به معناي محروم كردن جامعه از بخشي از توانايي‏هاي مديريتي كشور است. اگر در چارچوب قانون و در حد معقول در دولت مشاركت كنند، اشكالي ندارد البته هر نوع افراط و تفريط در اين مساله خوب نيست.
تحقق اهداف بلندمدت نظام يك متولي فراتر از قوا مي‏خواهد
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، نظارت مجمع بر حسن اجراي سياست‏هاي كلي نظام موجب تقويت منافع ملي، تقويت حكومت و دولت عنوان كرد و گفت: اگر نظارت مجمع در برنامه‏ريزي و مسائل اجرايي دخالت مي‏كرد، ممكن بود تداخلي در وظايف دولت و مجلس به وجود آيد اما وقتي نظارت بر سياست كلي مطرح شود، مي‏تواند مقوم دولت، مجلس و قوه قضاييه باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: ما كليه گزارش‏هايي را كه احساس ‏كنيم قواي سه‏گانه از سياست‏هاي كلي فاصله گرفته‏اند، تهيه كرده و به رهبري ارايه خواهيم داد تا ايشان طبق قانون اساسي از اختياراتش استفاده كرده و عمكرد قوا را در راستاي منافع ملي و اهداف بلندمدت تنظيم كند.
رضايي افزود: در تمام كشورهاي دنيا تحقق اهداف بلندمدت يك متولي فراتر از قوا مي‏خواهد كه به طور دائم در حال تغيير و تحول هستند تا از اين طريق اهداف بلندمدت نظام مراقبت شود و اهداف در سر جاي خود باقي بمانند و قوا از آن فاصله نگيرند كه اين نظارت در ايران به عهده رهبري گذاشته شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محسن رضايي: نبايد از اصول‏گرايي به بنيادگرايي كشيده شويم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016