دوشنبه 1 اسفند 1384

سخنگوي دولت: تمامی حقوق هسته ای ایران باید به رسمیت شناخته شود، مهر

سخنگوی دولت تاکید کرد : برخورداری از فناوری هسته ای در جهت اهداف صلح آمیز حق مسلم ملت ماست و سلب این حق در هر سطحی که باشد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر"، غلامحسین الهام در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین بین المللی و معاهده ان پی تی و سایر معاهداتی که در آن عضویت دارد، برخورداری از فناوری هسته ای صلح آمیز را حق طبیعی، مشروع و ملی خود می داند و برای دستیابی همه جانبه به آن گام بر می دارد.

وی افزود: ایران در مسیر دستیابی به فناوری هسته ای به حداقل ها اکتفا نمی کند و اگر چه برای قانع کردن مخالفان و جلب اعتماد افکار عمومی دنیا به صلح آمیز بودن فعالیت های خود گام های موفقیت آمیزی برداشته است اما هرگز قصد توقف در این مسیر ندارد و آن را خط قرمز خود می داند.

الهام در ادامه از همه کشورهای غربی خواست که حقوق ملت ایران را به رسمیت شناخته و به آن احترام بگذارند.

خبرنگاری از سخنگوی دولت سئوال کرد با توجه به شعار دولت احمدی نژاد در خصوص مهرورزی، آیا در آستانه برگزاری اجلاس حقوق بشر دولت چه تلاشی برای آزادی خبرنگار هفته نامه هرمزگانی تمدن که به دلیل انتشار مطلبی توهین آمیز نسبت به بنیانگذار جمهوری اسلامی انجام می دهد و وی گفت: حقوق را از آغوش حقوق بشر غربی جدا کنید، رافت و رحمت اسلامی وسیع تر و دقیق تر جاری می شود.

وی افزود: حقوق بشر غربی سر از زندان ابوغریب در می آورد که پرونده رسوایی دارد ولی نگاه ما به زندانی بر اساس ضوابط قانونی و اسلامی است و دستگاه قضایی بر اساس چارچوب و معیار حقوقی تابع مجازات منصفانه و عادلانه و متناسب است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: قوه قضائیه و قوه مجریه دو دستگاه مستقل هستند و دولت بر دستگاه قضایی تسلط و کنترل نداشته و اختیار این قوه با دولت نیست، ولی نگاه ما این است که قوانین با رعایت همه جوانب آن اجرا شود و رحمت و مهرورزی نیز جایگاه خود را داشته باشد که البته این مساله مورد توجه قوه قضائیه است.

الهام افزود: ما علاقه ای نداریم در مجازات افراد به کسی بیش از آنچه که حق اوست ظلم شود و معتقدیم که باید در برخورد با افراد با نگاه اصلاحی با آنان رفتار شود.

خبرنگار دیگری در خصوص لایحه جرم سیاسی و تعریف دولت از این جرم سئوال کرد که الهام پاسخ داد: هرگاه لایحه به دولت رسید ما می توانیم درباره آن نظر دهیم.

سخنگوی دولت در خصوص بازپس گیری 500 خط تلفن همراه از سوی دولت از کارگزاران دولت گذشته که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود نیز، اظهار داشت: نهاد ریاست جمهوری بر اساس وظیفه خود امکاناتی را که دولتی است و از گذشته خلاف ضوابط در اختیار افراد باقی مانده جمع آوری می کند.

وی این امکانات را شامل خودرو، تلفن همراه و امکانات دفاعی کارکنان دولت عنوان کرد و افزود: بازپس گیری امکانات دولتی از کسانی که در دولت گذشته مشغول خدمت بودند در راستای حفاظت از بیت المال صورت می گیرد که اموال مذکور در اختیار افراد مختلفی بوده است و این که گفته شده همه این امکانات در اختیار یک فرد بود مورد تایید ما نیست.

خبرنگاری از سخنگوی دولت در خصوص جلوگیری از حضور یکی از خبرنگاران در نشست خبری وزیر نفت سوال کرد که الهام پاسخ داد: امروز با مسئولان روابط عمومی جلسه ای داریم و از آنها می خواهیم امکان حضور همه خبرنگاران اعم از خبرنگاران عضو رسانه های موافق، منتقد و حتی مخالف دولت در جلسات اطلاع رسانی و گفتگوی خبری را فراهم کنند.

وی افزود: از نظر ما مشکلی وجود ندارد که همه خبرنگاران در نشست های خبری حضور داشته باشند اما با توجه به تعداد زیاد خبرنگاران رسانه های گروهی در کشور ممکن است ضعف ها و محدودیت هایی در ارائه امکانات خدماتی وجود داشته باشد که این مسئله باعث عدم ارائه سرویس مناسب به آنها می شود که البته باید برای رفع آن تلاش کرد.

خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید علت آغاز جنگ روانی از سوی کسانی که معتقد بودند دولت ظرف شش ماه همه فعالیت های خود را نیمه کاره رها می کند چیست که وی پاسخ داد: دولت مخالفینی بازمانده از دوران پر تلاطم انتخابات دارد که بسیاری از آنها در روند کار، منصفانه توفیقات دولت را قبول کرده و به این باور رسیده اند که دولت بعد از انتخابات با دولت رقیب در انتخابات تفاوت دارد.

الهام افزود: دولت بعد از استقرار رسالت ملی دارد و باید به همه ایرانیان خدمت کند؛ گروه های مختلف کشور نیز با دیدگاههای متفاوت و با حفظ حق نقادی در چارچوب منافع ملی باید در کنار دولت دوشادوش یکدیگر کار کنند.

وی ادامه داد: ممکن است برخی افراد یا گروهها همچنان در تلاطم مسائل قبل که مربوط به دوران انتخابات است مانده باشند و قبول آنها برای واقعیت سخت باشد اما ما معتقدیم که این روند راه به جایی نخواهد برد و آنها را دعوت می کنیم که واقعیت را بپذیرند و با موج امید ساز ملت و خروش و نشاط ایجاد شده در کشور همراه و هماهنگ شده و در سازندگی ایران سهیم شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

الهام تاکید کرد که هرگاه دولت در خدمت مردم باشد مردم مهمترین پشتوانه آن هستند و قطعا دولت متکی بر اراده مردم موفق خواهد شد.

خبرنگاری نظر سخنگوی دولت را درباره فعالیت های دیوان محاسبات و گزارش این دیوان درباره تفریغ بودجه کشور جویا شد که الهام پاسخ داد: دیوان محاسبات ناظر مالی زیر نظر نهاد قانونگذاری است و بررسی و تصویب تفریغ بودجه برای ارائه به مجلس برای تصویب نهایی از وظایف اوست.

وی افزود: دیوان محاسبات جایگاه حساس، ممتاز و مهمی برای نظارت مالی بر کارکرد بودجه در همه دستگاههای اجرایی دارد که باید تقویت شود.

الهام گفت: نظام گردش مالی کشور باید شفاف شود و ما نیز با روند سالم سازی مسائل مالی و اقتصادی همراهی خواهیم کرد اما گزارش دیوان محاسبات که به مجلس ارائه شد در حقیقت انتقاداتی بود که متوجه بخش قانونگذاری است و مبتنی بر برداشت و استنباط از قانون اساسی است که مربوط به حوزه اجرا نمی شود و حوزه تفسیر و تطبیق مصوبات با قانون اساسی نیز با شورای نگهبان است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: هیچ بودجه ای خارج از گردش و نظارت خزانه نیست.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي دولت: تمامی حقوق هسته ای ایران باید به رسمیت شناخته شود، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016