شنبه 13 خرداد 1385

گفتگوی مهيندخت مصباح با محمدرضا معينى درباره ادامه سركوب مطبوعات و روزنامه‌نگاران در استان هاى شمالى ايران، صدای آلمان

گزارشگران بدون مرز در آخرين اطلاعيه خود خواستار آزادى فورى شش روزنامه‌نگار دستگير شده در استان هاى شمال ايران شده است. اين شش نفر، وحيد درگاهى و على نظرى و رضا كاظمى در اردبيل، على حامد ايمان در تبريز و امين حسين موجدى و اورج اميرى در مشكين شهر و مرند در جريان اعتراض‌ها و تظاهرات ضددولتى مردم در استانهاى آذربايجان دستگير شد‌ه‌اند. محمدرضا معينى مسئول بخش ايران گزارشگران بدون مرز در مصاحبه با دويچه وله پيرامون باره اطلاعيه اين نهاد توضيح داد.

مصاحبه: مهيندخت مصباح

آقاى معينى به نظر می‌رسد كه همزمان با بى‌توجهى به ريشه‌های برانگيختگى‌ها در آذربايجان، در مورد خبرنگاران آذرى نيز كم التفاتى می‌شود و به ندرت از آنهايى كه در اين ميانه دستگير شده‌اند، خبرى مشاهده می‌شود. گزارشگران بدون مرز از بازداشت اين چند نفر چگونه مطلع شد كه اقدام به صدور اعلاميه‌اى برايشان كرد؟

محمد رضا معينى: واقعيت اينست كه وظيفه گزارشگران بدون مرز تحقيق پيرامون دستگيرى و چگونگى نقض آزادى بيان و مطبوعات در هر كشورى است. از آنجا كه در ايران طى اين مدت در هربحران سياسى، اجتماعى يا مذهبى به هر بهانه‌اى، اولين قربانيان روزنامه‌نگاران و روزنامه‌ها مى‌شوند ، طبعا در اين ماجرا ما حساسيت بيشتر داشتيم تا اخبار را عليرغم ممنوعيت شوراى عالى امنيت ملى تعقيب كنيم و خبردار شديم كه دستگيرى‌هاى وسيع صورت گرفته و تعدادى از روزنامه‌نگاران ايرانى در استانهاى شمالى دستگير شده‌اند.

براى آقاى نيستانى و قاسم‌فر، سردبير "ايران جمعه" هم كه بهرحال الان بازداشت هستند و از قرار خودشان آذرى‌زبان هستند، چه اقداماتى شده است؟

محمد رضا معينى: ببينيد، ما در مجموع براى اين روزنامه‌نگاران در درجه اول پرونده تشكيل می‌دهيم و اين پرونده توسط اطلاعيه به همه جا انتقال پيدا می‌كند. بعد ما به همه جا می‌گوييم كه چنين شده و سپس با مجموعه‌اى از نهادهاى بين‌المللي از سازمان ملل تا ديگر سازمان‌هاى حقوق بشر تماس می‌گيريم و مى‌خواهيم تا اقدام كنند. از سوى ديگر مجموعه‌ى روزنامه‌ها، مطبوعات و رسانه‌ها هستند همانند خود شما كه و به انتشار اين اخبار كمك مى‌كنند. به شكل مشخص تقاضاى ما از دولت ايران است و به شكل مشخص مخاطب ما دولت ايران است كه اين بازداشت‌ها بنا بر قانون ايران و بنا بر كنوانسيون‌هاى بين‌المللى كه ايران هم امضا كرده، غيرقانونى و خودسرانه است. بايد به اين اقدام‌ها پايان داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقاى معينى، صرفنظر از موضوع بازداشت روزنامه‌نگاران در استانهاى شمالى ايران، از مورد خانم افرونتن كه اين هفته دادگاه داشت، خبر جديدى داريد؟

محمد رضا معينى: دادگاه خانم افرونتن و آقاى محسن درستكارى برگزار شد و دادگاه خوشبختانن قرار وثيقه صادر كرد و ما اميدواريم با تامين اين وثيقه اين دو به زودى آزاد شوند.

در مورد آقاى جهانبگلو اقدام جديدى كرده‌ايد و خبرى از وضع ايشان داريد؟

محمد رضا معينى: در رابطه با ايشان ما خبر جديدى نداريم اما آخرين خبر همين اطلاعيه انجمن جهانى قلم است خطاب به آيت‌الله خامنه‌اى كه ما هم از اين اطلاعيه استقبال كرده‌ايم و در كنار اين مسئله تلاش‌هاى بسيارى براى كسب حمايت می‌شود و براى ما بسيار جاى خوشحالى بود كه خيلى از روشنفكران بزرگ جهان در كنار ما و بخشا دررابطه با خواهشى كه ما كرده بوديم از آزادى آقاى جهانبگلو حمايت كرده اند. با اين خواسته‌ها و با اين مجموعه‌ها من فكر ميكنم جمهورى اسلامى نه تنها آقاى جهانبگلو بلكه ساير روزنامه‌نگاران دستگيرشده را آزاد كند.

Copyright: gooya.com 2016