پنجشنبه 18 خرداد 1385

بيانيه مشترک چهار برنده جايزه صلح نوبل: اعلام حمايت از تجمع زنان ايرانی، روز آنلاين

اميد معماريان
o.memarian@roozonline.com

زنان ومردان ايرانی مخالف قوانين زن ستيز، روز دوشنبه ۲۲ خرداد درميدان هفت تيرتهران گرد هم خواهند آمد تا خواسته هايی همچون منع چندهمسری، لغو حق طلاق يک طرفه مرد، حق ولايت و حضانت بر فرزند توسط پدر و مادر به طور مشترک، تصويب حقوق برابر در ازدواج (مانند حق بدون قيد و شرط اشتغال و حق تابعيت مستقل زنان متاهل و...)، تغيير سن کيفری دختران به ۱۸ سال، حق شهادت برابر، و لغو قانون قراردادهای موقت کار و ديگر قوانين تبعيض‎آميز را مطرح کنند.

چهار برنده جايزه صلح نوبل شيرين عبادی (ايران)، جودی ويليامز (آمريکا)، بتی ويليامز (ايرلند)، ونگاری متاعی (کنيا)، ريگوبرتا منچو (گواتمالا) از برگزاری اين حرکت با نوشتن بيانيه ای حمايت کرده اند. در اين بيانيه که درسايت زنستان آمده است می خوانيم: "ما زنان برنده جايزه صلح نوبل همگام با خواهران ايرانی خود به قوانين تبعيض‎آميز ضدزن در ايران معترض بوده و مبارزات آنان را در راه اصلاح اين قوانين تحسين می‎کنيم و بدين سبب از گردهمايی زنان ايرانی که در ۲۲ خرداد به همين منظور برگزار می شود حمايت می نماييم."

فعالان زنان ايرانی که بيانيه اين تجمع اعتراضی را امضا کرده اند، پس از آن با تشکيل کميته ای تلاش خواهند کرد با استفاده از ظرفيت های موجود در نهادهای مدنی، به پيگيری مطالبات مطرح شده بپردازند. تا کنون هيچ يک از نمايندگان زن مجلس و يا رياست مرکز زنان وخانواده رياست جمهوری به اين رويداد که توسط جمع بزرگی از زنان حمايت می شود واکنش نشان نداده اند. با اين وجود طی روزهای گذشته و پس ازاعلام برگزاری اين تجمع چند تن از زنان عضو جنبش زنان به نهادهای امنيتی احضار شده اند. در خصوص موضوع احضار البته به روال معمول توضيحی ارائه نشده است. پيش از اين چند روز قبل از برگزاری روز زن در هشتم مارس گذشته ، نيروهای امنيتی با احضار جمعی از زنانی که نامشان به عنوان هماهنگ کنندگان مراسم برده شده بود، از آنها خواسته بود با اين عنوان که مراسم غيرقانونی است از آنها خواستند که از برگزاری مراسم خودداری کنند.

تجمع عليه قوانين زن ستيز نزديک به يک ماه پس از آن صورت می گيرد، که زنان به واسطه دخالت روحانيون عالی رتبه از حضور در ورزشگاه ها منع شدند. زنان ايرانی طی سالهای گذشته همچنين خواستار حضور در فضاهای عمومی از جمله ورزشگاه ها بوده اند. تا کنون بيش از ۴۰۰ زن وبيش از ۲۱۰ مرد بيانيه زنان را برای حضور در اين همايش امضا کرده اند. بيش از ۸۰ وبلاگ نيز از حاميان اين حرکت به شمار می روند. در بين زنان شرکت کننده اسامی همچون شيرين عبادی، سيمين بهبهانی، پوران فرخزاد، ، مهرانگيز کار، نوشين احمدی خراسانی، پروين اردلان، فرزانه طاهری، فيروزه مهاجر، نرگس محمدی، هما زرافشان، شهلا لاهيجی و... به چشم می خورد.

نيروی انتظامی درچندين مراسم مربوط به زنان، با اين عنوان که اين تجمعات دارای مجوز نيست به متفرق کردن مردم پرداخته است. يکی از زنان حامی اين حرکت در گفت وگو باروز گفت که بنا بر اصل بيست و هفت قانون اساسی برگزاری تجمع مسالمت آميز نياز به مجوز ندارد وزنان شرکت کننده اميدوار هستند نيروی انتظامی با درک خود موضوع را در مسير منطقی خود دنبال کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تجمع زنان امسال که پوشش خبری و حمايت بسياری از افراد، سازمان ها ورسانه های اينترنتی را به همراه خود داشته است، به پيگيری قطعنامه ۲۲ خرداد سال گذشته در پيگيری مطالبات عنوان شده خواهد پرداخت. تجمع سال گذشته زنان، بعد از گردهمايی زنان در اعتراض به اجباری شدن حجاب در سال ۱۳۵۸ دراز بزرگترين تجمعات به شمار می رفت که با حضور نيروهای انتظامی و ارعاب آنها به متفرق کردن جمعيت منجر شد.

۲۲ خرداد سال گذشته از اين جهت برای زنان از اهميت ويژه ای برخوردار بود که در جريان آن، گروه های مختلف زنان که در عرصه جامعه مدنی اهداف مختلفی را دنبال می کنند با ائتلاف روی برخی مشترکات که خواسته های عمومی زنان را به خود اختصاص می دهند به همکاری پرداختند.

Copyright: gooya.com 2016