شنبه 27 خرداد 1385

اعتراضات دانشجويی تا آزادی بازداشت شدگان ادامه خواهد يافت، بيانيه شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت

بيانيه تحکيم وحدت پيرامون ادامه بازداشت بهاره هدايت و مهندس موسوی

تاريخ هر جامعه آزمايشگاه عظيمی است که انسانها را در راه تحقق آرمانهايشان راهبری ميکند. انسان در آينه تاريخ و سنت است که با تامل در پيروزيها ، شکستها ، آفتها و آسيبها راه خود را می يابد و بدنبال برقراری دنيايی انسانی گام بر ميدارد. همانقدر که رجوع به پيروزيها درس آموز است، تامل در آفتها وعلل آنها از يک سو و تلاش در جهت درمان ريشه ای آسيبها از سوی ديگرنيزفرهنگ ساز است. از همين روست که تاکيد بر دردهای فرهنگی و اجتماعی جامعه ايران و ارائه درمان آنها ، اولويتی اجتناب ناپذير برای ارتقا و تکامل فرهنگی است. يکی از مهمترين آفاتی که قرنهاست ، فرهنگ و سياست و اقتصاد و اجتماع ايران را آزرده نموده و البته هنوز نيز رنج ميدهد ، مناسبات نابهنجار مردسالارانه و قوانين ، عرف و سنت تبعيض آميزيست که تغيير ، اصلاح و درمان آن وظيفه اجتماعی و تاريخی نه تنها زنان که بيش و پيش ز آنان ، مردان روشنفکر و آزاديخواه است.
امروز جنبش پرتوان زنان ايران برخاسته است تا بر حقوق انسانی خويش تاکيد کند ، آنها را باز ستاند و در جهت رفع تبعيض جنسيتی و محو قوانين زن ستيز برآيد. ما افتخار ميکنيم که در جامعه ايران ، زنان و مردان آزاديخواهی هستند که در جهت ايجاد جامعه ای انسانی و بدور از استثمار و تبعيض ، فرياد بر می آورند ، زجر حبس را به جان ميخرند و هراسی نيز به خود راه نميدهند.۲۲ خرداد گامی بود که عليرغم ناملايماتی که به همراه داشت ، آينده ای بهتر را نويد ميدهد.
اما و صد اما ، حاکميتی که دوام خود را در باز توليد يک ايدئولوژی زن ستيز می بيند ، حاکميتی که بقای خود را در استيلای پاره هايی از سنت می داند که در جهان مدرن ديگر هيچ خريداری ندارد ، با توسل به خشونت و ارعاب و با تکيه بر زور و چماق ، در صدد است تا اين جنبش انسانی را سرکوب و خاموش نمايد. تجمع اعتراضی به قوانين زن ستيز ، تجمعی بود مبتنی بر حقوق بنيادين انسان و البته مصرح نه تنها در اعلاميه جهانی حقوق بشر که در قانون اساسی. دفتر تحکيم وحدت به عنوان بخشی از جنبش دانشجويی ، ضمن حمايت مجدد از اين تجمع قانونی و تاکيد مکرر بر حق اساسی برگزاری تجمع مسالمت آميز و صحه نهادن بر محورهای اعلام شده اين حرکت ، نکاتی را ياد آور ميشود:
۱ – جنبش دانشجويی ايران ، بنا به دلايل متعدد که مکررا به آن پرداخته است ، جنبش اجتماعی زنان را متحد استراتژيک خود در جهت تحقق جامعه ای انسانی دانسته و ميداند و حمايت جدی و نامحدود خود را از اين جنبش اعلام ميدارد و تاکيد ميکند که تهديد ، ارعاب ، زور ، خشونت و زندان ، هيچ خللی در عزم و اراده دانشجويان و زنان ايرانی وارد نخواهد نمود. پيوند بين جنبشهای اجتماعی نه تنها خواسته ما ، که وظيفه تاريخی ماست و در اين راه از هيچ تلاشی فروگذار نخواهد نمود.
۲ – ما بر خواسته ها و مطالبات جنبش زنان ايران که مصرحا در اطلاعيه فراخوان تجمع ۲۲ خرداد به آن اشاره شده بود ، تاکيد کرده و مجددا اعلام ميداريم که با زنان آزاديخواه ايران در خواسته های مشخص زير همزبانيم :
"منع چندهمسری، لغو حق طلاق يکطرفه مرد، حق ولايت و حضانت بر فرزند توسط پدر و مادر به طور مشترک، تصويب حقوق برابر در ازدواج (مانند حق بدون قيد و شرط اشتغال و حق تابعيت مستقل زنان متاهل و...)، تغيير سن کيفری دختران به ۱۸ سال، حق شهادت برابر، و لغو قانون قراردادهای موقت کار و ديگر قوانين تبعيض‎آميز "
۳ – سرکوب خشن تجمع قانونی ۲۲ خرداد توسط چماقداران رسمی! ، دستگيری بسياری از فعالين جنبش زنان را در پی داشت . ما ضمن اعلام حمايت و تاکيد بر پشتيبانی همه جانبه از يکايک اين عزيزان ، همراهی ، همدلی و همياری خود را با دانشجويان عزيز دستگير شده ، چه آنان که آزاد شده اند و چه آنان که هنوز در بندند را اعلام داشته و تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق انسانی آنان و آزادی هرچه سريعترشان ، به کار خواهيم گرفت.
۴ – کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت ، هر روز بيش از پيش مورد اقبال و حمايت دانشجويان آزاديخواه ايران قرار ميگيرد. در اين ميان جا دارد ضمن تقدير از همه تلاشهای بيدريغ يار و همرزم عزيزمان ، سرکار خانم بهاره هدايت دانشجوی پرتلاش دانشگاه اقتصاد و دارايی و دبير کميسيون زنان دفتر تحکيم ، حمايت همه جانبه خود را از ايشان اعلام داشته و افتخار کنيم که در ميان دانشجويان ايران ، دخترانی آزاده چون او حضور دارند که جنبش دانشجويی را به سوی بهار آزادی ، هدايت ميکنند. آزادی هرچه سريعتر ايشان خواسته ای شفاف ، صريح و بديهی است که به حاکميت را نسبت به عدم "تحقق بی قيد و شرط" آن هشدار ميدهيم. حاکميت بداند که اعضای اتحاديه ، تا آخرين قدم در کنار بهاره هدايت ايستاده اند و خود را نه تنها حامی که شريک کليه فعاليتهای بحق ايشان ميداند.بار ديگر تاکيد ميکنيم ، قوه قضاييه ، وزارت کشور و نيروی انتظامی ، نيروهای امنيتی و ديگر مسببين ضرب و شتم و بازداشت غير قانونی ايشان و کليه شرکت کنندگان و دستگير شدگان تجمع ۲۲ خرداد بايد پاسخگوی اقدامات خود باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۵ – متاسفانه ، جناب آقای مهندس موسوی خوئينی ، نماينده شجاع مجلس ششم ، دبير کل سازمان ادوار تحکيم وحدت و از رهبران صادق جنبش دانشجويی در سالهای گذشته ، هنوز در بازداشت به سر ميبرند. مهندس موسوی بيش از هر فرد و گروه ديگری به گردن جنبش دانشجويی ايران حق دارد. حمايتهای بيدريغ ايشان از دانشجويان مبارز ايران ، برگ زرينی است در کارنامه پربار ايشان ، که هيچگاه از حافظه تاريخی مردم ايران محو نخواهد شد. ما ضمن تقدير از همراهی ايشان با جنبش دانشجويی و جنبش زنان ، هشدار ميدهيم که حاکميت دست از ادامه اين رويه ناميمون برداشته و ايشان را هرچه سريعتر آزاد نمايد. بديهی است که تا احقاق اين حق انسانی ، اعتراضات دانشجويان ادامه خواهد يافت.
۶ – در پايان بار ديگر به صراحت اعلام ميداريم که جنبش دانشجويی ايران بر مطالبات بحق صنفی و اجتماعی خود و ديگر جنبشهای اجتماعی ، پای ميفشارد و در اين راه استوار خواهد ماند ، چرا که "از بند و زنجيرش چه غم آنکس که عياری کند"

شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت

Copyright: gooya.com 2016