یکشنبه 22 مرداد 1385

خبر؛ خلع سلاح فوری بود، گزارش لوس آنجلس تايمز از ديدار اکبر گنجی با هنرپيشگان هاليوود

لوس آنجلس تايمز ۱۱ آگوست ۲۰۰۶

اکبر گنجی، دگر انديش ايرانی، در وروداش به شهر در جمعی گرم و دوستانه متشکل از بيش و کم تمام بازيگران مرد پرآوازه و سياسی شهر پيوست. وارن بيتی، برات بيت، شان پن، مارک روفالو و جک گالين هال از جمله کسانی بودند که در اين ميهمانی که در منزل پرشکوه مايک مداوی در شهرد ولی هيلد برگزار می شد شرکت جستند همه جمع بودند تا اکبر گنجی، فعال حقوق بشری که شش سال در ايران زندانی شده بود را ملاقات کنند. گنجی خود به اين همه توجه وقعی نمی گذاشت ولی حضور وارين بيتی در جمع ناگهان ذهن خانم مترجم را مشوش کرد، " پرسيد شما وارن بيتی هستی؟ وای اين وارن بيتی است!" مداوی که گرداننده جلسه بود به طنز گفت: "بله، ولی برای هيچ کدام ما اين مساله مهمی نيست." بيتی هم گفت: "حتما همين طور است که می فرماييد."

گنجی به مدت يک ساعت در اين جمع ۷۵ نفری سخن گفت. هيچ صندلی خالی در سالن باقی نمانده بود. گنجی خواستار خلع سلاح کامل در خاورميانه شد. اين پيشنهاد چندان به مذاق هايم سابان، از سرمايه داران بزرگ رشته روابط جمعی، خوش نيامد. او می گفت: اسرائيل به سلاح اتمی به عنوان عاملی بازدارنده نيازمند است. گنجی در پاسخ سابان گفت: "تنها راه اين است که داشتن بمب را برای همه منع کنيم."

بيت که سرآپا سياه پوشيده بود جلسه را به اجبار زودتر از ديگران ترک گفت و زمانی که با موتور سيکلت محل مهمانی را ترک می کرد سروصدايی فراوان ايجاد کرد.
پن که کت وشلواری آبی و پرچين وچروک پوشيده بود به بازيگری ساده می ماند، از گنجی به خاطر پيوستن اش به جمع تشکر کرد و افزود: مردم بايد پيام عدم خشونت شما را بشنوند.
روفالو حرف پن را تصديق کرد و گفت "برای من اين جلسه چهره ای يکسره تازه از ايران ارائه کرد." اين بازيگر در ادامه افزود "درک من از ايران عمق بيشتری يافت و انسانی تر شد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از پايان سخنرانی روفالو و گايلن هال به تئاتر خصوصی آن خانه رفتند و فيلم کوتاه "مردان شاه" که پن در آن نقش عمده ای به عهده دارد و مداوی توليد کننده آن است و فيلم ديگرشان نيز که "زودياک" نام دارد و در سال ۲۰۰۷ پخش خواهد شد را تماشا کردند. زودياک داستان قاتلی را بازگو می کند که در سالهای ۶۰ و ۷۰ شهر سانفرانسيسکو را دچار ترس و ترور کرده بود.

در پايان مراسم، گنجی که در امريکا مشغول سفر است و گروههای مختلف را مخاطب قرار می دهد گفت: "به گمان اش ديدار با گروه هاليودی ها امری ضروری بود. من آمده ام که با شما به گفتگو بنشينم، تلاش ام اين است که با گروههای گوناگون تبادل نظر کنم."

Copyright: gooya.com 2016