سه شنبه 25 مهر 1385

دومين روز درگيری ها در دانشگاه اميرکبير (همراه با عکس)، خبرنامه اميرکبير و ايسنا

پلی تکنيک به پا خواست، خبرنامه اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: انجمن اسلامی اميرکبير (پلی تکنيک تهران) پس از آن که روز گذشته تجمعی در اعتراض به نامعلوم بودن وضعيت دکتر کيوان انصاری برگزار نمود امروز، سه شنبه، نيز اقدام به برگزاری تريبون آزاد در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه کرد.

گفتنی است پس از آن که دخالت های مديريت انتصابی دانشگاه، دکتر رهايی، و نمايندگی رهبری در انتخابات آزاد انجمن اسلامی در خردادماه گذشته اعتراضات ۱۰ روزه دانشجويان را در اين دانشگاه به دنبال داشت، دانشجويان با شرکت گسترده ۲۸۰۰ نفری در اين انتخابات، شورای مرکزی جديد انجمن را تشکيل دادند. پس از آن بود که دکتر رهايی در اقدامی غيرقانونی و با سوء استفاده از تعطيلات تابستانه دانشگاه و در نيمه های شب و با پشتوانه نيروهای امنيتی و انتظامی اقدام به تخريب ساختمان انجمن کرد و اموال آن را به مکان نامعلومی انتقال داد. رهايی در اقدامی غيرقانونی ديگری مجوز انجمن به گروه معدودی از بسيجيان اعطا کرد. وی از ابتدای مهرماه با حاکم نمودن جو سنگين امنيتی در دانشگاه مانع از توزيع نشريات دانشجويی در سطح دانشگاه شد.

در همين راستا در هفته جاری گروهی که با حمايت دانشگاه با نام انجمن اسلامی فعاليت می کنند، قصد داشتند برنامه ای تحت عنوان «بررسی انتخابات خبرگان رهبری» در روز سه شنبه و در آمفی تئاتر مرکزی برگزار نمايند. اين مسئله با اعتراض اکثريت دانشجويان مواجه شد و در تجمع روز گذشته در دانشگاه اميرکبير دانشجويان هشدار دادند که اجازه برگزاری هيچ برنامه ای را به اين گروه با جعل عنوان انجمن اسلامی نخواهند داد.

امروز سه شنبه ۲۵/۷/۱۳۸۵ دانشجويان با تجمع در مقابل آمفی تئاتر مرکزی به خواندن سرود و سر دادن شعار در حمايت از انجمن اسلامی منتخب پرداختند. گفتنی است انتظامات دانشگاه با حضور گسترده در مقابل درب آمفی تئاتر قصد داشت مانع از حضور دانشجويان معترض در سالن شود. اما حضور گسترده دانشجويان سبب شد که انتظامات نتواند جلوی حضور جمعيت در سالن را بگيرد.

بسيجيان با تجمع در مقابل درب سالن سعی کردند درب را بسته نگاه دارند تا در فضايی بسته به برگزاری برنامه خود بپردازند. اما دانشجويان معترض با حضور در سالن و خواندن سرود و سر دادن شعارهای «انجمن بسيجی الغا بايد گردد»، «انجمن منتخب حمايتت می کنيم»، «بسيجی برو بيرون!»، «نظامی برو گمشو!» مانع برگزاری اين برنامه شدند. در ادامه پس از درگيری های مختصر از سوی بسيج، تنها فردی که حاضر شده بود به عنوان ميهمان در اين برنامه شرکت نمايد در سالن حاضر شد. اما مخالفت جمع انبوه دانشجويان موجب شد وی سالن آمفی تئاتر را ترک نمايد.
پس از آن جمع چند نفره بسيجيان شروع به توهين به منتخبين دانشجويان در شورای مرکزی انجمن اسلامی نمودند که با واکنش جمعیِ دانشجويان مجبور به ترک سالن شدند.

با خروج بسيج از سالن و حاکم شدن آرامش بر جلسه، شورای مرکزی انجمن اقدام به برگزاری اولين مجمع عمومی خود نمود. اين جلسه همراه با بحث آزاد دانشجويان و سخنرانی اعضای شورای مرکزی انجمن برگزار گرديد.

در ابتدا علی صابری، دبير انجمن اسلامی، با ذکر اين مطلب که شب گذشته توسط نيروهای امنيتی تهديد شده است به ذکر ليست اقدامات غيرقانونی مديريت دانشگاه در برخورد با انجمن و دانشجويان پرداخت و گفت: «رياست دانشگاه که دم از قانونمداری می زند ابتدا بايستی خود، پايبند به قانون باشد.» وی در ادامه به عدم ثبت نام دانشجويان ستاره دار، بسته شدن فايل آموزشی بيش از ۷۰ نفر از فعالين دانشجويی، جمع آوری نشريات مجوزدار از سطح دانشگاه، تخريب ساختمان انجمن اسلامی و ربودن اموال آن در نيمه های شب، عدم تشکيل هيئت منصفه دانشگاه جهت بررسی وضيعت انجمن از سوی مديريت دانشگاه و... به عنوان موارد نقض قانون توسط رئيس دانشگاه اشاره نمود. و ی در پايان سخنان خود با گرامی داشتن ياد اکبر محمدی به وضعيت دکتر کيوان انصاری اشاره کرد که بيش از سه هفته از بازداشت غيرقانونی وی می گذرد و هيچ گونه اطلاعی از وی در دست نيست.

در ادامه عباس حکيم زاده، ديگر عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی، با اشاره به سخنان علی صابری در مورد پايبندی رئيس دانشگاه به قانون، عنوان داشت: «پروژه ای از بيرون از دانشگاه برای پلی تکنيک و ديگر دانشگاه های کشور تعريف شده است و دکتر رهايی و ديگران جز مهره های مناسب برای اجرای اين پروژه ها، جايگاه ديگری ندارند.» اين عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی در ادامه با اشاره به اين که بسيجيان صحبت از رفراندوم در دانشگاه می زدند گفت: «اتفاقا ما هم خواستار برگزاری رفراندوم هستيم و گمان می کنم شرکت ۲۸۰۰ نفری دانشجويان در انتخابات انجمن به نوعی رفراندوم بود، اما در برگزاری رفراندوم اولا بايستی هر دو طرف به نتايج آن پايبند باشند و دوم اين که امنيت اعضای انجمن اسلامی از سوی حاکميت تضمين شود.» حکيم زاده در پايان گفت ما حاضريم موجوديت نهاد رهبری و بسيج را در پلی تکنيک به رای عمومی دانشجويان بگذاريم.

در پايان نيز علی عزيزی، نايب دبير انجمن، به عدم حضور ميهمانان برنامه ای که بسيجيان دانشگاه تدارک ديده بودند اشاره کرد و گفت: «آقای قمی که خود زمانی رئيس نهاد رهبری مرکز بوده و همچنين آقای مجيد انصاری با اطلاع از جو پلی تکنيک در اين برنامه شرکت نکردند.» وی در ادامه با اشاره به مناظره ای که انجمن اسلامی با بسيج در خردادماه گذشته انجام داد و بسيج در آن مناظره شکست خورد گفت:«اين افراد امروز برای فرافکنی و آلوده کردن جو دوباره دم از مناظره می زنند و دانشگاه نيز با همراهی با ايشان سه تشکل سياسی موجود را به کمتر از ۱۰۰ نفر از دانشجويان همفکر با خود داده است و قاطبه دانشجويان را از حداقل حقوق خود نيز محروم می کند.» علی عزيزی در پايان با اشاره به اين که انجمن پلی تکنيک همواره منتقد جدی اصلاح طلبان و شخص خاتمی بوده و وی را به خيانت در آرای مردم متهم کرده است، انگ بسيجيان را مبنی بر اين که انجمن اسلامی ساخته دست جبهه مشارکت است تکذيب نمود.

در ادامه اين مراسم نيز چند تن از دانشجويان نظرات خود پيرامون مسئله پرونده اتمی ايران در شورای امنيت، بازداشت و شکنجه مهندس موسوی خوئينی و مسايل موجود در دانشگاه ابراز کردند. در پايان نيز بيانيه انجمن اسلامی اميرکبير پيرامون اتفاقات اخير دانشگاه پلی تکنيک و امنيتی شدن فضای کشور قرائت شد.

***

گزارش ايسنا از تجمع و تريبون آزاد دانشجويان در دانشگاه اميرکبير


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


جمعی از دانشجويان دانشگاه اميرکبير امروز(سه‌شنبه) در مقابل آمفی‌تئاتر اين دانشگاه تجمع و به برخی رويه‌های مسوولان دانشگاه درباره تشکل‌های دانشجويی اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين تجمع که از مقابل تالار اجتماعات مرکزی دانشگاه آغاز شد، دانشجويان با خواندن سرود «يار دبستانی من» و «ای ايران ای مرز پر گوهر» و سردادن شعارهای «دانشجوی آزاده حمايت حمايت» ساير دانشجويان را به شرکت در اين تجمع فراخواندند و سپس به مقابل آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه رفتند.

مجيد توکلی، يکی از دانشجويان حاضر در اين تجمع، اظهار داشت: جامعه‌ای که خواسته‌های دانشجويی و نقد را برنمی‌تابد و فقط مداحی را قبول دارد، مطلوب نيست. امروز انجمن منتخب دانشجويان در آستانه‌ی حذف شدن است. اينجا جمع شده‌ايم تا اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانيم تا بتوانيم نظرات خود را انتقال دهيم.

وی ادامه داد: دانشجويان حق دارند نماينده‌ی برآمده از خواسته‌های خود داشته باشند، در صورتی که در اين راستا با عدم احترام به دانشجو و دانشگاه مواجه می‌شوند.

دانشجويان در اين تجمع پلاکاردهايی با عنوان« کيوان در بند است صحبت از خبرگان چيست»، «انجمن (...) تعطيل بايد گردد» در دست داشتند.

بابک زمانيان، دانشجو، نيز در اين تجمع گفت: فضای امروز دانشگاه به سمت بسته شدن، کاهش قدرت دانشجو و انحصارطلبی نهادهای غيردانشجويی پيش می‌رود. اينجا جمع شده‌ايم تا از انجمن منحل شده حمايت کنيم و جلوی فعاليت انجمن جديد را بگيريم و نگذاريم کسی به اين طريق از دانشجو هتک حرمت کند.

در ادامه دانشجويان تجمع کننده سعی کردند به آمفی تئاتر دانشگاه که برنامه‌ی انجمن اسلامی جديد در آن برگزار می‌شد وارد شوند که با ممانعت و برخورد حراست روبرو شدند.

به دليل انجام اين تجمع، مراسم اصلی انجمن اسلامی جديد دانشگاه که قرار بود با حضور آيت‌الله کعبی، حجت‌الاسلام والمسلمين قمی و حجت‌اسلام مجيد انصاری در آمفی‌تئاتر مرکزی دانشگاه برگزار شود، لغو و اين مراسم تنها با حضور آيت‌الله کعبی در مسجد دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، پس از قرائت قرآن و زمانی که قرار بود مراسم انجمن اسلامی جديد آغاز شود، دانشجويان هوادار انجمن اسلامی قبلی با هو کردن اعضای جديد، اجازه‌ی صحبت کردن به آنها را نمی‌دادند و عده‌ای قصد داشتند به روی سن بيايند که با دخالت انتظامات از اقدام آنها ممانعت به عمل آمد و سرانجام نمايندگانی از هر دو طرف روی سن حاضر شدند و به صورت تريبون آزاد به طرح نظرات خود پرداختند.

عباس حکيم‌زاده، يکی از دانشجويان، گفت: پس از روی کار آمدن رييس دانشگاه، او احساس کرد که با اقدامات قهرآميز می‌تواند جلوی فعاليت‌های دانشجويی را بگيرد.

وی هم‌چنين گفت: چه‌طور می‌خواهيد برای عزت مردم تلاش کنيد در حالی که رای ۲ هزار و ۸۰۰ دانشجو را برنمی‌تابيد و ساختمان انجمن اسلامی را تخريب می‌کنيد؟

دانشجويان حاضر در سالن سپس با کف زدن، اعضای انجمن اسلامی دانشجويان منتخب خردادماه را با سردادن شعار تشويق ‌کردند.

ابراهيم رحمانی از اعضای انجمن اسلامی دانشجويان انتخاب شده در خردادماه، نيز گفت: دوستانی که ادعا می‌کنند انجمن اسلامی تشکيل داده‌اند انتخاباتشان بين ۳۵ نفر برگزار شده که نيمی از آنها از دانشگاه امام صادق(ع) آمده‌اند و به اين انتخابات رای داده‌اند؛ درحالی که ما رای و پشتوانه‌ی ۲ هزار و ۸۰۰ دانشجو را داريم.

آرمين سلماسی، يکی ديگر از فعالان دانشجويی نيز در واکنش به گفته‌های يکی از اعضای انجمن اسلامی جديد مبنی بر اين‌که انجمن اسلامی شما به رسميت شناخته نشده است، گفت: ارزش دموکراتيک بودن اين مجموعه‌ی دانشجويی در ساختار مهم‌تر است يا رای مسوولان دانشگاه که شما را حمايت می‌کردند؟

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ی اين تريبون آزاد، غفوری از اعضای انجمن اسلامی جديد دانشگاه اميرکبير، گفت: شما که ادعا می‌کنيد پشتوانه‌ی دانشجويی داريد در سال ۸۰ به واسطه‌ی حزب دولت‌ساخته‌ی مشارکت و همکاری دکتر فهيمی‌فر و نماينده‌ی دکتر معين دانشجوها را از صحنه رانديد و اجازه‌ی حضور همه را در انتخابات انجمن اسلامی نداديد. بدانيد که دانشجو نبايد هوچی‌گری کند. بلکه دانشجو آن است که انديشه کند و با فکر سخن بگويد.

در ادامه‌ی اين مراسم يکی ديگر از اعضای انجمن اسلامی جديد گفت:« ميزگرد انجمن اسلامی به خاطر اختلال اين عده تعطيل است و کسانی که اينجا هستند از ما نيستند و مسووليت مراسم به عهده‌ی خودشان است.»

در ادامه اعضای انجمن اسلامی جديد دانشگاه اميرکبير از آمفی تئاتر مرکزی بيرون رفتند تا مراسم خود را با حضور آيت‌الله کعبی در مسجد دانشگاه برگزار کنند.

علی صابری، ‌از دانشجويان عضو انجمن منتخب دانشجويان در خردادماه، در ادامه اظهار داشت: از شما دانشجويان تشکر می‌کنم که استقامت نشان داديد و ۲۸۰۰ رای دانشجويی ما را اثبات کرديد. ما هم قطعا با وجود تمام فشارهايی که روی ماست ايستاده‌ايم.

صابری، با بيان اين ادعا که دانشگاه اقدامات غير قانونی را در مورد انجمن اسلامی منتخب دانشجويان مرتکب شده است، گفت: طبق آيين‌نامه دانشگاه بايد يک ماه به شورای عمومی برای برگزاری انتخابات فرصت می‌داد و در هيچ کجای آيين‌نامه نيامده که دانشگاه می‌تواند مستقيما تشکلی را منحل کند بلکه مراحلی از قبيل تذکر و تعليق بايد برای آن طی شود. دومين بی‌قانونی دانشگاه دخالت در انتخابات انجمن اسلامی بود در حالی که دانشگاه تنها حق نظارت دارد و نه دخالت آن هم تعيين صلاحيت بدون دليل و مستندات.

وی افزود: يکی ديگر از اقدامات غير قانونی دانشگاه تخريب ساختمان‌های انجمن اسلامی و صدور مجوز برای عده‌ی قليلی به نام انجمن اسلامی بود. مسوولان دانشگاه بايد بدانند که در دانشگاهی که انجمن اسلامی سابقه‌ی ۴۰ سال و اندی دارد نمی‌توانند اين اقدامات را مرتکب شوند.

علی صابری همچنين گفت: سال‌های گذشته اتاقی کنار مسجد دانشگاه بود که عنوان آن روابط عمومی انجمن اسلامی بود اما امسال اين اتاق را از انجمن اسلامی گرفتند و تابلوی آن را هم برداشتند. هم‌چنين روی سر در مسجد اين جمله نوشته شده بود «بنا شده توسط انجمن اسلامی دانشجويی» اما امسال آن را برداشتند.

وی افزود: بسياری از دوستان ما وقتی برای ثبت‌نام اقدام کردند با بسته بودن فايل‌های ثبت‌نامی خود مواجه شدند. در کنار اين برخورد در هفته‌ی اول مهر نشريات دانشجويی دچار، واژه و پيله‌ی نو جمع‌آوری شد. تمام اينها نشان می‌دهد که خود دانشگاه پايبند به قانون نيست در حالی که از ما می‌خواهد قانونمند باشيم. اميدواريم که مسوولان از اين به بعد بر اساس صلاح دانشگاه رفتار کنند.

وی در ادامه از کيوان انصاری عضو اسبق انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير ياد کرد و گفت: کيوان انصاری سه هفته است که بازداشت شده و خبری از او نيست. بازداشت او و ساير فعالان دانشجويی فارغ از گرايش سياسی و تفکرشان نشان می‌دهد که وعده‌ آزادی دانشجويان زندانی که سال گذشته از سوی رييس قوه قضاييه اعلام شده بود عملی نشده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عزيزی، يکی ديگر از دانشجويان حاضر در سالن در ادامه گفت: ما در خرداد ماه مناظره‌ای با بسيج داشتيم و هر دو مواضع‌مان را اعلام کرديم. اما اکنون حاضر نيستيم با اين تشکل موسوم به انجمن اسلامی مناظره کنيم.

وی با اشاره به تخريب ساختمان انجمن اسلامی دانشگاه، گفت: تخريب ساختمان انجمن اسلامی در تابستان و بدون حضور دانشجويان انجام شد.

عزيزی با اشاره به صحبت‌های يکی از اعضای انجمن اسلامی جديد که می‌گفت انجمن اسلامی شما در سال ۸۰ از سوی حزب دولت ساخته‌ی مشارکت حمايت می‌شد، گفت: ما بارها و بارها اعلام کرده‌ايم که مشروعيت‌مان را از دانشجويان می‌گيريم و حتی خود مشارکت، اصلاح‌طلبان و سرکردگان آنها را متهم به خيانت در امانت رای مردم می‌دانيم.

عباس حکيم‌زاده، دانشجو، نيز اظهار داشت: تمام اتفاقاتی که اين روزها برای دانشگاه می‌افتد پروژه‌ای است که برای پلی‌تکنيک تعريف شده و به نظر می‌رسد مديريت دانشگاه هم مهره‌ای است برای اجرای اين پروژه.

اين فعال دانشجويی از رويه‌ی کميته‌ی انضباطی دانشگاه نيز انتقاد کرد و گفت: اين خلاف قانون است که در جلسه‌ی بدوی کميته‌ی انضباطی دانشجو اجازه‌ی دفاع حضوری نداشته باشد.

در ادامه‌ی اين نشست آرمين سلماسی يکی از فعالان دانشجويی اين دانشگاه نيز گفت: دولت احمدی‌نژاد با ابزارها و ساز و کارهای دموکراتيک و شعار نفت به روی کار آمد اما در ادامه اعمال غير دموکراتيک انجام می‌دهد. نمونه‌ی آن تصميم‌گيری‌هايی است که از جانب مردم می‌گيرند. مسلما هيچ ايرانی دوست ندارد که چکمه‌ی سرباز آمريکايی به هر قيمتی به روی کشور باز شود.

در پايان قطعنامه‌ی اين نشست قرائت شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دومين روز درگيری ها در دانشگاه اميرکبير (همراه با عکس)، خبرنامه اميرکبير و ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016