یکشنبه 30 اردیبهشت 1386

ابرهای تیره بر روابط تهران - واشنگتن و مذاکرات از پیش شکست خورده، شهیر شهیدثالث

چند روز پیش کاخ سفید اعلام کرد که سفیر آمریکا در عراق در هفته های پیش رو با مقامات ایرانی در خصوص برقراری ثبات در عراق به مذاکره خواهند نشست. همراه با انتشار این خبر سی ان ان به نقل از دیک چنی گزارش داد که گفتگوهای مزبور محدود به مسائل عراق خواهد بود و مسائل دیگر از قبیل مسئله هسته ای ایران مورد گفتگو قرار نخواهد گرفت.
اعلام این خبر عکس العمل بلافاصله موافقان و مخالفان مذاکره با ایران را در پی داشت. لی همیلتون (Lee Hamilton) نماینده سابق کنگره و کسی که مشترکا همراه با جیمز بیکر ریاست "گروه مطالعه عراق" را بر عهده داشت در مصاحبه ای گفت: "من فکر نمی کنم موضوع مورد مذاکره باید محدود به عراق شود و از طرفی بهتر است که از هر گونه پیش شرطی در مورد تعیین محدوده مذاکرات اجتناب کنیم."
در مقابل ریچارد پرل (Richard Perle) معمار طرح حمله به عراق و از متفکرین ارشد AEI اظهار داشت: "احمقانه است که اگر فکر کنیم ایران دارای منافعی مشترک با ما در عراق است... من نمی دانم ما انتظار داریم از این مذاکرات چه چیزی برای ما حاصل گردد."
همزمان با اعلام خبر مذاکره معاون ریاست جمهوری آمریکا آقای دیک چنی مشغول بازدید از کشورهای چهارگانه عربی (Arab Quartet) بود. در جریان این سفر وی در توقفی که در ناو جنگی جان سی ستنیس (John C. Stennis) داشت در برابر ۴٠٠٠ تن از پرسنل ناو سخنرانی تند و تهدید آمیزی خطاب به ایران ایراد کرد که یادآور سخنرانی آگوست ٢٠٠٢ وی علیه صدام حسین بود. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به حضور دو ناو آمریکائی گفت که حضور این ناوها پیامی است روشن هم برای دوستان و هم برای دشمنان ما.
او در فراز دیگری که جنبه حماسی نیز به خود گرفته بود گفت: "ما با دوستان خود در مقابل افراط گرائی و خطرهای استراتژیک خواهیم ایستاد. ما هر حمله ای را علیه نیروهایمان درهم خواهیم شکست. ما دشمنان آزادی را به سزای اعمالشان خواهیم رساند و به ایران، با همکاری دیگران، اجازه دست یابی به سلاح هسته ای و تسلط بر منطقه را نخواهیم داد."
ماموریت آقای چنی بنا بر منابع خبری عرب از جمله "کویت تایمز" قانع کردن چهار کشور عربی مذکور برای جلب همراهی آنان با آمریکا در صورت حمله احتمالی علیه ایران بود. برخی منابع ماموریت وی را حتی در جریان گذاردن کشورهای عرب از حمله احتمالی اسرائیل علیه ایران دانستند. آخرین اطلاعاتی که توسط منابع خبری عربی گزارش شده حاکی از آن است که سفر مذکور با شکست مواجه گردیده و کشورهای عربی هیچ یک حاضر به پذیرش طرح حمله نظامی به ایران که آنرا "فاجعه آمیز" خوانده اند نشده اند.
تهدیدات چنی با اظهار نظر خانم رایس در خصوص اینکه "بوش گزینه عملیات نظامی علیه ایران را کنار نخواهد گذاشت" همراه گردید. خانم رایس که از موافقان مذاکره با ایران و حل مسائل از طریق دیپلماتیک است سیاست قدیمی چوب و هویج و یا به قول ایرانیان چماق و شیرینی را در پیش گرفته است. او در همین روزها در مصاحبه ای با شبکه العربیه گفت: "رئیس جمهور آمریکا گزینه نظامی را رها نخواهد کرد و ما هم از او همین را می خواهیم."
از مواردی که آمریکا و مطبوعات این کشور این روز ها به طور گسترده از آن سخن می گویند بکارگیری بمب های کنار جاده ای EFP است که از ایران به داخل عراق آورده می شود و در اختیار شورشیان قرار می گیرد. کشف چندین کارگاه ساخت بمب های مذکور در عراق و گزارش صریح لس آنجلس تایمز مبنی بر اینکه عراقی ها نیازی ندارند که برای ساختن EFP وابسته به ایران باشند انعکاس چندانی نداشت و آمریکا هم چنان این امر را پی می گیرد.
انتظار می رود که با انتشار گزارش جدید سازمان بین المللی انرژی اتمی در همین روز ها فعالیت های آمریکا علیه ایران وارد فاز جدیدی شود. تا همین چندی پیش گفته می شد که ایران برای کار کردن با سانتریفوژهای بسیار حساسی که با سرعت مافوق صوت کار می کنند و برای تهیه سوخت هسته ای بکار می روند دچار مشکل است. چند روز پیش بنا بر نوشته نیویورک تایمز و به نقل از آقای البرادعی ظاهرا این مشکل مرتفع شده است. البرادعی می گوید:
"ما معتقدیم که اینک دیگر آنان کاملا به دانش غنی سازی دست یافته اند." او هم چنین در یک اظهار نظر بی سابقه گفت: "از این لحظه به بعد موضوع تنها عمل به دانش بدست آمده است. مردم شاید شنیدن این امر را دوست نداشته باشند اما این یک واقعیت است... از نقطه نظر جلوگیری از تسلیح هسته ای یکی از اهداف تعلیق، جلوگیری از دست یابی آنان به دانش (هسته ای) بود. این امر با حوادث و وقایعی که روی داده موضوعیت خود را از دست داده است."
با توجه به آنچه که گذشت برگزاری مذاکرات پیش رو بین آمریکا و ایران با هدف تمرکز بر روی مسئله عراق از پیش شکست خورده است زیرا که مشکل بتوان پذیرفت که ایران برای سامان دادن به وضع عراق به کمک آمریکا بشتابد و آمریکا را از باتلاقی که به مراتب خطرناک تر از ویتنام است نجات دهد اما همزمان آمریکا هم چنان با تمسک به برنامه هسته ای ایران بطور گسترده جامعه جهانی را علیه ایران بسیج کند، تهدیدات خود را بطور مستمر ادامه می دهد، حاضر به دادن تضمین امنیتی مبنی بر عدم حمله نظامی به ایران نباشد
و حتی برای نشان دادن حسن نیت پنج ایرانی را که مسعود بارزانی از آنها قاطعا به عنوان دیپلمات یاد می کند آزاد ننماید.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنان آیت الله خامنه ای در روز ٢۶ اردیبهشت در جمع طلاب علوم دینی مشهد منعکس کننده عمق مسائلی بود که چون دیواری بلند بر سر راه روابط ایران و آمریکا خودنمائی می کند.
ایشان در بخشی از سخنان خود که لحنی نسبتا تهاجمی داشت و می شد چنین برداشت کرد که پاسخی به اظهارات چنی است گفت :
"چگونه می توان با دولت مستکبر، زورگو، توسعه طلب و استثمارگر آمریکا آن هم در دوره دولتمردان گستاخ، بی ادب و مدعی فعلی گفتگو کرد... سیاست جمهوری اسلامی ایران در عدم مذاکره و ارتباط با آمریکا تا هنگامی که سیاست های این دولت استکباری تغییر نکند به قوت خود باقی است."
در لحظات پایانی ساعت کاری روز ١۶ می خبرگزاری ها گزارش دادند که لایحه متمم بودجه دفاعی آمریکا به مبلغ ۶۴۶ میلیارد دلار به تصویب کنگره آمریکا رسید. در همین جلسه پیشنهاد نماینده دموکرات آقای رابرت اندروز (Robert Andrews) به منظور ممنوعیت دولت آمریکا در استفاده از این بودجه برای سامان دادن یک حمله به ایران به رای گذاشته شد که با ٢١۶ رای مخالف در برابر ٢٠٢ رای موافق رد گردید.
اگر همه چیز به همین منوال پیش رود با فرا رسیدن ضرب الاجل قطع نامه دوم تحریم در ٢۴ ماه می قاعدتا باید انتظار برخوردهای تندتری را بین ایران و آمریکا داشت.

شهیر شهیدثالث- اردیبهشت ١٣٨۶
shahirsca@yahoo.ca

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابرهای تیره بر روابط تهران - واشنگتن و مذاکرات از پیش شکست خورده، شهیر شهیدثالث' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016