دوشنبه 11 تیر 1386

احکام خودسرانه اعدام زندانيان عقيدتی در ايران، بيانيه فدراسيون بين المللی حقوق بشر و ليگ ايرانی دفاع از حقوق بشر


ـ فدراسيون بين المللی حقوق بشر
ـ ليگ ايرانی دفاع از حقوق بشر

بيانيه مطبوعاتی ـ
پاريس ۲۹ جون ۲۰۰۷

ايران،

احکام خودسرانه ی اعدام زندانيان عقيدتی

فدراسيون بين المللی حقوق بشر و ليگ ايرانی دفاع از حقوق بشر، در رابطه با زندانی شدن آيت الله بروجردی و صدور احکام مستبدانه برای وی و گروهی از هوادارانش از سوی جمهوری اسلامی ايران، نگرانی عميق خود را ابراز می دارند. طبق آگاهی های دريافتی، آيت الله کاظمينی بروجردی در دادگاه ويژه روحانيت محاکمه گرديده است. دادگاهی که او را از داشتن وکيل و يا يک مشاور حقوقی محروم داشته و در تاريخ ۱۰ ژوئن ۲۰۰۷ به مرگ محکومش کرده است.

آيت الله کاظينی بروجردی در تاريخ ۸ اکتبر ۲۰۰۶ دستگير شد و تا کنون زندانی است. صدها تن از طرفداران وی در همين رابطه دستگير شده اند که بيشتر آنها آزاد گريده اند. در طی اين مدتی که آيت الله کاظمينی بروجردی در زندان به سر می برد، با توجه به محروميت ايشان از حق دسترسی به مشاور حقوقی، هيچ جرمی عليه او اعلام نشده است.
عليرغم پيشنهاد وکيل مدافع حقوق بشر، خانم شيرين عبادی و کانون مدافعان حقوق بشر برای دفاع از آيت الله بروجردی، حق تماس با وکيل نيز از او سلب گرديده است. انکار و محروم کردن يک شهروند از چنين حق بنيادين حقوق بشر، ناديده گرفتن و سرپيچی از کنوانسيون حقوق مدنی و سياسی حقوق بشر است که ايران نيز يکی از متعهدان به آن می باشد.
در واقع خود دادگاه ويژه روحانيت خارج از چهارچوب قضايی جمهوری اسلامی است که از دل يک روند قانون گذاری بيرون نيامده است. از اين رو زندانی شدن کاظمينی بروجردی، دادگاهی کردنش و محکوميت او تماما برخلاف قوانين بين المللی حقوق بشر می باشد که همزمان با آن، زير پا گذاشتن قوانين ايران نيز هست. آيت الله کاظمينی بروجردی معتقد به جدايی دين از سياست است و اين خود مورد سوال قرار دادن اساس جمهوری اسلامی ايران است. احکام صادر شده عليه کاظمينی بروجردی و طرفداران او، نقض و ناديده گرفتن آزادی عقيده و بيان آنان می باشد که از زندانيان عقيدتی محسوب می شوند.
آيت کاظمينی بروجردی علاوه بر محروميت از دسترسی به وکيل و آگاهی از اتهام وارده، از تماس با خانواده اش نيز محروم می باشد. حال مادر ايشان بيمار گزارش شده و از تماس و ملاقات با او در تمامی مدت زندانی شدن ممنوع بوده است. کاظمينی بروجردی با اينکه از بيماری پارکينسون نيز رنج می برد، از هرگونه امکان درمانی هم محروم می باشد. براساس اطلاعات دريافتی، آيت الله بروجردی در حالتی مجبور به دفاع از خود در دادگاه ويژه روحانيت شده که به شدت بيمار بوده و به سختی قادر به صحبت کردن بوده است. پس از دادگاه ناعادلانه و فرمايشی و مستبدانه کاظمينی بروجردی و ۱۷ نفر ديگر به مرگ محکوم شدند. تاريخ اعدامآنها نامعلوم است.
با توجه به عدم شفافيت سيستم قضايی ايران، بخصوص دادگاه ويژه روحانيت و به دليل عدم دسترسی به اخبار دقيق، موثق بودن اين خبر غيرممکن است. در هر صورت محکوميت ۱۸ نفر به اعدام و آن هم بخاطر اعتقادات دينی و سياسی شان، نشانه هشداری از سرپيچی کامل دولت ايران و ناديده گرفتن کامل مسئوليت های وی در مقابل تعهدات بين المللی اش می باشد.
فدراسيون بين المللی حقوق بشر و ليگ ايرانی مدافعان حقوق بشر، آشکارا نگرانی عميق خود را در مورد سلامتی جسمانی و روانی آيت الله بروجردی و طرفدارانشان، اعلام می دارند. هم چنين بر اين باورند که همه اين زندانيان بايد هر چه زودتر از حق دارو و درمان برخوردار شوند. زندانی شدن اين افراد، بدون مراقبت های پزشکی در اين مدت ۹ ماه زندانی شدن و بدون حق برخورداری از وکيل، عدم حضور وکيل در دادگاه و محکوميت آنان به اعدام به خاطر اعتقاداتشان، غير قانونی می باشد.
از آنجايی که دادگاه ويژه روحانيت در قوانين ايران وجود ندارد و به طور آشکار و غيرقابل انکار، محاکمه به صورت ناعادلانه صورت گرفته است، هر گونه اقدام در اجرای احکام نشانه افزايش اعدام های مستبدانه و خودسرانه تلقی خواهد شد.
فدراسيون بين المللی حقوق بشر و ليگ ايرانی مدافعان حقوق بشر از مقامات ايرانی می خواهند تا تمامی احکام صادره را فوری لغو نمايند و نسبت به آزادی اين گونه زندانيان، سريعا اقدام نمايند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متذکر می شويم که رعايت حقوق بشر و قوانين بين الملل از وظايف و مسئوليت های جمهوری اسلامی است.

تماس مطبوعاتی:
خانم کارين آپی
Press contact : Karine Appy + 33 1 43 55 14 12 / + 33 1 43 55 25 18
-- نشانی:

Karine Appy
Attachée de presse
Press Officer
FIDH
+33 1 43 55 14 12
+33 1 43 55 25 18
+33 6 68 42 93 47
www.fidh.org

Copyright: gooya.com 2016