دوشنبه 1 مرداد 1386

محمد ملکی در ديدار با اعضا دفتر تحکيم وحدت: توطئه اعتراف گيری را خنثی سازيد، اميرکبير

دکتر محمد ملکی ، نخستين رييس دانشگاه تهران در سال های پس از انقلاب می باشد . ايشان در ديدار با اعضای شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت ، به بيان ديدگاه های خود در جريان بازداشت های اخير اعضای شورای مرکزی و يورش به دفتر ادوار تحکيم وحدت پرداختند ،گزيده ای از آن در زير می آيد .
در حال حاضر شرايط سختی بر جريان های دانشجويی حاکم است و در اين بحثی نيست . اما از زمانی که دانشگاه در ايران تاسيس شده ، اين مسائل وجود داشته است . اگر بخواهيم اين مساله را به صورت ريشه ای مورد بحث قرار دهيم، در می يابيم در دوره های گذشته ، يعنی تا قبل از اميرکبير ، در ايران ، علم و تحقيق مخصوص حوزه های علميه و علما بوده و نيزدر مکتب خانه ها تدريس به عهده روحانيت بوده است .

زمانی که مدرسه های جديد توسط رشديه تاسيس شد مخالفت های شديدی با آن صورت گرفت و بعد از آن با ايجاد دانشگاه،مخالفت ها شدت گرفت . بنابراين برخوردی که الان حکام به خصوص حکومت های ظلمه با گروه های تحصيل کرده و روشنفکر انجام می دهند ، مربوط به اين دوره نيست . به ويژه در دوره ای که زمام امور به دست افرادی باشد که موافقت چندانی با علوم جديده ندارند.ازهمان سا لهای ابتدايی انقلاب ،نظام با دانشگاه ميانه ی خوبی نداشت ، که در جريانات انقلاب فرهنگی و تصفيه دانشگاه ها خود را نشان داد.
اما در مورد واقعه اخير،متاسفم که می بينم بعضی از دوستان توصيه به آرامش می کنند . البته من به هيچ وجه معتقد به خشونت نيستم ، چون خشونت اصولا مربوط به مردم نيست ، در هيچ کجای دنيا مردم اعمال خشونت نمی کنند و اين حکومت ها هستند که مرتکب اعمال خشونت آميز می شوند. اما زمانی که دانشجو را به دانشگاه خودش راه نمی دهيد ، طبيعی است که عصبانی می شود ، تا کی بايد سکوت کند ؟ و حتی عده ای گفته اند دانشجويان نبايد به سمت راديکاليسم بروند ، مگر دانشجويان چه کرده اند که يک حرکت راديکال بوده است ؟

امکان رفتار مسالمت جويانه تری هم وجود دارد؟ در قضايای پلی تکنيک مگر چه خطايی از دانشجويان سر زد که بايد آن همه توهين و تحقير می شنيدند؟ اگر دانشجو تا اين حد هم از حق خودش دفاع نکندکه ديگر نمی توان او را دانشجو ناميد. و دقيقا در همين زمان برنامه ای از تلويزيون پخش می شود با عنوان ” به اسم دموکراسی” که داستان هميشگی فريب خوردن دانشجويان و آلت دست بيگانگان بودن آن ها ، در آن تکرار می شود. و با اين کار مقدمات آن فراهم می شود که روزی هم دوستان شما را بياورند و فيلم اعترافات آن ها را پخش کنند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در حال حاضر شما بايد اتحادتان را حفظ کنيد و در مسايل مربوط به دانشگاه با هم هماهنگ باشيد و توطئه اعتراف گيری از دوستانتان را خنثی کنيد و به ياد داشته باشيد که اين برخوردها نشانه ضعف حکومت است ، يک حکومت مقتدر به افکار مختلف اجازه پيدايش و نشر می دهد. در زمان مصدق ،اکثر نمايندگان مجلس با وی مخالف بودند و بحث های زيادی در مخالفت با وی در مجلس در می گرفت ، اولين اقدام مصدق ، پخش مستقيم جلسات مجلس از راديو بود تا همه ی نظرات شنيده شود . اگر شما در مقابل حکومت ضعف نشان دهيد ، آنها احساس قدرت می کنند .مگر شما به غير از گفتن و نوشتن چه کاری انجام داده ايد؟
و در آخر اينکه محکم و قوی باشيد و برای کارهای عملی ما نند تحصن ، مکاتبه با مراجع بين المللی و …برنامه ريزی داشته باشيد . اما از کارهايی که جنبه ی خشونت آميز داشته باشد بپرهيزيد.

Copyright: gooya.com 2016