دوشنبه 23 مهر 1386

سخنگوی وزارت خارجه: غنی‌سازی را تعليق نمی‌کنيم، رژيم حقوقی در اجلاس تهران نهايی نمی‌شود، مهر

سيد محمد علی حسينی درباره انتظار تهران از نشست امروز وزرای خارجه اتحاديه اروپا که يکی از دستورات کار آن موضوع هسته‌ای کشورمان است، گفت: اگر هدف غرب از اعمال تحريم يا صدور قطعنامه عليه ما اين است که ملت ايران را از غنی سازی محروم کند بايد بداند که هرگز اين هدف محقق نخواهد شد.
سفر پوتين به تهران لغو نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، سيد محمد علی حسينی سخنگوی وزارت خارجه پيش از ظهر امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن تبريک عيد سعيد فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنان، با تکذيب اخبار منتشر شده مبنی بر لغو سفر ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه به کشورمان تصريح کرد: اين خبر از سوی برخی رسانه ها و کسانی مطرح شد که خواهان تداوم مناسبات دوستانه بين ايران و روسيه نيستند.

وی افزود: اين قبيل شايعه پراکنی ها و انتشار اخبار کذب هيچ تاثيری را در برنامه ريزی ها نخواهد داشت و تمام قرائن و شواهد و حضور هيئت ها در تهران از حضور سران کشورهای حاشيه خزر در تهران حکايت دارد و آقای پوتين هم امشب به تهران وارد خواهد شد و در خود روسيه هم نسبت به اين قبيل اخبار واکنش خاصی ابراز نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اينکه سفر پوتين به تهران چند روز به طول خواهد انجاميد؟ اعلام کرد: مدت اين سفر ۲ روز کاری است و بخشی از آن به حضور در اجلاس خزر و بخشی به بررسی روابط دو جانبه اختصاص خواهد داشت.

خبر خوش هسته ای

حسينی از نهايی شدن مذاکرات کميته‌های فنی مرتبط با مسئله نيروگاه بوشهر طی چند ساعت آتی خبر داد و گفت: اميدواريم طی ساعات آتی خبر خوبی را در اين باره دريافت کنيم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: کميته های مشترک دو کشور درباره مسئله فنی نيروگاه بوشهر مذاکرات خود را دنبال می کند و اميدواريم به زودی خبر رضايت بخشی را در اين باره اعلام نماييم.

رژيم حقوقی دريای خزر نهايی نمی شود

حسينی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که در خصوص مسائل مورد گفتگوی سران ۵ کشور ساحلی خزر در تهران سئوال کرده بود گفت: در جريان حضور روسای کشورهای حاشيه خزر در تهران علاوه بر ارائه رهنمودهای لازم به کارشناسان و گفتگو پيرامون رژيم حقوقی دريای خزر اعلاميه ۲۵ ماده ای سران هم مطرح است که پيش بينی می شود به عنوان اولين سند رسمی سران ۵ کشور حاشيه دريای خزر به امضا برسد.

وی با بيان اينکه دستور کار اين قبيل جلسات و نشست های بين المللی از قبل مشخص می شود خاطر نشان کرد که در حاشيه اجلاس خزر مسائل دو جانبه، منطقه ای، بين المللی و مباحث مورد علاقه اين کشورها نيز با سران ايران مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

حسينی در پاسخ به سئوالات متعدد خبرنگاران درباره جزئياتی که قرار است در نشست سران خزر مورد مذاکره قرار گيرد، اظهار داشت: جزئيات طرح تقسيم کف، سطح، عمق و مرزهای اقتصادی مسئله ای است که کارشناسان ۵ کشور درباره آن گفتگو کرده و می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در جريان اجلاس فردا نيز سران ۵ کشور رهنمودهای لازم را به اين کارشناسان درباره مسائل مذکور خواهند داد و حوزه ايران نيز در اين خصوص تا کنون دفاع از حقوق طبيعی خود در خزر بوده است.

وی خاطر نشان کرد: که در اجلاس سران خزر در تهران بحث نهايی کردن رژيم حقوقی دريای خزر مطرح نيست.

بررسی طرح سوئيس

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتشار خبری به نقل از دکتر حداد عادل رئيس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اينکه ايران طرح هسته ای سوئيس را مورد بررسی قرار خواهد داد گفت: ما گفتگوهای مکرری را با کشورهای مختلف از جمله سوئيس داشته ايم و اين کشور نيز طرح و ايده ای را مطرح کرد که مورد توجه جمهوری اسلامی ايران قرار گرفت.

حسينی تاکيد کرد: هر طرح و ايده ای که متضمن حق ايران در انجام غنی سازی باشد می تواند در همين چهارچوب مورد توجه و بررسی قرار گيرد.

دعوت ترکيه و عراق به مذاکرات ديپلماتيک

وی در ادامه سخنان خود در خصوص حوادث اخير و تحولات مرزی ترکيه با عراق افزود: ما معتقديم اينگونه اختلافات با استفاده از روش های ديپلماتيک، مذاکره و گفتگو بين ترکيه و عراق بهتر می تواند حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: استفاده از ابزار غير ديپلماتيک برای حل اين قبيل مسائل علاوه بر اينکه منجر به پيچيده تر شدن مسائل عراق خواهد شد به سود کشورهای منطقه ای نيز نخواهد بود.

آخرين اخبار از گروگان ژاپنی

حسينی درباره آخرين اخبار مرتبط با ربوده شدن يک تبعه ژاپنی در کشورمان به دست اشرار گفت: از همان لحظه اول تلاش های فراوانی برای آزادی اين فرد انجام شده و دستگاه های مختلف در اين باره مشغول به کار هستند که اميدواريم که به زودی خبر آزادی اين تبعه کشور ژاپن منتشر شود.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با درخواست گروگانگيران برای مبادله اين گروگان در ازای دريافت مبالغ کلان نيز گفت: اين مسائل غير قانونی است و اميدواريم نيروهای انتظامی با ابتکارات خود اين موضوع را فيصله دهند.

در انتظار مذاکرات لاريجانی و سولانا

وی در بخش ديگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر با اشاره به مواضع روز گذشته سخنگوی خاويرسولانا مبنی بر انجام قريب الوقوع مذاکرات لاريجانی و رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت: هنوز مطلب جديدی درباره اين مذاکرات منتشر و مطرح نشده و در صورت طرح به اطلاع خواهد رسيد.

همچنان بر عدم تعليق تاکيد داريم

حسينی در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر مبنی بر اينکه با توجه به آخرين مواضع گروه موسوم به ۱+۵ و خاوير سولانا گويا هنوز موضوع تعليق از گفتمان غرب در مواجهه با مسئله هسته ای کشورمان برطرف نشده، تصريح کرد: موضع ما درباره تعليق هيچ تغييری نکرده و ما همچنان بر عدم تعليق و استيفای حق غنی سازی و تداوم فعاليت های مسالمت آميز کشورمان تاکيد داريم.

انتظار تهران از نشست وزرای خارجه اتحاديه اروپا

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر، درباره انتظار تهران از نشست امروز وزرای خارجه اتحاديه اروپا که يکی از دستورات کار آن موضوع هسته ای کشورمان است، اظهار داشت: اگر هدف آمريکا و برخی کشورهای اروپايی از اعمال تحريم يا صدور قطعنامه عليه ايران اين است که ملت ما از غنی سازی محروم کنند بايد بدانند که هرگز اين هدف محقق نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: اما اگر هدف اين کشورها رفع ابهامات و برخی شبهات درباره فعاليت های هسته ای ايران باشد فرمول کنونی که در مذاکرات ايران و آژانس مشاهده می شود دقيقا اين هدف را محقق خواهد کرد.

آمريکا به بی اعتمادی در منطقه دامن می زند

حسينی درباره انتشار برخی اخبار به نقل از مسئولان آمريکايی مبنی بر انتقال محموله سلاح از روسيه به ايران افزود: آمريکايی ها از ارتقاء و تقويت روابط همسايگان و کشورهای حاضر در يک منطقه نه تنها هيچ گاه استقبال نکرده اند بلکه تا جايی که توانسته اند به بی اعتمادی در اين زمينه دامن زده اند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکيد کرد که همکاری های جمهوری اسلامی ايران با تمامی کشورها در عرصه های مختلف بر اساس مقررات بين المللی انجام می شود.

مذاکره متکی و فيصل درباره لبنان؟

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که مدعی بود زمان مشخصی برای ديدار منوچهر متکی و سعود الفيصل جهت مذاکره پيرامون مسائل لبنان تعيين شده گفت: زمان مشخصی در اين زمينه مطرح نبوده و آنچه که در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد ديدار طولانی وزرای خارجه ايران و عربستان بود که در آن پيرامون مسائل دو جانبه و منطقه ای گفتگوهايی انجام شد.

حسينی با اشاره به آثار مثبت تداوم مذاکرات تهران و رياض از ادامه اين گفتگوها در سطوح مختلف خبر داد.

ادامه مذاکرات P۱ و P۲ در تهران

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادامه مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی پيرامون مسئله P۱ , P۲ نيز اعلام کرد: دور بعدی مذاکرات در سطح کارشناسی و احتمالا در تهران ادامه خواهد يافت.

مواضع رايس جديد نيست

وی اظهارات اخير کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا مبنی بر اينکه ايران آژانس بين المللی انرژی اتمی را فريب می دهد اظهار داشت: البته اين قبيل مواضع از سوی مسئولان آمريکايی چيز جديدی نيست اما همه مردم منطقه و جهان بر دروغ بودن اين قبيل مواضع آگاه هستند.

حسينی با اشاره به بهانه جويی های آمريکا برای حمله به عراق افزود: همانطور که شاهد بوديد اندکی پس از اقدام به حمله با اين بهانه جويی ها دروغ بودن تمامی آنها برملا شد، دروغی که به قيمت جان بيش از ۷۰۰ هزار عراقی و آوارگی تعداد زيادی از مردم مظلوم کشور عراق تمام شد.

هيلاری کلينتون درخواستی نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر درخواست هيلاری کلينتون برای سفر به تهران گفت: در اين خصوص درخواستی مطرح نشده است.

وی ادامه داد: در چارچوب مذکور صرفا صحبت هايی درباره مذاکرات بدون پيش شرط با ايران مطرح شده بود که البته اعلام اين قبيل مواضع در سخنان انتخاباتی چيز جديدی نيست اما در عين حال نشان می دهد که بسياری از صاحب نظران وکسانی که قصد حضور در آينده حکومت آمريکا را دارند بر ناکارآمدی و نادرستی سياست های پيشين سردمداران کاخ سفيد واقف هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تلاش ناموفق آمريکا عليه ايران

حسينی در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر ناکارآمد بودن تلاش آمريکايی ها برای انزوای کشورمان گفت: اين قبيل تلاش ها کاملا ناموفق بوده و حضور بيش از ۶۰ وزير طی ماه گذشته در تهران و برگزاری اجلاس خزر طی فردا نيز همگی نشانه هايی از اين موضوع است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکيد کرد: رسانه های دنيا همواره به اين مسئله توجه کرده اند که تداوم سياست های نادرست آمريکا عليه ايران باعث شده جمهوری اسلامی نقش موثرتری را در عرصه های مختلف بين المللی و منطقه ای ايفا نمايد.

پرونده دارابی ربطی به اسرائيل ندارد

وی همچنين ضمن تکذيب اخبار منتشر شده درباره انتقال چند سرباز رژيم صهيونيستی به کشورمان از جانب حزب الله لبنان اظهار داشت: اين خبر را خود منابع رژيم صهيونيستی هم تکذيب کرده اند.

حسينی درباره ارتباط شايعه انتقال سربازان اسرائيلی به ايران با پرونده کاظم دارابی، ادامه داد: اين موضوع هرگز ارتباطی به مسئله آقای دارابی ندارد و دستگاه قضايی آلمان بر اساس قوانين اين کشور در حال اتخاذ تصميماتی درباره موضوع آقای دارابی است.

ميانجيگر ناعادل کنفرانس صلح

سخنگوی وزارت خارجه درباره کنفرانس به اصطلاح صلح که آمريکا ميزبانی آن را بر عهده دارد نيز تاکيد کرد: اين قبيل کنفرانس ها بارها بدون اينکه نتيجه ای را برای طرف فلسطينی داشته باشد برگزار شده و سابقه نشان داده که در درگيری هايی که يک طرف آن رژيم صهيونيستی باشد آمريکايی ها هرگز ميانجيگر منصف و عادلی نبوده اند.

وی برگزاری اين جلسه را اقدامی برای تامين منافع رژيم صهيونيستی و بر اساس تدابير واشنگتن به حساب طرف های عربی و فلسطينی ارزيابی کرد.

هند از خط لوله صلح انصراف نداده است

حسينی در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر انصراف هند از جريان خط لوله صلح گفت: آنچه هندی ها به صورت رسمی اعلام کردند اين بود که از طرح خط لوله صلح کنار نکشيده و صرفا در انتشار نتايج مذاکرات کارشناسی خود با طرف پاکستانی بوده اند.

Copyright: gooya.com 2016