پنجشنبه 8 فروردین 1387

روسيه خواستار ممنوعيت پنج ساله صيد ماهی خاويار شد، بی بی سی

سازمان فدرال شيلات روسيه خواستار توقف پنج ساله صيد ماهی خاويار در دريای خزر شده و همزمان لايحه ای به مجلس روسيه تسليم کرده که در صورت تصويب، صيد ماهی خاويار در روسيه در انحصار دولت درخواهد آمد.

سازمان شيلات روسيه هدف از پيشنهاد منع پنج ساله صيد ماهی خاويار را جلوگيری از انقراض نسل اين گونه آبزی اعلام کرده، قرار است اين پيشنهاد رسماً به ديگر کشورهای ساحلی دريای خزر تسليم شود.

اين سازمان اعلام کرده که به دليل صيد بی رويه ماهی استورژن که گونه اصلی ماهی خاويار دريای خزر به شمار می رود، روسيه در سال گذشته ميلادی نتوانسته است حتی به اندازه سهم پنجاه تنی که برای اين کشور تعيين شده بود از دريای خزر، خاويار به دست آورد.

در پی فروپاشی اتحاد شوروی که انحصار دولتی صيد ماهی خاويار را در چهار کشور روسيه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربايجان از ميان برداشت، صيد بی رويه ماهی خاويار در اين کشورها آغاز شد، تا آنجا که نسل ماهی استورژن در دريای خزر در خطر انقراض قرار گرفته است.

خاويار که در واقع تخم ماهی استورژن است ماده خوراکی بسيار گرانبهايی است که درآمد حاصل از استحصال آن در دريای خزر به ساليانه يک ميليارد دلار تخمين زده می شود.

صندوق جهانی طبيعت (WWF) که بزرگترين تشکل غيردولتی فعال در زمينه بقای حيات وحش در جهان است هشدار داده که طی چند دهه گذشته شمار ماهيان سه گونه اصلی استورژن (اوسترا، سوروگا و بلوگا) هفتاد درصد کاهش پيدا کرده است.

آمار رسمی اتحاديه اروپا نيز حاکی از اين است که طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ ميلادی حدود دوازده تن خاويار که از صيد غيرقانونی به دست آمده بود در بازارهای اروپايی فروخته شده است.

طی سالهای اخير پليس روسيه تدابير سختی عليه صيد غيرقانونی خاويار در دريای خزر و قاچاق آن اتخاذ کرده است، ماه اوت سال گذشته طی تنها يک مورد عمليات، حدود دو تن خاويار قاچاق از اطراف مسکو، پايتخت روسيه به دست پليس افتاد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روسيه و ايران طرحهايی برای جلوگيری از صيد بی رويه ماهی خاويار و همچنين افزايش شمار اين گونه آبزی در دريای خزر در پيش گرفته اند اما بارها خواهان مشارکت ديگر کشورهای ساحلی دريای خزر در اين طرحها شده اند.

علاوه بر صيد بی رويه، آلودگی ناشی از استخراج نفت و گاز نيز از عوامل جدی تهديد کننده ماهی خاويار و ديگر آبزيان دريای خزر است.

آلکساندر کيتانوف، سخنگوی سازمان فدرال شيلات روسيه گفته است: "شايد بتوانيم جمعيت ماهی خاويار دريای خزر را در همين حد پايين نگه داريم اما نمی توانيم دوران درخشان دريای خزر را احيا کنيم".

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روسيه خواستار ممنوعيت پنج ساله صيد ماهی خاويار شد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016