جمعه 11 آبان 1386

پيشنهاد وزير امور خارجه عربستان در انگليس: تشکيل کنسرسيوم عربی برای تامين اورانيوم غنی شده ايران، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

وزير امور خارجه عربستان گفت: کشورهای عربی حاشيه خليج‌فارس قصد دارند نهادی را برای ارايه‌ی اورانيوم غنی شده به ايران به منظور تلاش برای فرونشاندن بن بست تهران با غرب بر سر برنامه هسته‌يی‌اش تاسيس کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاری فرانسه به نقل از سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان که با مجله‌ی " ميدل ايست اکونوميک دايجست" گفت‌وگو کرده است گزارش داد: ما راه حلی را پيشنهاد کرده‌ايم که مبتنی بر ايجاد کنسوسيومی برای همه‌ی مصرف کنندگان اورانيوم غنی شده در خاورميانه است.

وی افزود: آمريکا در آن مشارکتی ندارد اما فکر نمی‌کنم با آن مخالف باشد و اين طرح موضوع اصلی تنش ميان غرب و ايران را حل خواهد کرد.

فيصل به اين مجله انگليسی گفت: ما اين کار را به صورت جمعی و از طريق کنسرسيومی انجام خواهيم داد که مطابق با نيازها (اورانيوم غنی شده را) توزيع می‌کند و به هر نيروگاه مقدار لازم برای آن را فراهم می کند و عدم استفاده از اين اورانيوم غنی شده در تسليحات هسته‌يی را تضمين می‌کند.

فيصل که روز پنجشنبه در سفر به انگليس اين پيشنهاد را مطرح کرد مدعی شد که ايران در حال بررسی اين پيشنهاد است که ساخت نيروگاه در کشوری بی‌طرف را در نظر دارد.

وزير امور خارجه‌ی عربستان گفت: ما بر اين باوريم که اين کار در کشوری بی‌طرف به عنوان مثال سوييس انجام شود.

وی افزود: هر نيروگاهی در خاورميانه که به اورانيوم غنی شده نياز داشته باشد سهمش را خواهد گرفت. من فکر نمی‌کنم ديگر کشورهای عربی مخالفت کنند. در واقع ديگر کشورهای عربی ابراز تمايل کرده‌اند بخشی از پيشنهاد باشند.

وزير امور خارجه عربستان گفت: آنها (ايران) پاسخ داده‌اند که اين ايده جالبی است و به ما درباره‌اش پاسخ خواهند داد. ما اميدواريم ايرانی‌ها اين پيشنهاد را بپذيرند. ما به گفت‌وگو با آنها ادامه می‌دهيم و از آنها می‌خواهيم نه تنها از منظر نياز ايران به انرژی بلکه با توجه به منافع امنيت منطقه آن را بررسی کنند.

رويتر افزود: ايران اظهار نظر فوری در اين باره‌ای نداشته است. کشورهای حاشيه‌ی خليج‌فارس طرح‌هايی را برای آغاز برنامه‌ی هسته‌يی اعلام کرده‌اند.

مجله‌ی انگليسی ياد شده گزارش کرد که بر اساس اين طرح تاسيسات مربوطه سوخت هسته‌يی را توليد می‌کند و کنسرسيوم آن را در اختيار کشورهای خاورميانه برای استفاده قرار می‌دهد.

***

گاردين:
نخست وزير انگليس در حال بررسی طرح عربستان درباره ايران است

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی


روزنامه گاردين گزارش داد: نخست وزير انگليس در حال بررسی طرح عربستان برای محدود کردن تامين اورانيوم به کشورهای احتمالی دارای تسليحات هسته‌يی است و در هفته‌های آينده خواستار تحريم‌های جديد اتحاديه اروپا عليه ايران از جمله توقف ضمانت‌های اعتباری صادراتی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه گاردين گزارش داد: کشورهای متحد آمريکا در حاشيه خليج‌فارس روز گذشته (پنجشنبه) گفتند که در حال طراحی يک کنسوسيوم برای تامين اورايوم غنی سازی شده کافی برای برنامه هسته‌يی غيرنظامی ايران هستند که به عقيده آنها اين اقدام می‌تواند بازدارنده‌ای برای توليد تسليحات هسته‌يی باشد.

سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان که اين طرح را اعلام کرد با ديويد ميليبند، همتای انگليسی خود درباره اين طرح گفت‌وگو کرد. وی علاوه بر آن با گوردن براون، نخست وزير انگليس نيز صحبت کرد.

اين روزنامه انگليسی در ادامه نوشت: پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل (انگليس، آمريکا، فرانسه، چين و روسيه) به علاوه آلمان قرار است امروز (جمعه) در لندن گردهم آيند تا درباره دور جديدی از تحريم‌ها عليه ايران به خاطر خودداری تهران از پيروی قطعنامه‌های پيشين سازمان ملل گفت‌وگو کنند. انگليس نسبت به اينکه روسيه و چين با دور سوم تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران حمايت خواهند کرد خوشبين نمی باشد، اما بر اين عقيده است که گزينه تحريم‌های جديد اتحاديه اروپا عليه ايران لازم است آلمان که تمايل چندانی به حمايت از تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه تهران ندارد گفته است که آمادگی اين را دارد که اين مساله را در اواسط ماه دسامبر بررسی کند.

در ادامه اين گزارش آمده است: براون بر اين عقيده است که فشار اقتصادی و ديپلماتيک به ايران در حال تاثيرگذاری بر اين کشور است، اما علاوه بر آن مايل است اتحاديه اروپا نيز با تشديد تحريم‌ها موافقت کند تا به اين ترتيب جلوی برخی مقامات واشنگتن که خواستار نوعی اقدام نظامی آمريکا عليه ايران هستند گرفته شود. نخست وزير انگليس از منتفی دانستن علنی اقدام نظامی عليه تهران خودداری کرده است.

اين روزنامه در ادامه اين گزارش آورده است: عربستان و ساير کشورهای حاشيه خليج‌فارس (کويت، عمان، قطر، بحرين و امارات) با تخمين‌های غرب مبنی بر اينکه برنامه هسته‌يی ايران می‌تواند به توليد تسليحات هسته‌يی منتهی شود موافقند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سودالفيصل در گفت‌وگو با مجله انگليسی "ميدل ايست اکونوميک دايجست" گفت: ما راه حلی را پيشنهاد کرده‌ايم. اين راه حل ايجاد يک کنسرسيوم برای همه مصرف کنندگان اورانيوم غنی سازی شده در خاورميانه می‌باشد.

وی در ادامه گفت که ايران مشغول بررسی اين پيشنهاد است که شامل ساخت يک نيروگاه هسته‌يی در کشوری بی‌طرف همچون سوييس می‌باشد.

سعود الفيصل گفت: هر نيروگاه هسته‌يی در خاورميانه که به اورانيوم غنی سازی شده نياز داشته باشد سهم خود را خواهد گرفت. من فکر نمی‌کنم ساير کشورهای عربی با اين پيشنهاد مخالفت کنند. ساير کشورهای عربی تمايل خود را به شرکت در اين اقدام اظهار داشته‌اند.

Copyright: gooya.com 2016