شنبه 18 خرداد 1387

اسکن چشم زائران ايرانی در فرودگاه جده، فردا

بررسی مدارک زائران بيش از ۲ ساعت به طول انجاميده و ماموران برخوردهايی ناشايست را به خصوص بانوان جوان ايرانی داشته اند! نکته قابل توجه "اسکن چشم" از زائران بوده که گفته می شود اين تکنولوژی از سوی آمريکا، در اختيار عربستان سعودی گذاشته شده است.
بسياری از زائران ايرانی که طی هفته های اخير از سفر نورانی به مکه مکرمه و مدينه منوره بازگشته اند نسبت به رفتار ماموران سعودی در فرودگاه جده با اتباع جمهوری اسلامی ايران گلايه دارند.

بر اساس گزارش خبرنگار «فردا»، زائرانی که اخيرا سعادت تشرف به سرزمين وحی و زيارت حرم مطهر نبوی (ص) را داشته اند، از تاخير غيرطبيعی انجام امور مربوط به بررسی رواديدشان در فرودگاه جده توسط ماموران سعودی و نوع برخورد آن ها با اتباع کشورمان ناراضی هستند.

يکی از زائران ايرانی که طی هفته های اخير برای اين منظور به عربستان سعودی سفر کرده، در اين خصوص به فردا گفت: با توجه به اينکه اغلب پروازهای زيارتی از ايران به عربستان از طريق فرودگاه جده صورت می گيرد، متاسفانه ماموران سعودی بدون توجه به ماهيت سفر زائران ايرانی به کشورشان و علاوه بر آن سن و سال آن ها، برخوردهايی ناشايست را با آنان انجام می دهند.

وی افزود: در جريان سفری که اخيرا به کشور عربستان داشتيم، پس از ورود به فرودگاه جده زائران دو کاروان ايرانی که به سبب تاخير دوساعته هواپيمايی جمهوری اسلامی در آغاز سفرشان نيز با روندی فرسايشی مواجه شده بودند، بدون هيچ دليل مشخصی برای زمانی در حدود بيش از ۵ ساعت در يکی از سالن های جانبی فرودگاه جده که خالی از امکانات اوليه از قبيل آب آشاميدنی بود نگه داشته شدند.

بر اساس اطلاعات اين زائر ايرانی در مدت چندين ساعته نگهداری زائران ايرانی در يکی از سالن های جانبی فرودگاه جده هيچ يک از ماموران سعودی حاضر به پاسخگويی درباره علت اين مسئله نشده و تاخير طولانی مدت در انجام امور مربوط به رواديد اتباع ايرانی، وخامت حال چند تن از زائران مسن ايرانی را نيز در پی داشته است.

اين زائر ايرانی همچنين گفت: به هر صورت بعد از گذشت بيش از ۵ ساعت انتظار، ماموران سعودی، اعضای دو کاروان ايرانی را به گونه ای ناشايست در مقابل دو باجه مربوط به بررسی رواديد به خط کرده و به بررسی مدارک شناسايی آن ها مشغول شدند.

به گفته اين مسافر سرزمين وحی روند بررسی مدارک زائران کشورمان در اين مرحله بيش از ۲ ساعت به طول انجاميده و ماموران سعودی برخوردهايی ناشايست را با زائران ايرانی به خصوص بانوان جوان ايرانی داشته اند! نکته قابل توجه "انگشت نگاری کامل" از اکثر زائران ايرانی در اين مرحله و انجام "عمليات اسکن چشم" از تک تک آن ها بوده که گفته می شود اين تکنولوژی از سوی آمريکا، پس از عراق در اختيار عربستان سعودی نيز گذاشته شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يکی از مسئولان اين دو کاروان ايرانی در گفتگو با فردا با ابراز تاسف از رفتار ماموران سعودی با زائران ايرانی در فرودگاه جده، گفت: متاسفانه برخوردهايی که اخيرا با زائران ايرانی صورت می گيرد، در شان روابط دو کشور مسلمان نيست و البته تهران نيز بارها نسبت به عواقب چنين رفتاری با اتباع خويش از سوی ماموران سعودی به مقامات عربستان هشدار داده است.

پيش از اين نيز برخی از مراجع عظام تقليد نسبت به احتمال تحريم سفر معنوی حج در صورت تداوم رفتارهای غيرعادی ماموران سعودی با زائران ايرانی و تشديد اقدامات ضدتشيع در آن کشور هشدار داده بودند.

البته برخی از تحليلگران مسائل منطقه ای و جهان اسلام معتقدند که با سفر اخير آيت الله هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان رهبری به کشور عربستان نوع برخوردهای ماموران سعودی با اتباع ايرانی بهبود خواهد يافت اما بدون شک بايد برنامه هايی برای دائمی سازی و قطعی کردن حفظ شان زائران ايرانی در کشور عربستان انديشيده شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اسکن چشم زائران ايرانی در فرودگاه جده، فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016