دوشنبه 14 آبان 1386

مخالفت ايران با پيشنهاد عربستان سعودی، صدای آلمان

ايران پيشنهاد عربستان سعودی در مورد تأمين اورانيوم مورد نياز خود از طريق تأسيس کنسرسيومی در يک کشور بی طرف را رد کرد. از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی، هر پيشنهادی برای غنی‌سازی اورانيوم در خارج از ايران، بی‌معناست.

پيشنهاد وزير امور خارجه عربستان سعودی

سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی، هفته‌ی گذشته در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ی انگليسی "ميدل ايست اکونوميک دايجست" گفته بود، به منظور حل‌وفصل بحران اتمی ايران، کشورهای عرب حوزه‌ی خليج فارس قصد تأسيس يک کنسرسيوم غنی‌سازی اورانيوم را دارند.

بنا به‌گفته‌ی وزيرخارجه عربستان، کنسرسيوم موردنظر نيازهای همه‌ی مصرف‌کنندگان سوخت هسته‌ای در خاورميانه، از جمله ايران را نيز تأمين خواهد کرد و محل آن می‌تواند کشور بی‌‌طرفی مانند سوئيس باشد.

وزير خارجه عربستان به هفته‌نامه‌ی اکونوميست دايجست گفته است، اين پيشنهاد رسما به اطلاع مقام‌های ايران رسيده و آنها اين ايده را جالب يافته‌اند. وزير خارجه عربستان ابراز اميدواری کرده بود که ايران پيشنهاد تأسيس کنسرسيوم در يک کشور بی‌طرف را بررسی کند.

رد پيشنهاد

جمهوری اسلامی ايران اما، اين پيشنهاد را به دليل آنکه مبتنی بر توقف غنی‌سازی اورانيوم در داخل ايران است، رد کرده است. جواد وعيدی، معاون "شورای عالی امنيت ملی" روز جمعه (۳ نوامبر) در اين باره به خبرنگاران گفت: «ايران فعاليت‌های هسته‌ای خود را طبق تکاليفی که در آژانس برعهده دارد انجام می‌دهد و می‌خواهد از حقوق حقه‌ی خود برخوردار باشد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جواد وعيدی افزود: «تشکيل کنسرسيوم غنی‌سازی به شرط اين‌که خواهان توقف غنی‌سازی در خاک ايران نشود مانعی ندارد و ما از آن استقبال می‌کنيم. اما اگر شرط آن توقف غنی‌سازی در خاک ايران است، قابل پذيرش نيست.»

نگرانی کشورهای عربی

کشورهای عرب حاشيه‌ی خليج فارس نگران آنند که مناقشه‌ برسر برنامه‌های اتمی ايران دامنه گيرد و به حمله‌ی نظامی آمريکا و يا اسرائيل به ايران منجر گردد که در آن‌صورت کل منطقه دچار بی‌ثباتی خواهد شد.

ايران دو سال پيش پيشنهاد روسيه مبنی بر غنی‌سازی اورانيوم مورد نياز برای مصارف صلح‌آميز در خاک روسيه را رد کرد و اقدام به ساخت و گسترش تاسيسات غنی‌سازی در خاک خود نمود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مخالفت ايران با پيشنهاد عربستان سعودی، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016