شنبه 24 آذر 1386

یک مقام امنیتی سومالی: ایران برای اسلامگرایان سومالی اسلحه ارسال می کند، راديو فردا

در حالی که نبرد نیروهای دولتی سومالی با شورشیان اسلامگرا همچنان ادامه دارد، یک مقام امنیتی سومالی می گوید «ایران برای شورشیان اسلامگرای سومالی اسلحه ارسال می کند».

نیروهای دولتی سومالی به همراه متحدان اریتریایی خود، روز جمعه، تازه ترین نبرد با هزاران جهادگرای اسلامی را برای دومین روز متوالی ادامه دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ تن در خشونت های متعدد، از جمله شلیک یک خمپاره در بازار پرازدحام بانکارا در موگادیشو، کشته شده اند.

به باور بسیاری از مردم سومالی، شورشیان، که بقایای گروه های خواستار دادگاه شریعت هستند که سال گذشته از موگادیشو متواری شدند، در ماه های اخیر که دولت موقت بر اثر درگیری طولانی با شورشیان ناتوان و زمین گیر شده، به طور فزاینده ای بی پرواتر شده اند.

شیخ قاسم ابراهیم نور، یکی از مقام های بلندپایه در وزارت امنیت سومالی، گفت: «شورشیان اسلامگرا از خارج از سومالی و از افغانستان، چچن و چند کشور عربی وارد شده اند. شمار این تروریست ها تقریبا به ۴۵۰۰ نفر در سراسر کشور می رسد».

به گفته ابراهیم نور، هشتاد درصد از مناطق سومالی در خطر وقوع حملات تروریستی قرار دارند و ضریب نفوذ تروریسم در سومالی بسیار بالاست.

بر اساس گزارش های یک نهاد حقوق بشر، در سال جاری میلادی تاکنون ۶هزار غیرنظامی در درگیری ها کشته شده و ۷۲۰هزار نفر بی خانمان شده اند.

سازمان ملل می گوید بحران انسانی در سومالی بدترین وضع را در بین کشورهای آفریقایی دارد.

شیخ قاسم ابراهیم نور، مقام بلندپایه در وزارت امنیت سومالی، همچنین می گوید ایران اسلحه در اختیار شورشیان می گذارد.

به گفته او: «شواهدی روشن در دست است که مقدار زیادی سلاح از ایران به سومالی ارسال شده است. این سلاح ها از بندرهای هوبیو و براوو بارگیری شده اند».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نظر این مقام امنیتی هنوز از سوی منابع مستقل تایید یا تکذیب نشده است.

بعد از انفجار روز پنج شنبه در بازار پایتخت، نبردهای سنگین در روز جمعه شدت یافت و برخی از شهروندان را به ترک خانه هایشان وادار کرد.

وزیر اطلاعات اتیوپی نیز خبر داد نیروهای مشترک سومالی و اریتره روز پنج شنبه در حمله ای غافلگیرانه ۷۵ شورشی را از پای درآورده اند.

Copyright: gooya.com 2016