دوشنبه 17 دی 1386

"اوضاع زندان هيچ گاه تا اين حد نامناسب نبوده است"، کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر

حشمت الله طبرزدی، يکی از قديمی ترين زندانيان سياسی که از سال ۷۵ تاکنون دوره های مختلفی را در زندان به سر برده است می گويد: " طبق قانون جديد رئيس زندان، محکومين دادگاه انقلاب تنها با اجازه دادگاه می توانند با وکلايشان ملاقات داشته باشند."

او همچنين اعتقاد دارد که وضعيت زندان تفاوت بسياری با گذشته کرده است ، " وضعيت غذايی و بهداشتی زندان بسيار اسف بار است، به طوريکه تنها می توان از نان زندان استفاده کرد و استفاده از غذاها ممکن نيست، البته زندانيانی که دارای شرايط مالی خوبی هستند می توانند غذای مناسب تهيه کنند اما اوضاع برای سايرين اين گونه نيست."

ساير زندانيان نيز اين موضوع را تأييد می کنند، در حالی که طبق آيين نامه داخلی زندان، غذايی که به زندانی داده می شود می بايست پروتئين، ويتامين و ... را داشته باشد. هم اکنون به مدت حدود يکسال است که " گوشت" به طور کامل از غذای زندانيان حذف شده است.

سياست جديد زندان نيز در برابر اعتراضات احتمالی زندانيان، تهديد به تبعيد به زندان رجايی شهر يا قزل حصار است که شرايط به مراتب بدتری از زندان اوين دارد.

حشمت الله طبرزدی می گويد: " مسئولان زندان نهايتا زندانيان را به جايی می رسانند که مجبور به واکنش شوند" او ادامه می دهد." بايد اين مسائل در خارج از زندان منعکس شود، بايد اجازه دهند تا از طرف سازمانهای حقوق بشری نمايندگانی به زندان بروند و شرايط غذايی و بهداشتی زندانيان را از نزديک ببينند."

در طی سال های گذشته، کليه بازديدهای انجام گرفته از زندان اوين، از بند ۶ اين زندان انجام شده است که به گفته زندانيان ، برای همين بازديدهای احتمالی مورد مرمت قرار گرفته و هم اکنون زندانيان با جرايم مالی در آنجا نگهداری می شوند. اما اوضاع در ساير بندهای زندان اوين به مانند اندرزگاه ۶ نيست.

يکی از زندانيان سياسی که مدتی را در اندرزگاه ۸ زندان اوين به سر برده است، روايت های تلخی را از اين بند دارد. او می گويد: " در اين بند که مخصوص نگهداری مجرمين مواد مخدری است، فضای سالن به قدری آلوده است که اگر فردی غير از خود اين زندانيان به آنجا فرستاده شود، به سختی می تواند سالم از اين بند خارج شود. او می گويد: " مواد مخدر، مثل کراک، ترياک و .. به وفور در داخل بند وجود دارد و تمام فضای سالن آکنده از دود سيگار و بوی مواد مخدر است."

در ماههای گذشته بسياری از زندانيان سياسی و عادی، در تماسهايی نسبت به وضعيت نامناسب غذای زندان اعتراض کرده اند. آنها می گويند که " غذای زندان به هيچ وجه قابل استفاده نيست."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رياست زندان اوين، تاکنون در برابر اعتراضات زندانيان واکنشی نشان نداده است. او تنها به زندانيان اعلام کرده که " بودجه زندان به قدر کافی نيست."

گفتنی است در ابتدای سال جاری، بودجه سازمان زندان ها به ۴/۱کاهش يافته بود. اين در حالی است که شمار زندانيان حاضر در زندان های ايران نسبت به سالهای گذشته، کاهش قابل توجهی را نداشته است.

Komite.gozareshgar@gmail.com
http://www.schrr.net

Copyright: gooya.com 2016