سه شنبه 21 اسفند 1386

۸ مارس در اصفهان، مدرسه فمينيستی

مينو کيامان - امسال در اصفهان، دو مراسم به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن برگزار گرديد. گزارشی از اين برنامه ها در ادامه آمده است.

نشست فعالان کمپين يک ميليون امضاء در اصفهان به مناسبت هشت مارس

کمپين جمع آوری يک ميليون امضاء در اصفهان که پس از پشت سر نهادن افت و خيزهای فراوان توانست با جمع کردن يارانش بار ديگر به حرکت خود نظم تازه بخشيده و با توان بيشتر به فعاليت ادامه دهد، اين روز را طی مراسمی در خانه يکی از اعضاء کمپين گرامی داشت. طی اين مراسم که با شعر زيبايی از پوران فرخزاد آغاز شد، پس از بررسی تاريخچه ۸مارس، ميهمانان چالش های پيش روی جنبش زنان را با تکيه بر کمپين يک ميليون امضا، با پرسش و پاسخ به بحث گذاشتند. پس از آن هريک از شرکت کنندگان به طرح عمده ترين مسائل زنان در اصفهان از نگاه خود پرداخت و طی آن با نقد و بررسی ديدگاه سنتی و تبعيض آميز به زن، در شهر اصفهان، تاثير عميق قوانين تبعيض آميز بر زندگی زنان در اين استان و لزوم تغيير نگرش جامعه نسبت به زنان مورد بررسی قرار گرفت. در بخش پايانی اين مراسم دو تن از حضار با صدای گرم خود اشعاری از فروغ و پوران فرخزاد را خواندند که بسيار مورد استقبال قرار گرفت. اين مراسم با تاکيد بر لزوم هرچه فعالتر اعضا کمپين در اصفهان همگام با سراسر ايران به پايان رسيد.

برگزاری مراسم روز جهانی زن در انجمن طبيعت باران

چهارشنبه ۱۵ اسفند، انجمن طبيعت باران شهر اصفهان که يک سازمان غير دولتی است در حالی به استقبال روز جهانی زن رفت که با تقاضای ايشان برای برگزاری اين روز در مکانی مناسبتر که شرکت کنندگان بيشتری را در خود جای دهد، بشرط پرداخت پولی که انجمن از عهده پرداخت آن بر نمی آمد، موافقت می شد. به همين دليل انجمن طبيعت باران ناچار شد اين مراسم را در محل هميشگی برگزاری جلسات شاخه بانوان انجمن با حضور تعداد محدودی از زنان برگزار کنند.

اين مراسم در سه بخش تداريک ديه شده بود. در ابتدا، مراسم با بيان تاريخچه ۸مارس آغاز شد. سپس خانم دکتر ترابی از اساتيد رشته تاريخ دانشگاه آزاد نجف آباد با ارائه مطلبی تحت عنوان «زن و نوگرايی در تاريخ ايران» به شرح چگونگی شکل گيری فرديت زنان و ميل به توسعه در ميان زنان پيشگام در دوران قاجاريه پرداخته و طی آن به برخی خصوصيات موسوم به خصوصيات زنانه، با تاکيد بر ريشه های تاريخی آن در فرهنگ تحميلی مردسالار اشاره نمود. در بخش سوم و پايانی برنامه که از سوی حضار بسيار مورد توجه قرار گرفت کار پژوهشی خانم مير مجربيان يکی از پژوهشگران موفق اصفهان در زمينه های اجتماعی بود، کاری تحت عنوان «جغرافيای زن» که در آن آمارهای مقايسه ای قابل توجهی از حضور زنان و مردان، در مشاغل عالی رتبه، مشاغل خدماتی، متخصصان رشته های پزشکی و پيرا پزشکی و دستياران اين رشته ها در سطح استان اصفهان ارائه می داد. همچنين نرخ فعاليتهای اقتصادی زنان نسبت به مردان در اين پژوهش مورد بررسی قرار گرفته بود. وی همچنين در پژوهش خود به معرفی اولين های زنان در هنر، موسيقی، حرفه، پزشکی، فيزيک و تدريس در دانشگاه و غيره پرداخت که بسيار مورد استقبال حضار قرار گرفت. مراسم با پذيرايی چای و شيرينی در حالی به پايان رسيد که برخی از دختران جوان با اجرای اين مراسم در فضايی چنين محدود و کوچک معترض بودند، و از برگزاری مراسم ۸مارس در سال گذشته با شرايطی بهتر ياد کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نکته جالب توجه در برگزاری اين مراسم حضور قابل توجه زنان ميانسال در برنامه بود، بطوريکه از ميان ۱۰۰نفر شرکت کننده تنها ۲۰ نفر دختر جوان حضور داشت. هنگاميکه علت را جويا شدم يکی از اعضای انجمن دو علت را دخيل در اين امر دانست: نخست اينکه، دعوت شدگان بيشتر از ميان اعضای قديمی و ميانسال انجمن بودند و کمتر مردم عادی را شامل می شدند. دوم اينکه، دلسردی جوانان برای شرکت در اينگونه مراسم به دليل عدم آگاهی تاحدودی افزايش يافته است. هنگاميکه نظر يکی دو تن از جوانان حاضر را در اين مورد پرسيدم آنها به سخنان مجری برنامه که بسيار با احتياط و بدون کمترين اشاره به مسائل و مشکلات امروز زنان سخن می گفت اشاره کردند و گفتند ما نمی توانيم مشکلات امروز را ناديده گرفته و از گذشته ها و بزرگداشت ها بطور صرف حرف بزنيم و جوانان حوصله سکوت در مقابل تبعيضهای قانونی که بر زن روا می شود، آنهم در چنين روزی را ندارند. آنها همچنين عدم اطلاع رسانی همگانی را علت عدم حضور بسياری از جمله جوانان در اين مراسم ذکر کردند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به '۸ مارس در اصفهان، مدرسه فمينيستی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016