دوشنبه 26 فروردین 1387

مهدی کروبی: با اصلاح‌طلبان تعامل داريم نه ائتلاف، برای رياست‌جمهوری تصميم نگرفته‌ام، ايسنا

- ميدان را به رقيب ‌سپردن، معنايی ندارد

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

دبير کل حزب اعتماد ملی صبح روز دوشنبه در نشست خبری‌ای که در دفتر اين حزب برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره اخبار مربوط به احتمال کانديداتوری‌اش در انتخابات رياست‌جمهوری دهم گفت: واقعا هنوز در اين باره تصميم نگرفته‌ام.

وی افزود: بهتر است کمی پيش برويم تا وضعيت روشن‌تر شود؛ اما مسلم اين است که ما از ميدان به در نمی‌رويم؛ زيرا کشور و جمهوری اسلامی متعلق به همه است و به همين جهت از ميدان به در رفتن و سپردن آن به رقيب، معنايی ندارد، ضمن اين که تفکری وجود دارد که از خروج ما از ميدان خوشحال می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران،ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين کروبی هم‌چنين گفت: در جلسه هفته گذشته حزب اعتماد ملی نيز برخی می‌خواستند درباره انتخابات رياست‌جمهوری صحبت کنند؛ اما با توجه به اين که هنوز انتخابات مجلس مورد بحث است، در اين باره صحبت نکرديم. کار ما حزبی و تشکيلاتی است؛ البته تلاش می‌کنيم با گروه‌های ديگر تفاهم و تعامل به وجود آيد.

وی در ادامه با اشاره به حادثه انفجار روز شنبه در شيراز، با ابراز تاسف از اين واقعه افزود: از کيفيت اين اتفاق اطلاع دقيقی نداريم؛ لذا از هر گونه داوری و اظهارنظر خودداری می‌کنيم؛ اما از اصل ماجرا بسيار متاسف هستيم و به مردم بزرگوار و صميمی فارس به ويژه خانواده‌های داغ ديده تسليت می‌گوييم، هم‌چنين از مسوولان امنيتی می‌خواهيم به زودی گزارش بی‌ابهامی را به صورت شفاف و صحيح به مردم بدهند تا باب تفسيرهای مختلف و تناقض‌گويی باز نشود.

کروبی در بخش ديگر سخنانش با اشاره به دور اول انتخابات مجلس در ۲۴ اسفند با ابراز اين اعتقاد که بی‌مهری‌هايی در اين انتخابات صورت گرفت و گله‌های زيادی هم وجود داشت، اظهار کرد: اما در عين حال ما راهی را که سال‌های طولانی است انتخاب کرده‌ايم ادامه می‌دهيم و موانع و مشکلات و بی‌مهری‌ها ما را از ميدان به در نمی‌کند؛ زيرا به سهيم و شريک بودن در انقلاب و کشور معتقد هستيم و با توجه به اين که کشور را متعلق به قشر خاص نمی‌دانيم، وظيفه خود می‌دانيم در اين انتخابات شرکت کنيم و حضور فعال داشته باشيم؛ از اين رو در مرحله دوم هم در حد توانمان فعاليت خواهيم کرد و نهايتا هر آنچه مردم تصميم بگيرند، همان است.

دبير کل حزب اعتماد ملی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره برداشتن عنوان «ياران خاتمی» از ليست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان نيز تصريح کرد: دوستان ائتلاف خودشان بايد بگويند چرا اين اسم را گذاشتند و چرا آن را برداشتند. ما با همان شيوه‌ای که قبلا داشتيم کارمان را در تهران و شهرستان‌ها پی می‌گيريم؛ البته در شهرستان‌ها وضعمان خيلی بد نبوده؛ گرچه در بخش عظيمی از حوزه‌ها نيرو نداشتيم و طبيعی است که اهدافمان آن طور که می‌خواهيم و انتظار داريم تحقق پيدا نکرده، اما وضعيت در شهرستان‌ها نسبتا خوب بوده است.

وی ادامه داد: به هر حال انتخابات انجام شد و با سرعت و شدت زيادی در روزهای تعطيل به تاييد رسيد، در مجلس سوم زمانی که پيروزی از آن ما شد، تاييد انتخابات به حدی به طول انجاميد که حضرت امام (ره) مستقيما وارد شدند؛ زيرا مقيد بودند که مجلس بايد در روز مقرر و معين برپا شود. در مجلس ششم هم کار به جايی رسيد که مقام معظم رهبری وارد شد؛ اما اين دوره تاييد انتخابات با شتاب خاصی انجام شد و ما هم به آن تمکين می‌کنيم؛ البته چهره‌های ناشناخته‌ای هم در تهران رای آوردند که بعضا در تهران نيستند که اميدواريم در آينده دقت بيشتری در اين باره شود.

به گزارش ايسنا کروبی در ادامه با اشاره به نامه مشترک خود و خاتمی به شورای نگهبان گفت: نامه‌ای که من و آقای خاتمی نوشتيم به خاطر فشاری بود که از سوی داوطلبان به ما بود تا از حقوقشان دفاع کنيم؛ لذا نامه را به صورت درخواستی و نه اعتراضی نوشتيم؛ زيرا به عنوان دو خدمتگزار می‌خواستيم برخی ابهام‌ها برطرف شود؛ گرچه جوابی نگرفتيم.

کروبی تاکيد کرد: در انتخابات ميان‌دوره‌ای مجلس هفتم که رقابت بين آقای بادامچيان و خانم جلودارزاده بود، من برای رای دادن به وزارت کشور مراجعه کردم که آقای پورمحمدی صادقانه گفتند، تمام توانمان اين است که انتخابات سالم برگزار شود و خودشان گفتند گرايش من مشخص است؛ اما خانم جلودارزاده دو هزار رای جلوتر دارد و تلاش می‌کنم اين رای را حفظ کنم.

دبير کل حزب اعتماد ملی هم‌چنين خاطرنشان کرد: ما با ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تفاهم ، تعامل و همکاری داريم؛ اما ائتلاف نداريم. در ليست ما هم افرادی بودند که در انتخابات رياست‌جمهوری عليه من صحبت کرده بودند؛ در حالی که ما در انتخابات های متعدد حامی آنها بوديم، هم‌چنين نمی‌شود افرادی را که ارزشمند و برای مجلس مفيد هستند، وارد ليست نکرد؛ مثلا من می گفتم معنا ندارد اگر آقای بی‌طرف ، حاجی و ديگران داوطلب باشند ما آنها را در ليست نگذاريم؛ اما با آنها ائتلاف نداريم؛ يعنی سرنوشتمان را با آنها گره نمی‌زنيم.

وی افزود: متاسفانه برخی اين‌قدر تحمل ندارند که حتی آقای منتجب‌نيا را بپذيرند؛ کسی که کار زيادی کرده و صدمه زيادی برای اين جريان خورده است. آقای منتجب‌نيا دادگاهی شد و به او انگ عدم صلاحيت زدند. او کسی است که برای اين انديشه و جريان فکری زحمت زيادی کشيد و مطمئن هستيم اگر به مجلس برود برای اين جريان فکری مفيد است.

کروبی افزود: برخی کسانی که ما از آنها حمايت می‌کنيم در مجلس ششم من را اذيت می‌کردند؛ البته حکومت کردن جز با تحمل و سعه صدر امکان‌پذير نيست؛ اما طبعا بايد مرزبندی با دقت بيشتری انجام شود.

دبير کل حزب اعتماد ملی هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پيروزی اصول‌گرايان و شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس يادآور شد: ما معتقد هستيم بايد چهار ماه از تشکيل مجلس بگذرد تا ببينيم اين افراد در صحن چه تصميماتی می گيرند و مواضعشان چگونه است. می‌گويند اصول‌گراها دو دسته هستند؛ البته در کل پيروزی از آن‌هاست و اکثريتشان رای آورده‌اند؛ اما بايد ديد گرايش آنها در مجلس به چه شکل است؛ زيرا نماينده با ديگر چهره‌های اجرايی تفاوت دارد؛ از اين حيث که سروکارش با مردم است؛ به ويژه در شهرستان‌ها که بايد مشکلات مردم را حل کرد؛ به همين دليل می‌بينيد که بسياری از افراد باسواد در شهرستان‌ها رای نياورده‌اند؛ زيرا تماسشان با مردم کم بوده است.

وی اضافه کرد: قطعا نفرات اصول‌گراها کاملا بيشتر و اصلاح‌طلبان کمتر هستند؛ اما ما اين را شکست برای خودمان نمی‌دانيم و معتقد هستيم زمانی اين شکست جدی است که در اين مسابقه دو جاده برای هر دو طرف يکنواخت باشد؛ در حالی که موانعی برای يک طرف وجود داشته و ما تا آخر نمی‌دانستيم دقيقا در کدام حوزه‌های انتخابيه کانديدا داريم و در کدام‌ها نداريم .

به گزارش ايسنا دبير کل حزب اعتماد ملی در ادامه‌ی نشست خبری خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی، درباره‌ی تاثيرات احتمالی تغيير وزير کشور در روند برگزاری مرحله‌ی دوم انتخابات مجلس گفت: البته من کم و کيف قضيه را نمی‌دانم، اما می‌دانم که اين تغيير و تحولات می‌تواند تاثيرات روانی داشته و مضر باشد.

کروبی هم‌چنين گفت که علت تغيير وزير کشور را می‌داند اما نمی‌گويد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسيد اگر کانديداهای شما وارد مجلس شوند، چه برنامه‌ای دارند؟ گفت: مردم از مجلس دو چيز می‌خواهند؛ يکی نظارت و ديگری وضع قانون.

رييس مجلس ششم هم‌چنين با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم گفت: از مسوولان محترم می‌خواهيم اگر کاستی‌هايی در قوانين در اين زمينه وجود دارد برطرف و حقيقتا فکری به حال معيشت و زندگی مردم کنند.

کروبی از رييس‌جمهور نيز خواست در اين زمينه اقدامات جدی انجام شود.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در ادامه با اشاره به وظايف يک نماينده‌ی مجلس از جمله وظيفه‌ی نظارتی وی، در عين حال به اين گفته‌ی يک نماينده فعلی رد صلاحيت شده برای مجلس هشتم اشاره و تاکيد کرد که نمايندگان بايد برای انجام وظايف نمايندگی از جمله طرح سوال و تذکر آزاد باشند و احساس امنيت کنند.

کروبی در بخش ديگر سخنانش با تاکيد بر اين‌که اگر نمايندگان ما وارد مجلس شوند قطعا با حسن نيت کار می‌کنيم و مطمئنا به فکر تسويه حساب نيستيم، ادامه داد: ما منافع ملی مردم و زندگی آنها را قربانی جاه‌طلبی‌های خود نمی‌کنيم و از خدا نيز می‌خواهيم که ما را در اين مسير کمک کند.

به گزارش ايسنا، کروبی در ادامه‌ در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسيد اگر در انتخابات رياست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان بر سر يک کانديدا به جمع‌بندی برسند آيا شما از او حمايت می‌کنيد؟ گفت: ما در انتخابات رياست‌جمهوری مستقل وارد می‌شويم و کار خود را انجام می‌دهيم؛ البته اين امکان هم وجود دارد از فردی که اصلاح‌طلبان حمايت می‌کنند حمايت کنيم و در مورد او به جمع‌بندی برسيم اما اين امکان هم وجود دارد که کار خود را انجام دهيم.

دبير کل حزب اعتماد ملی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری که نظر وی را درباره وضعيت اقتصادی کشور جويا شد، به نامه‌ی حجت‌الاسلام مصباحی‌ مقدم اشاره کرد و گفت: در اين نامه آقای مصباحی‌ مقدم افزايش نقدينگی، اقدامات کارشناسی نشده و ضعف‌های مديريتی را برشمرده بود.

کروبی با رد اين مطلب که به دليل ضعف دولت‌های گذشته، کارها پيش نمی‌رود، افزود: قطعا اگر بنای مسوولان ما بر توجيه باشد مردم حرف‌های آنها را نمی‌پذيرند؛ لذا مسوولان بايد صادقانه با مردم صحبت کنند. پيشنهاد من اين است که اگر جايی سوءاستفاده و يا رانت‌خواری شده سريعا آن را با مردم در ميان بگذارند و به هيچ عنوان به فکر تسويه حساب‌های سياسی نباشند.

دبير کل حزب اعتماد ملی هم‌چنين در پاسخ به خبرنگار ديگری که پرسيد محتوای نامه‌ی مشترک شما با خاتمی به شورای نگهبان چه بوده است و به چه دليل اين نامه نوشته شد؟ گفت: از آن‌جا که اعتراضات زيادی مطرح و حرف‌های مختلفی زده شد، هم‌چنين گزارش‌هايی به دست ما می‌رسيد، به درخواست من و به قلم آقای خاتمی نامه‌ای بسيار مودبانه به شورای نگهبان نوشته شد که البته با خط من در حاشيه‌ی آن مطلبی اضافه شد و ما آن را تحويل داديم اما پاسخی نگرفتيم جز آن‌که سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد ما به کسانی جواب می‌دهيم که خودشان کانديدای انتخابات بودند که البته اين اتفاق هم نيفتاد.

کروبی در پاسخ به اين پرسش که آيا باز هم به نامه‌نگاری‌های خود ادامه می‌دهيد؟ گفت: در مرحله‌ی دوم بعيد است ديگر نامه‌ای بنويسيم و ان‌شاءالله هم که انتخابات به خوبی برگزار می‌شود؛ اما من بنا دارم بعد از اتمام انتخابات دو کار انجام دهم؛ اول آن‌که در پی نشستی که با آيت‌الله جنتی داشتم ايشان عنوان کردند برخی افرادی که شما از آنها دفاع می‌کنيد در پرونده‌شان مشکلات جدی دارند که من همان جا درخواست کردم بعد از انتخابات برخی از اين پرونده‌ها را در اختيار من قرار دهند تا اگر چنين است ما هم ديگر نه معترض باشيم و نه حتی از اين افراد دفاع کنيم و چه بسا از آنها فاصله هم بگيريم؛ لذا بنا دارم بعد از انتخابات بر اساس وعده‌ای که داده شده، برخی پرونده‌ها را بررسی کنم.

رييس مجلس ششم هم‌چنين گفت: هم‌چنين در نظر دارم سوابق درخشان و عملکرد برخی از افرادی را که رد صلاحيت شده‌اند

در روزنامه اعتماد ملی چاپ کنم تا برای آينده بماند.

به گزارش ايسنا، کروبی در ادامه، در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت « آيا در صورت اجماع همه‌ی اصلاح‌طلبان بر روی يک کانديدا، شانس پيروزی آن‌ها در انتخابات رياست‌جمهوری بيشتر نمی‌شود؟» گفت: عده‌ای می‌گويند نتيجه‌ی اين انتخابات(مجلس) پيامی برای من و آقای خاتمی بوده است؛ ولی من نمی‌گويم پيام بوده يا نبوده؛ هرچند ‌که سخنگو و قائم‌مقام حزب اعتماد ملی را کنار گذاشتند و کانديداهای ما عقب‌تر هستند، ممکن است پيامی هم داشته باشد، ولی عجيب اين است که آنها نمی‌دانند من پيام نمی‌گيرم و اگر تصميم بگيرم کاری را انجام بدهم، انجام می‌دهم.

وی گفت: در انتخابات رياست‌جمهوری نهم هم اکثريت قاطع اصلاح‌طلبان، مجاهدين، مشارکت، کارگزاران و حتی دسته‌ای از مجمع روحانيون مبارز می‌گفتند که من نيايم، ولی من تصميم گرفتم و اوضاع را بررسی کردم و آمدم. افرادی می‌گويند اين نتيجه پيامی برای ما بوده؛ ولی من اصلا می‌گويم که حتی پيامی هم نبوده بلکه مردم به ما رای نداده‌اند و رای ما کمتر شده است. اگر هم اين‌چنين باشد ائتلاف اصلاح‌طلبان ۲۸ گروه بودند که با نام ياران خاتمی به ميدان آمدند و حتی آقای خاتمی در اين راستا در برخی جاها سخنرانی کرد، ولی ما تنها يک حزب بوديم که با اين امکانات محدود تبليغ کرديم. شما نتيجه را تقسيم کنيد تا ببينيد چه‌طور می‌شود، انصاف داشته باشيد.

دبير کل حزب اعتماد ملی هم‌چنين با اشاره به پيروزی قاطع اصلاح‌طلبان در خرداد ۷۶ علی‌رغم آن‌که هيچ مسووليتی نداشتند، گفت: ما در آن مقطع با آن شرايط پيروز شديم اما بعد از آن علی‌رغم اين‌که دو قوه را در اختيار داشتيم اختلافاتی به وجود آمد و باعث شد شکست بخوريم؛ از اين رو رسيديم به اين‌که بايد کار حزبی خودمان را انجام دهيم؛ لذا اين‌که دوباره بخواهيم به آن زمان برگرديم فعلا در برنامه‌مان نيست، کما اين‌که شايد خصلت‌های شخصی من بود که باعث شد آن اتفاقات بيفتد؛ اما نمی‌خواهيم دوباره همان آش و همان کاسه شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کروبی درباره‌ی احتمال تغيير ترکيب حزبی اعتماد ملی نيز گفت: در آينده ممکن است چارچوب‌های حزبی را بيشتر رعايت و البته اين امکان وجود دارد که در برخی کارها هم تجديدنظر کنيم.

وی افزود: به خودم و همگان توصيه می‌کنم بعد از اتمام هر کاری به ارزيابی آن بپردازيم؛ حتی اگر پيروزی مطلق نصيبمان شد بايد عوامل پيروزی را سنجيد، اما اگر نسنجيم و هرکس تحليل خود را داشته باشد و بگويد اين پيروزی به دليل ابتکاری بود که من داشتم، برداشت‌ها و نتيجه‌گيری‌ها غلط می‌شود و در آينده نيز شرايط آن پيروزی تغيير می‌کند، کما اين‌که اين تجربه را در گذشته داشته‌ايم.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌هايی که اتاق فکر اين حزب و کارشناسان اقتصادی آن دارند، گفت: حتی پيش از انتخابات بيانيه‌ای در اين زمينه صادر شد که برخی گفتند آن را منتشر کنيم اما من گفتم ممکن است شبهه‌ی کار انتخاباتی پيش آيد.

کروبی درباره‌ی نحوه‌ی برخورد مسوولان انتخابات با ناظران اين حزب که بر سر صندوق‌ها حاضر شده بودند نيز گفت: ناظرانی که ما معرفی کرده بوديم تعدادشان کم بود و البته به بخشی از آنها کارت داده بودند و به برخی نداده بودند. برنامه‌ی ما اين است که اين بار نيز ناظرانمان را جدی‌تر وارد کنيم و از آنها بخواهيم گزارش رای صندوق‌ها را به ما بدهند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسيد سير انتخابات عادی شده، شما چرا اين سير را هر بار تکرار می‌کنيد؟ گفت: چه‌کار بايد بکنيم؟ بايد صحنه را رها کنيم و کنار بنشينيم؟ با کنار رفتن، چيزی سهم ما نمی‌شود. در جلسه‌ای که منزل آقای هاشمی داشتيم همين بحث مطرح شد و همه‌ی آقايان از جمله خود آقای هاشمی معتقد بود کنار کشيدن کار غلطی است. ما عضو اين نظام هستيم و اين راه را با تلاش و کوشش ادامه می‌دهيم اما هويت خود را حفظ می‌کنيم.

دبير کل حزب اعتماد ملی در عين حال گفت: البته اگر روزی يک جريان فکری احساس کند حضورش نتيجه‌ای ندارد کناره‌گيری می‌کند تا زمانی که شرايطی به وجود بيايد که ميدان برايش باز شود که البته آن هم به اين سادگی‌ها نيست؛ از اين رو بايد همه‌ تلاش کنيم مردم به ميدان بيايند. مردم جانشين خدا هستند که می‌توانند سرنوشت‌ها را تغيير دهند.

Copyright: gooya.com 2016